MacBook Pro för 12.990kr på PC-City

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

PC-City (Stockholm) annonserar idag i DN om MacBookPro för 12990 kronor.
Det är ca. 8000:- billigare än normalt. Så är du i köpartagen......passa på !

Hmm.. Men de är inte alltid bra i skallen på PC CIty. Härom veckan annonserade de om MacBook Air, men hade satt in bild på MacBook Pro. Dessutom, när jag var i köpartagen (och slutligen köpte min MacBook) såg jag att de sålde en gammal modell utav MacBook Pro (billigaste 15,4" enligt förr-förra uppdateringen) till priset av 17.995. De annonserade med att de gav 2595:- rabatt, typ och att man skulle passa på. Vad de egentligen gjorde var att de sålde en dator som var äldre än den då aktuella uppdateringen (som var några veckor gammal) till samma pris som den då senaste modellen som ju var bättre prestandamässigt. Att de dessutom påstod att det var någon rabatt i priset var ju bara absurt.

Usch.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2008-05-16 09:36

Specar? Skärmstorlek?

Är det senaste modell eller ett restlager med gamla modeller?

Ursprungligen av akesson:

Specar? Skärmstorlek?

15,4" WIDE-TFT 2.4 GHz Ram 2GB HD 160GB.
Saxat ur annonsen.

Ursprungligen av adress@mac:

15,4" WIDE-TFT 2.4 GHz Ram 2GB HD 160GB.
Saxat ur annonsen.

Jag kan tänka mig en sådan. Någon som ska dit? Hittelön utfärdad

Jag beställde just en via telefon. Den kommer inom 3-7 dagar.

Specar? Skärmstorlek?

Mittenmodellen av dom som släpptes i november 2007.

gammal?

Nu är det ju inte så att denna dator är 8000 kronor billigare eftersom det är en äldre modell och därför inte ska jämföras med dem som är de senaste. Men för min del tror jag att den här duger utmärkt. Min fråga till de som har lite mer koll än jag är vad som skiljer denna modell från de senaste. Någon som kan sammanfatta, så att det går att ta ställning till vad jag får i datormervärde om jag istället satsar på den senaste likvärdiga modellen. Grafikkort? Batteritid? mm

PC-City ägs av samma som Elgiganten har jag för mig och kör ibland samma fula knep med priser osv. Här är ett citat från mitt förmodligen sista köp på elgiganten

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Halloj!

Snacka om att jag aldrig handlar på elgiganten igen. okunniga och fuffens för sig.

Gick in där igår för att inhandla uv filter. först tog det mig 15min innan jag fick tag i någon säljare som kunde öppna där uv filterna var förvarade. sen när jag får tag i en säger jag att jag behöver ett uv filter för ett 52mm objektiv, EJ SKYLIGHT! då kollar han i skåpet och säger, tyvärr vi har bara 58mm, fast jag ser på hyllan över att det klart och tydligt står 52mm. då pekar jag på den och han säger: jaha okej, men jag måste ändå hämta nycklar. nån minut senare kommer han och öppnar och tar ner ett skylight filter till mig och jag säger återigen att jag inte ville ha ett skylight, bara ett vanligt uv filter. sen så frågar jag om det verkligen kostade 199kr som de säger på deras sida. Då säger han att det är bara om man beställer det via nätet.

går man in och kollar på: Elgiganten - Hoya filter, UV, 52mm, HMC
så ser man klart och tydligt att den inte går att beställa och dessutom står det inte internetpris som det gör på vissa andra produkter tex: Elgiganten - Nokia 1200

konstigt nog är dock också att skylight filtret kostar 199kr men inte det vanliga UV filtret.
Ja visst, jag är nöjd med själva produkten men inte där jag köpt den.

akta er för dem, de kanske inte är så billiga som de påstår ändå! bara propaganda imo.

Hej! Är det verkligen bara musplattan som är skillnaden? Antagligen är detta "erbjudande" redan slut på PC city, men jag ser att det finns fler butiker som försöker kränga dessa maskiner.

Här kan du jämföra de två modellerna:

Den gamla (juni 2007)

Den nya (februari 2008)

tick tack

Hade hoppas på en kort genomgång, har det inte helt lätt med Engelskan, i alla fall inte när det gäller datorer. Men ok, jag försöker....

Det jag egentligen behöver veta är om det är ett bra köp eller om det är värt att lägga typ 5000:- mer för att få den senaste modellen, eller använda dessa kronor för att stoppa i 2gb extra intern och köpa sig en extra extern hårdisk. Det blev knepigt med den tekniska jämförelsen på engelska, så....

• Medlem
  • 2008-05-19 15:56
Ursprungligen av nyulrika:

Det jag egentligen behöver veta är om det är ett bra köp eller om det är värt att lägga typ 5000:- mer för att få den senaste modellen, eller använda dessa kronor för att stoppa i 2gb extra intern och köpa sig en extra extern hårdisk. Det blev knepigt med den tekniska jämförelsen på engelska, så....

Som vanligt beror det lite på vad du ämnar använda datorn till. Jag tycker att det genrellt låter som en rätt bra deal att lägga pengarna på mer minne+disk. Visserligen är såväl processor som grafikkort hetare i den nya modellen; men det gör inte den äldre till ett långsamt/dåligt alternativ.

Multitouchpaden är en annan skillnad. Den är - milt uttryckt - totalt oviktig, om än trevlig.

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-19 16:46

Tveka inte! Skillnaden är marginell. Det där är ett MYCKET bra pris f. en "ny" dator. Bry dig inte om att det är en "gammal" modell. Som du skrev är det mycket vettigare att lägga pengarna på minne & hårddisk om du behöver det.

Skynda NU om det finns nån kvar...

Tackar för svar på denna undran om köp. Har en riktigt bra Eizo skärm hemma och en stationär mac. Tänkte att jag skulle behöva en bra extra maskin att ta med till landet under sommaren, jobbar mycket med photoshop CS3, så jag behöver en bärbar med lite drag. Så finns erbjudandet kvar, köper jag, annars blir det nog i alla fall en, tycker mest att det är lite synd att de bara finnns i 15tums, skulle gärna ha min bärbara lite mindre, tyvärr tror jag inte att den lilla vita räcker till även om man piggar upp den med extra ditten och datten.

• Medlem
  • 2008-05-19 19:20

Kan nån omedelbart upphäva sin order på PC-city!

Alltså, de var slut (optimisten tänkte att det kunde ligga några kvar i butik)!
De hade 6 st "men de var påbokade via nätet"... Varför har man en butik om man ändå säljer rubbet på nätet inna man hinner till butiken!?

Om nån tar tillbaks beställningen så meddela mig omgående!

• Medlem
  • Alvesta
  • 2008-05-19 20:48

Tackar för svar på denna undran om köp. Har en riktigt bra Eizo skärm hemma och en stationär mac. Tänkte att jag skulle behöva en bra extra maskin att ta med till landet under sommaren, jobbar mycket med photoshop CS3, så jag behöver en bärbar med lite drag. Så finns erbjudandet kvar, köper jag, annars blir det nog i alla fall en, tycker mest att det är lite synd att de bara finnns i 15tums, skulle gärna ha min bärbara lite mindre, tyvärr tror jag inte att den lilla vita räcker till även om man piggar upp den med extra ditten och datten.

En vanlig MacBook (den lilla vita) duger mer än väl för dina behov. Photoshop CS3 använder inte grafikkortet över huvud taget och processorn en vanlig MacBook av minsta modell är mer än tillräckligt snabb.

Det enda som talar för en MacBook Pro är storlek och upplösning på skärmen, men kan du ta med din Eizoskärm till sommarstugan är ju det inget problem.

Det enda du behöver göra är att se till att ha minst 2 GB internminne (dvs köpa en lös 2 GB-modul och sätta i) vilket ostar under 500 kr och kan göras hur lätt som helst (dvs av dig själv).

En vanlig MacBook (den lilla vita) duger mer än väl för dina behov. Photoshop CS3 använder inte grafikkortet över huvud taget och processorn en vanlig MacBook av minsta modell är mer än tillräckligt snabb.

Det enda som talar för en MacBook Pro är storlek och upplösning på skärmen, men kan du ta med din Eizoskärm till sommarstugan är ju det inget problem.

Det enda du behöver göra är att se till att ha minst 2 GB internminne (dvs köpa en lös 2 GB-modul och sätta i) vilket ostar under 500 kr och kan göras hur lätt som helst (dvs av dig själv).

Ha, tänk va, jag som oroar mig för grafikkort och att den "lilla vita" inte hade eget grafikkorts minne utan delat, inte för att jag fattar vad det innebär, men det har i alla fall blivit påtalat för mig varje gång jag har varit inne på att handla den mindre modellen, som jag faktiskt gillar för att den är mindre. Hade ingen aning om att Photoshop inte ville använda grafikkortet, gäller det för hela CS3 paketet eller bara Photoshop. Kanske denna fråga ligga någonannans stans, men just nu behöver jag veta eftersom jag under morgondagen ska gå på jakt....Akesson ska du nu fira ditt 1000 inlägg?

Ha, tänk va, jag som oroar mig för grafikkort och att den "lilla vita" inte hade eget grafikkorts minne utan delat, inte för att jag fattar vad det innebär, men det har i alla fall blivit påtalat för mig varje gång jag har varit inne på att handla den mindre modellen, som jag faktiskt gillar för att den är mindre. Hade ingen aning om att Photoshop inte ville använda grafikkortet, gäller det för hela CS3 paketet eller bara Photoshop. Kanske denna fråga ligga någonannans stans, men just nu behöver jag veta eftersom jag under morgondagen ska gå på jakt....Akesson ska du nu fira ditt 1000 inlägg?

Photoshop (ja egentligen hela CS-sviten) älskar minne, liksom OSX. Pressa in så mycket du kan enligt akesson ovan. Därefter har du nytta av en snabb hårddisk för Photoshops scratchfiler. I en bärbar kan du ju inte dela upp system, program och scratch på olika fysiska diskar, men en 7200-varvsdisk lär nog göra lite skillnad mot en mer ordinär.

Ursprungligen av johan_tanying:

Photoshop (ja egentligen hela CS-sviten) älskar minne, liksom OSX. Pressa in så mycket du kan enligt akesson ovan. Därefter har du nytta av en snabb hårddisk för Photoshops scratchfiler. I en bärbar kan du ju inte dela upp system, program och scratch på olika fysiska diskar, men en 7200-varvsdisk lär nog göra lite skillnad mot en mer ordinär.

hm, måste scratchfilerna ligga på en fysisk andra disk, funkar det inte att göra en partion på huvudhårdisken? Om det inte funkar, skulle det funka med att ha en liten extern hd att plugga in där man lägger dem och samtidigt kan använda som backup disk? Hur stor bör denna partion vara och kan den delas med andra saker?
Om någon har invändningar mot att denna diskussion hamnar här, så flytta den gärna till rätt plats. Jag är ny här och har inte skapat några nya trådar och har inte heller koll på hur stort ämnet ska vara för att det ska he egen tråd. Kankse finns det redan en tråd för denna diskussion, men jag har inte hittat den, tipsa gärna.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-21 16:12

Det fanns över 100 macbooks, hörde och t.o.m såg jag.
Att den är 8000:- billigare bör bero på något, vad ser man när man går in och läser om datorn.
Allt går tyvärr inte skriva ut i en annons.
Att den kostade 8000:- mer innan och nu 12.990:- ser jag som att man sparar 8000:-.
Kolla en bilfirma, dom har äldre modeller till salu med skyltar "spara xxxxx kr", ganska vanligt.

Ipod_lover; Att webshopar håller lägre pris är väl inget nytt egentligen. Förstår inte varför det var så hemskt?

Nu kommer jag bli överkörd, men det tar jag.

• Medlem
  • City
  • 2008-05-16 09:41

Ser att dom inte skriver ut Pro på sina macbooks hehe ser lite oseriöst ut.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-16 09:53

Troligtvis 4 st. som är slut 10 minuter efter öppningstid. Som vanligt alltså. Detta är ett mycket gammalt annonstrick för att locka folk till butik...där dom kanske handlar något annat när dom ändå hade tänkt spendera och det finns så måååånga grejer där...

Jag beställde en igår, min första mac.. tog mig bara typ 10 år av drömmande innan jag slog till

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-18 21:48

den nya macbook pro har ju samma musplatta som air om jag förstått det rätt.

bara den nya musplattan (såsom på macbook air som jag har) är värd 8000kr. den är helt underbar.

Hämtade ut min på posten idag, är såå kär

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-20 21:27

grattis!

För att en scratchdisk ska få optimala prestanda måste den ligga på en annan fysisk disk, ja.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2008-05-21 13:14
Ursprungligen av johan_tanying:

För att en scratchdisk ska få optimala prestanda måste den ligga på en annan fysisk disk, ja.

Det lät inte på nyulrikas beskrivning av sin situation, som att hon har sådana extrema prestandakrav att en extern scratchdisk behövs. Därför klarar hon sig utmärkt med en standard-MacBook med minst 2 GB ram.

Så, nyulrika: Nej, du behöver inte göra något mer med datorn än att uppgradera RAM-minnet till minst 2GB så länge du inte ska redigera bilder i affisch-storlek med en faslig massa lager på datorn. Tack förresten för gratulationen till 1000 inlägg, tänkte inte ens på det själv

Bevaka tråden