Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kan jag inte starta från min IDE-disk?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 22:03

Hej,

jag har en B/W G3:a, rev 2. I den finns ett SCSI-kort och till den kopplad en 10 GB intern SCSI hårddisk. Denna används som "primary start up disk".

Nu är det så att det även sitter en 6GB IDE disk i den också. Men den är inte kopplad till UltraATA-porten, eftersom jag saknar en sådan kabel och även hårddiskhållaren, utan istället till ATA33 i kedjan efter CD-spelaren.
Vad jag vill göra är att kunna lägga ett system på den disken och kunna starta från den men det fungerar inte. Om jag lägger ett system på disken (OS9.2.2) så kan jag välja den som startup disk i inställningar, men när jag startar om fungerar det inte och står bara och blinkar (glad-gubbe-mapp).
Till slut ger den upp och startar upp på SCSI-disken istället.

Varför fungerar det inte? Jag har CD-spelaren som master och hårddisken som slave, men det borde väl inte spela någon roll.

finns det föresten någon som vet om man kan köpa en hårddiskhållare till dessa datorer någonstans?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 22:58

Startskiva skall ligga på master (och lägger du CD på slave så kan du inte boot därifrån om det behövs utan att pilla om master/slave)
Så är det för OSX men jag är nästan hundra på att det gäller OS9 också...

[edit. Men det finns ju två ATA-33 kanaler så man kan ha två master...]

1
Bevaka tråden