VARNING: Lurad av Expert.se: Gamla produkter på webshoppen.

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Expertbutikerna har som påpekats här på 99 tidigare inte dragit sig för att sälja sedan länge utgångna modeller, och dessutom dyrare än vad de nya modellerna kostar. Ett välkänt problem för oss som sett Macintoshdatorer komma och gå på OnOff och Siba och andra elgiganter. Den gamla "sanningen" om att Mac är dyrare än PC blir verkligen sanning där.

Hur som helst, nu har min pappa efter mycket betänketid och funderingar slagit till på en ny iPod för att ersätta sin gamla. Han har sett min, och blivit väldigt förtjust i t ex Mail- och kartprogrammen. Idag kom den, och ve och fasa, den här är en gammal 1.1.2 som saknar programsviten som släpptes i efterhand, för ca ett halvår sedan. Så nu har han inte alls den produkten han ville ha, och efter uppdatering till 1.1.4 så finns ändå inte programmen eller ens "byta plats på ikonerna"-läget i hans nya Touch.

Vad tycker ni han ska göra? Ingenstans står angivet på Experts hemsida att det är en gammal produkt som inte överensstämmer med faktablad, instruktionsbok och information på Apples hemsida. Jag blir så förbannad på Expert som bara fortsätter att blåsa alla konsumenter som inte tillbringar halva sina liv på forum och iPhone-knäckar-sidor.

Ge mig råd.

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-19 23:23

Häv köpet bara. Så länge den, som sagt var inte var nedsatt eller angiven som utgående.

Nej, den är billig, men det hänvisas snarare till att det för att den säljs på Internet än att den är gammal.

Priset är inte anmärkningsvärt lågt. OnOff, ElGiganten och ComputerCity (efter snabb sökning på Prisjakt) säljer den också för strax under 3000 kr. Not: Ej heller på de sajterna nämns att det skulle vara en äldre modell, men hur det är med den saken vet jag inte. De skriver inget om det i alla fall.

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-19 23:39

Då borde det vara lugnt. Be dom skicka den nya istället.

Eller köp "January Software Upgrade" från iTunes Store. Kostar runt 150 kr tror jag. Kanske lite surt att betala för något som du trodde att du redan hade köpt. Men totalpriset blir ju ändå billigare än om du hade köpt iPoden hos Apple.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eller köp "January Software Upgrade" från iTunes Store. Kostar runt 150 kr tror jag. Kanske lite surt att betala för något som du trodde att du redan hade köpt. Men totalpriset blir ju ändå billigare än om du hade köpt iPoden hos Apple.

Jag vet. Men, ja du vet... KÄNSLAN av att de lurat min pappa är svår att få bort.
Förresten, med vad kommer "skak-ikonerna"? För inte kom det med 1.1.4 i alla fall...

Ursprungligen av sjovall:

Jag vet. Men, ja du vet... KÄNSLAN av att de lurat min pappa är svår att få bort.
Förresten, med vad kommer "skak-ikonerna"? För inte kom det med 1.1.4 i alla fall...

Allt kom i "January Software Upgrade". Köp den, så har du ändå sparat ett par hundralappar jämfört med att köpa iPoden hos Apple.

Expert har aldrig stått högt i kurs i mina ögon. Varken Internet-butikerna eller de vanliga...

Dåliga service, ointresserad (och okunnig) personal...

Hmmm....varför inte fylla i denna : Klagoguiden - ARN

Mvh

Ursprungligen av Lordlondon:

Hmmm....varför inte fylla i denna : Klagoguiden - ARN

Inte en chans att ARN skulle ta upp det ärendet. Det finns ingenting som säger att en butik måste sälja senaste modellen. Och det finns ingenting som säger att butiken måste upplysa om att de säljer förra modellen.

Men å andra sidan... Det var ett köp via internet, så det är bara att utnyttja distansköplagen, och skicka tillbaka varan. Men... då får man förmodligen betala returfrakten, och i så fall är det ju enklare att bara köpa "January Software Upgrade", så får man alla funktionerna för ungefär samma pengar. Och då slipper man dessutom besväret med att skicka tillbaka och att leta upp en ny (som förmodligen är dyrare) och köpa denna, osv...

Inte en chans att ARN skulle ta upp det ärendet. Det finns ingenting som säger att en butik måste sälja senaste modellen. Och det finns ingenting som säger att butiken måste upplysa om att de säljer förra modellen.

Men å andra sidan... Det var ett köp via internet, så det är bara att utnyttja distansköplagen, och skicka tillbaka varan. Men... då får man förmodligen betala returfrakten, och i så fall är det ju enklare att bara köpa "January Software Upgrade", så får man alla funktionerna för ungefär samma pengar. Och då slipper man dessutom besväret med att skicka tillbaka och att leta upp en ny (som förmodligen är dyrare) och köpa denna, osv...

Det är möjligt, men dom sammarbetar ju med konsumetverket och det kanske höjs på några "bryn" och får dom att sätta press på dem som annonserar att det skall vara korrekt info?
Men ja, du får förmodligen stå för returkostnad och så skall den vara i säljbart skick osv...

Mvh

Ursprungligen av Lordlondon:

Det är möjligt, men dom sammarbetar ju med konsumetverket och det kanske höjs på några "bryn" och får dom att sätta press på dem som annonserar att det skall vara korrekt info?

Ursäkta min pessimism, men jag tror inte det lyfts ett enda bryn pga en sådan anmälan. Den anmälan skulle skrivas av och glömmas bort direkt.

Det är korrekt info. Det är en iPod Touch 16GB. Det finns ingenting i den infon som inte är korrekt.

Ursprungligen av Tiger(Övik):

Expert har aldrig stått högt i kurs i mina ögon. Varken Internet-butikerna eller de vanliga...

Dåliga service, ointresserad (och okunnig) personal...

Tråkigt att du har haft/har dålig erfarenhet... långt ifrån alla butiker är dassiga dock. Min butik där jag jobbar är det inte i mina ögon.

I våran butik rabatterade vi ner den gamla modellen till netto + nån kr för uppgraderingens skull. Det hade nog de flesta andra butiker också gjort om någon upplyst grabbarna om hur det låg till. Tyvärr kan inte alla veta allting om alla produkter.

Ursprungligen av northernlight:

Tråkigt att du har haft/har dålig erfarenhet... långt ifrån alla butiker är dassiga dock. Min butik där jag jobbar är det inte i mina ögon.

I våran butik rabatterade vi ner den gamla modellen till netto + nån kr för uppgraderingens skull. Det hade nog de flesta andra butiker också gjort om någon upplyst grabbarna om hur det låg till. Tyvärr kan inte alla veta allting om alla produkter.

Det är väl precis det ni ska göra: veta allting om alla produkter?

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-30 09:04
Ursprungligen av tiger leap:

Det är väl precis det ni ska göra: veta allting om alla produkter?

ironisk?

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-20 09:39

Jag skulle nog råda att behålla iPoden och använda den som den är. I juni släpps säkert en ny firmware och då får du senaste firmware med alla funktioner och lite till. iPoden fungerar lika bra som förut förutom att du kan inte läsa email och flytta på iconerna.

//Rob

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-20 13:04

varför ta kontakt med ARN? Är det inte bara att kontakta expert först & kolla om man kan göra nåt?

Ursprungligen av DaPhox:

varför ta kontakt med ARN? Är det inte bara att kontakta expert först & kolla om man kan göra nåt?

Fråga kan man alltid... men varför skulle de "göra nåt"? De har inte gjort något formellt fel. De har levererat en fullt fungerande produkt, helt enligt specifikationen på hemsidan.

Jag tror att det enda han kan göra gentemot Expert är att utnyttja distansköplagen, och skicka tillbaka iPoden.

att de annonserar ut äldre macbook för 5995 men inte har den i lager någonstans, inklusive stället de hävdar har "enstaka" tycker jag är litet fult.. rätt glad att jag orkade stå i lååång telefonkö för att kolla lagerstatus. hade tydligen inte funnits kvar på bra länge..

Ursprungligen av erikerikerik:

att de annonserar ut äldre macbook för 5995 men inte har den i lager någonstans, inklusive stället de hävdar har "enstaka" tycker jag är litet fult.. rätt glad att jag orkade stå i lååång telefonkö för att kolla lagerstatus. hade tydligen inte funnits kvar på bra länge..

Fult är det verkligen. Men även olagligt om jag inte tar helt fel? Under vilseledande affärmetoder i marknadsföringslagen.

sjovall=
Den iPod Touch som du köpt är väl tekniskt sett inte en gammal modell ? Det är en fantastisk apparat som du fått till ett bra pris och som du behöver använda fem minuter och 155 kr till för att uppdatera på iTunes.
Kan du inte se det som att det billigare priset beror på att software saknades; saker är ju alltid billigare av någon anledning. Själv betalade jag ca 2.900 kr för min Touch under senhösten och sedan 155 kr för januaris software.

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-29 21:41
Ursprungligen av KaRo:

sjovall=
Den iPod Touch som du köpt är väl tekniskt sett inte en gammal modell ?

De har trots allt olika produktnummer. Så det beror lite hur man ser på det.

Lägesrapport:

Nu har Expert.se tänkt till, och de hade såklart ingen aning om det är en ny eller gammal modell de sålt. De säger att de efter kontroll inte har några iPods alls med uppdateringen i från början, utan endast den förra modellen. (Och ja mina vänner jag hävdar fortfarande att det är 2 olika modeller eftersom innehållet skiljer sig så markant).

Hur som helst: Efter beskrivning av "problemet" och länkning till denna tråd (som jag inte vet om de läst eller ej) har de beslutat sig för att sätta in 155 kronor på farsans konto så att han själv kan införskaffa uppdateringen. Stiligt, Expert!

(Men jag är fortfarande upprörd över att de överhuvudtaget inte alls är vad de heter)

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-29 22:29

specificerar de en annan produkt än de säljer så är det fel, använder de fel produktnummer så är de definitivt ute på hal is.

Ursprungligen av tim-:

specificerar de en annan produkt än de säljer så är det fel, använder de fel produktnummer så är de definitivt ute på hal is.

De specificerar, och säljer, en iPod Touch 16 GB, vilket det också är. Inget fel.

De visar inte Apples modellnummer, så det är heller inget fel.

Och numera (kanske pga den här tråden ) skriver de ut "levereras med programversion 1.1.2", så nu finns det ingen som helst risk att någon ska känna sig blåst.

Och numera (kanske pga den här tråden ) skriver de ut levereras med programversion 1.1.2

Jaha där ser man. Man KAN alltså påverka - härligt!

De specificerar, och säljer, en iPod Touch 16 GB, vilket det också är. Inget fel.

De visar inte Apples modellnummer, så det är heller inget fel.

Och numera (kanske pga den här tråden ) skriver de ut "levereras med programversion 1.1.2", så nu finns det ingen som helst risk att någon ska känna sig blåst.

Håller med till fullo. Inget fel begånget, och förmodligen "visste" dom inte att det finns en nyare programvara. Många butiker och kedjor är ju numera "officiella" försäljare av Apple utan att kunna något, precis som i begynnelsen med Mac datorer.

Nej, jag hoppas verkligen inte att det var ironi. För det borde de. Man kan rimligtvis inte vara vad man heter på alla produkter i hela världen, men man ska vara vad man heter på de produkter man säljer.

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-30 10:02

så alla som jobbar på elgiganten måste vara enormt storväxta?

Ursprungligen av DaPhox:

så alla som jobbar på elgiganten måste vara enormt storväxta?

Nej lustigkurre, men Expert har profilerat sig så.

Bevaka tråden