Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule med AppleTalk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kört mina datorer (en iBook G5, en iBook 24"senaste och en PowerBook 17") via AirPort Extreme till mitt bredbandsmodem och ett ithernet nätverk för mina två skrivare.
Skrivarna har skrivit ut via AppleTalk. Detta har fungerat utmärkt!
Jag har nu köpt mig en Time Capsule för att kunna köra Time Mashine mot denna.
Då uppstod följande problem: Jag kan inte längre skriva ut via AppleTalk!
Time Capsule är initierad för AppleTalk.
Skrivarna visar sig i utskriftsdialogen.
Vid utskrift försöker nätverket ansluta till skrivaren men lyckas inte.
Får medelande: Unable to open "LaserJet 4 Plus": No route to host
Kan någon förklara för mig vad felet kan vara, jag ser ingen skillnad på uppkopplingen med AirPort Extreme och Time Capsule.

  • Medlem
  • 2008-05-20 12:57
Ursprungligen av gransven:

iBook G5, en iBook 24"senaste

Du menar iMac va?

Felkorrigering

Självklart menar jag iMac, det gick lite för fort. Jag ber om ursäkt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-20 19:29

Har du testat att skapa om skrivarna - kan du se dom, när man lägger till dom i skrivar kontrollen ( Möjligt att något har förändrats i adress strukturen i nätet - är osäker). Vill inte appletalk vara med så är det en möjlighet att använda IP-kommunikation för utskrifterna (din LaserJet 4 Plus borde i alla fall stöda det ).

Appletalk är ett dött protokoll - framtiden heter IP och tjänster för upptänkning av maskinerna som bonjour

Svar tok

Tack för ditt svar.

Det hjälpte inte att skapa om skrivarna, dom syns i skrivarkontrollen men AppleTalk klarar fortfarande inte att etablera en skrivbar länk till skrivaren. Detta retar mig att AppleTalk protokollet plötsligt inte fungerar via den nya Time Capsule.

Jag har lyckats hitta IP-adress till min HP Color LaserJet 4500 och konfigurerat den med denna. Det fungerar men hur hittar jag IP-adressen till min HP Laserjet 4Plus? All dokumentation har kommit bort. Du talar om Bonjour-teknik för etablering av IP-adresser. Finns denna tillgänglig i Leopard? Hur gör man?

Kan någon hjälpa mig?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-21 12:32

Starta Aiport-verktyg, kolla under Loggar och statistik -> DHCP-klienter så kan du se vilket IP-den har fått tilldelat sig.

"Loggar och statistik" är ej tillgängligt (gråmarkerat) i AirPort-verktyget.
Skrivarna ligger uppkopplade via en ithernet-hub till Time Capsul

Time Capsule fungerar inte över nätverk med AppleTalk!

Jag har anlitat Apple support för att få klarhet i varför Time Capsul ej kan nå mina skrivare, en HP Color LaserJet 4500 och en HP LaserJet 4 Plus, via AppleTalk. Jag har tidigare haft dem uppkopplade via AirPort Extreme (tidig utgåva) med AppleTalk och detta har fungerat perfekt. Apple Suport kan, efter två timmars konsultation, konstatera att Time Capsul kopplat till en Ethernethub för administration av skrivare ej verkar fungera över AppleTalk. Varför har jag fortfarande inte fått ett begripligt svar på - min gamla AirPort Extreme klarade detta.

Jag har löst problemet med att koppla upp dem som IP-skrivare, vilket inte var helt enkelt. HP LaserJet 4 Plus (14 år gammal trotjänare som fungerar utmärkt) har ingen automatisk tilldelning av IP-adress utan man var tvungen att gå till skrivarens otroliga menysystem och manuellt programera in önskad IP-adress. Man känner sig stolt när man lyckats med denna bedrift!

1
Bevaka tråden