Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fake batterier till Pismo/Lombard på EBay

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-20 08:28

Jag har köpt ett batteri för att slippa allt strul när jag drar ur sladden till min Pismo. Jag fann ett billigt på Ebay men det visade sig vara en fake product som inte tar upp laddning som dom annars gör. Fungerar inte det är till verkat i China säljs under följande beteckning som ett Lithium Ion batteri: Model : LAPM7318 Compatible with M3718, M7385G/A, Used for Gseries. 10.8V, 6600mah. En ren förfalskning som saknar de electroniska componenter som finns i ett original. Jag har inte öppnat det men det kan vara andra celler än Lithium Ion som uppgavs. Jag har gjort en claim via PayPal som fungerade som betalningsförmedlare förhoppningsvis stänger dom ner hans konto. Men det tar tid och det är anledningen till att jag vill göra detta inlägg så att andra slipper drabbas det säljarnamn han har i EBay är szecom88@hotmail.com, men dessa herrar kan byta identitet och vara ute på marknaden samma dag som dom stängs av.

Den site som är kopplad till denne säljare på Ebay är Zhaoyu Network Technology CO.LTD

GUNNER

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

Senast redigerat 2008-05-20 09:13
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-20 09:32

Snabb fråga... Hur vet du att batteriet är fake? Det kan ju bara ha varit oturen som har varit framme så att du har fått ett söndrigt batteri?

Känns som en lite udda grej att försöka blåsa folk på pengar med

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-20 09:54

Laddningscykeln är inkorrekt det saknas elektroniska kretsar som kommunicerar med datorn.

Säljaren är ovillig till kommunikation. Jag har kontaktat de batterileverantörer i HonkKong som han refererar till och relaterat problemet. Jag väntar på deras svar, har konsulterat en Macolog efter att jag provat batteriet i en annan Pismo med samma reslutat.

Han trodde först aqtt det var ett mjukvaru fel men den andra Pismo hade Tiger och en normal laddningscykel till det batteri den personen använde.

Batterifel är konstaterat och jag hoppas att de leverantörer han relaterar till kontaktar mig om det nu är en miss i produktionen, men då är de som arbetar på fabriken blinda för det saknas elektroniska komponenter i batteriet.

Hade säljaren rent mjöl i påsen kommunicerade han med mig, men han har inte svarat på 6 mail, nu har jag bett PayPal att kontakta honom för jag begär ersättning hos dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-21 11:12

Säljaren har återbetalt efter att Ebay startat en utredning om dennes förehavanden på deras sajt. Han försöker få mig att dra tillbaka min anmälan vilket inte är möjligt.

Goda Råd.
• Handlar man på Ebay och betalar med PayPal kan endast begära kompensation för en produkt per betalningstillfälle.

Köper man 10 saker och tre är skräp, kan man begära ersättning för EN 1.

Står att läsa i finstilt i deras regelverk som jag inte kommer ihåg hur jag hittade till.

Det är viktigt att läsa det finstilta INNAN, men vem orkar med det varje gång man handlar?

Nu har säljaren betalat tillbaks utan att PayPal behövt gripa in, med en baktanke att utredningen stoppas.

• Jag skickade min anmälan till säkerhetsavdelningen på Ebay som grupp utskick, även till e-post adresser som jag hittade hos företag som säljaren refererat till i sin annonsering. Någon av dessa tyckte inte om att hamna i deras utredning jag fick ett svar från en för mig okänd adress som lovade att ordna det hela ”promptly and swift”, 10 minuter senare hade jag mina pengar på mitt PayPal konto.

Man törs handla på Ebay trots allt.

Senast redigerat 2008-05-21 12:15
1
Bevaka tråden