Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla med nya iMac

Tråden skapades och har fått 207 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av drifter7508:

Beställde min 2,8 Ghz 24" med Geforce kortet +750 gb hd förra veckan.

Livrädd för att skärmen ska ha pixelfel då jag råkat ut för detta på 2 st
Cinema skärmar + min iphone.

Nån som haft otur med sin skärm på den nya burkarna?

Jag hade en grön pixel första gången jag startade min 2.8 GHz:are, men den försvann efter någon minut. Trodde inte sådant var möjligt, men glad är jag :).

Har kört min 3,06 Ghz med 2 Gb ram ett par dagar nu. Fick till en början en felaktig maskin som jag returnerade. Blev en seg period av väntan, men till sist kom den, världens i särklass bästa dator/pryl/uppfinning! Allt har funkat klockrent. Finns en uppsjö enormt sköna mac-applikationer, alla piskar det windowsvärlden till stenåldern. Bara installationsproceduren där man sätter upp bluetooth tangenbordet + musen är så snyggt.

Favoriter hitills:
- Transmisson, torrentklient med en grymt snygg dock ikon där man kan se sin upp/nedladdnings fart.
- Nullriver Media Link, startar en media server som jag sedan accessar från min PS3a. Kan bläddra i iPhoto/iTunes biblitoken, spela HD filmer och DivX/xvid utan några som helst problem. Fick aldrig detta att rulla på min win burk.
- Cyberduck, FTP program iform av en kungligt gul anka
- iPhoto, att importera och sortera i olika händelser är fruktansvärt effektivt.
- iMovie, rotera mobilfilmer, ändra färger och trimma ljudet. Allt görs på en sekund.
- Download stacken, här hamnar allt man laddar ner och gör att man genast blir tvungen att ta tag i det. Motverkar effektivt file clutter.
- maxad FPS i UrbanTerror
- Adium, instantmessenger med enormt snyggt, effektivt UI och ikon.
- Musaccelerationen i OS X, känns riktigt skönt och vettigt, gå tillbaka till en win burk och ni kommer få se på dålig precision.
- Tvåvägssync mellan iCal och Google Calender via Busysync
- Gmail iMap i Apple Mail, älskar den lilla ettan man får vid mail ikonen när man har ett nytt mail
- Bluetoothstabiliteten i OS X , kan browsa min W880 utan problem. Laddade ner en patch och fick den även att synca med iSync.
- Line-in ingången på datorn. Bara att koppla in min Pod Guitar Preamp och sedan sätta på monitorfunktionen i Garageband. Ingen latency när man lirar!! Detta lyckades jag inte ens med via dedikerade flerkanalsljudkort på min win burk.

Japp, har bara hunnit spendera en 3-4 timmar men redan hittat så mycket som jag bara rådiggar. Känns riktigt skönt att efter fem år av intresse och bevakning av mac plattformen äntligen kunna vara en del av den.

är det bara jag som tycker detta?
att när man köper från nätet så är det alltid något fel, så att man behöver returnera den/det

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-05-20 07:47
Ursprungligen av ollemannen:

är det bara jag som tycker detta?
att när man köper från nätet så är det alltid något fel, så att man behöver returnera den/det

-Du måste ha maximal otur. Vi har köpt 3 Macar på nätet och alla har bara funkat- kontakt i vägen tuta och kör.

Jag har returnerat 2 st Apple Cinema Display's med massor av pixelfel =(
Även min iphone har pixelfel. Men den kan jag ju inte returnera av förklarliga skäl
Det händer ju inte ofta att det är fel men med Apples produkter så har jag haft
extrem otur tyvärr. Och det är ju inte roligt att behöva skicka tillbaka saker & vänta
veckor på att få tillbaka nya. Särskilt inte när jag nu väntar på min imac som byggs i Kina
och det tar väl cirka 2,5 vecka för den att komma hit =P

Nu har jag haft min imac i snart en vecka!, och kan den bättre en vad jag jag kunnat på windows, som tog mig 1 år

  • Oregistrerad
  • 2008-05-23 21:46

Heej!

Vilken iMac har ni och hur tycker ni att dom funkar?
Sv. Jag har den nya iMac 24'' 3,06Ghz, Den fungerar superbra, hittills iallafall
Snygghet?? 1-10
Sv. 10, helt klart! Svart snygg baksida, snygg silver/matt framsida.
Prisvärdhet??
Sv. Den är ju mycket mer prisvärd än en bärbar!
Hur mycket man gillar sin iMac från 1-10
Jag är ny på Mac så jag är väl ingen superbedömare men 9/10
Prestanda!`?
Kan ej svara på
Vilket gillar ni mest Mac eller pc?
Mac!
Vilken har fungerat felfriast??
Mac
Vilken känsla får ni när ni skaffade er nya iMac?
själv så halvryser jag när jag kollar på bilder på den...
ni kan väl slänga in något geekbench score med, men det är inget måste!
Wow, så cool (och stor, (min förra bärbara var en fjärdedels så stor )

Mvh // Kristoffer

Hur snabb är eran boot up time?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-27 19:39
Ursprungligen av ollemannen:

Hur snabb är eran boot up time?

Typ 30 sekunder-2.66 GHz,Du?

55 sekunder 2,8ghz, 4 gb ram

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-30 18:23
Ursprungligen av ollemannen:

55 sekunder 2,8ghz, 4 gb ram

Hur kan det komma sig,jag har bara 2GB ram nu...:tveksam:

Ursprungligen av fedi-93:

Hur kan det komma sig,jag har bara 2GB ram nu...:tveksam:

Jag har också 2.8GHz och 4GB i RAM, men det tar nog snarare en minut. Men sedan är den raketsnabb :).

Nya 24" imac | från en fotografs persektiv..

Jag har kalibrerat min men jag har mycket svårt att få den sista gråskalan att inte bara visa svart. Det är nog det enda problem jag har med den. Jag har 24" 2.8GHz.

Jag kör gamma 2.2 och det är möjligt att jag skulle få tillbaka något av den sista gråskalan med 1.8 men då blir svärtan inte like djup och jag har alltid arbetat i gamma 2.2. Jag kalibrerar med Spider2pro. Någon som har tips så säg gärna till!

I övrigt så är jag oerhört nöjd. Snabb, tyst och släpbar! Skärmen ser ut att vara LED belyst så den tänder supersnabbt och med korrekt färg direkt. (i vilketfall så känns det så)

Håller med dig phindus, den startar slött men sedan är den en raket,
min boot up tid kanske beror på att jag har 6 st usb och en firewire ikopplat,
varav 4 av usben är en hub.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-05-31 08:14

Boot up tiden går inte att jämföra som ett F1-lopp. Det beror ju alldeles på vad du har för startobjekt och vilka widgetar du har. Dashboard är en riktig segpropp och en del widgetar kan sega ner hela datorn.Och hur mycket ledigt utrymme du har på hårddisken.
Jämför Benchmark av något slag i stället.

Efter att ha läst en del på nätet om skärmproblem på iMac var jag lite smånojig när jag fick datorn (24" 3,06). Ställde därför direkt om till vitt skrivbord-- och hittade mycket riktigt genast en svart död liten pixel. Sen var det även ett otrevligt ljusläckage (backlight) i kanten nere till höger om jag ställde om till svart skrivbord och dämpade belysningen i rummet.

Tog ju tyvärr bort lite av julaftonskänslan med att packa upp nya iMacen liksom.
Lämnade in den på Applebutiken och de bytte skärm i den. Den nya har inga pixelfel. Ljusläckaget finns där på den nya också, men är så pyttelitet att det får duga. Har läst att det nästan alltid finns där, men oftast så lite att man knappt märker det.

En "bonus" var även att Quicktime hänger sig i tid och otid, och någon enstaka gång även Finder. Lite förvånande när man hört att mac os ska vara så himla stabilt.

En annan grej som är lite mer irriterande är att vänster tredjedel av skärmen är ljusare än högersidan. Märks om man byter till ett helgrått skrivbord, eller ser en webbsida som har en bakgrundsplatta etc. Har kikat lite på forum och det verkar som om skärmen nästan alltid har det problemet, vilket man ju blir lite besviken på. Kör mycket Photoshop och webbgrejer och man trodde ju att det här skulle vara kvalitet rakt igenom liksom. Lite besviken alltså!

Känns skitjobbigt att lämna in burken igen, särskilt om det här problemet är "standard". Så kanske jag kör vidare, oftast tänker man inte på det. På det stora hela gillar jag datorn skarpt, blir lite irriterad på de här grejerna bara!

Det skulle vara intressant att höra om nån annan som har samma fel (vid grå skärm t.ex.), eller har ni jämna skärmar?

Ursprungligen av Macnunan:

Efter att ha läst en del på nätet om skärmproblem på iMac var jag lite smånojig när jag fick datorn (24" 3,06). Ställde därför direkt om till vitt skrivbord-- och hittade mycket riktigt genast en svart död liten pixel. Sen var det även ett otrevligt ljusläckage (backlight) i kanten nere till höger om jag ställde om till svart skrivbord och dämpade belysningen i rummet.

Tog ju tyvärr bort lite av julaftonskänslan med att packa upp nya iMacen liksom.
Lämnade in den på Applebutiken och de bytte skärm i den. Den nya har inga pixelfel. Ljusläckaget finns där på den nya också, men är så pyttelitet att det får duga. Har läst att det nästan alltid finns där, men oftast så lite att man knappt märker det.

En "bonus" var även att Quicktime hänger sig i tid och otid, och någon enstaka gång även Finder. Lite förvånande när man hört att mac os ska vara så himla stabilt.

En annan grej som är lite mer irriterande är att vänster tredjedel av skärmen är ljusare än högersidan. Märks om man byter till ett helgrått skrivbord, eller ser en webbsida som har en bakgrundsplatta etc. Har kikat lite på forum och det verkar som om skärmen nästan alltid har det problemet, vilket man ju blir lite besviken på. Kör mycket Photoshop och webbgrejer och man trodde ju att det här skulle vara kvalitet rakt igenom liksom. Lite besviken alltså!

Känns skitjobbigt att lämna in burken igen, särskilt om det här problemet är "standard". Så kanske jag kör vidare, oftast tänker man inte på det. På det stora hela gillar jag datorn skarpt, blir lite irriterad på de här grejerna bara!

Det skulle vara intressant att höra om nån annan som har samma fel (vid grå skärm t.ex.), eller har ni jämna skärmar?

Alltså, det mesta ser du ju inte om du går till extremer med svart/vit/grå färg på hela skärmen, som du säger. Visst vill man ju att allt skall vara perfekt, men ser man det inte vid användning så kanske det ändå är acceptabelt. Jag var precis likadan som dig förut men har tänkt om och nu och accepterar jag att det finns små defekter, så länge det inte stör min användning av en skärm ;). Bara vetskapen om att det finns pixelfel/ljusläckage skall inte få förstöra min glädje av min nya dator/TV eller vad det nu är!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-02 12:59

Inga pixelfel som syns för blotta ögat. Inga ljusläckage heller, går de inte att justera centreringen under bildskärmar?

Nej, men visst blir man arg om man lägger 20 papp på en dator, då tycker man ändå att den borde funka till 100%. Men så kommer det nog aldrig bli med tekniska prylar.

Ursprungligen av ollemannen:

Nej, men visst blir man arg om man lägger 20 papp på en dator, då tycker man ändå att den borde funka till 100%. Men så kommer det nog aldrig bli med tekniska prylar.

Hade kravet varit att allt skulle vara 100% så hade priserna troligen varit det dubbla. Du vill nog inte veta hur många döda minnesceller eller transistorer på chippen i din dator det finns ;).

Nej helst inte.

En dator för 20 papp ska fan funka 100% felfritt.
En död pixel på en ny skärm är ungefär lika accetabelt som att köpa en Porsche
med en repa på framrutan.

Nåja, får min Imac denna vecka förhoppningsvis. Bävar inför skärminspektionen! =P

Håller med dig drifter, till fullo!

Vad använder ni era mac:ar för? samma som jag/musik produktion eller något annat?

Ursprungligen av ollemannen:

Vad använder ni era mac:ar för? samma som jag/musik produktion eller något annat?

Aperture, i huvudsak.

Ursprungligen av ollemannen:

Vad använder ni era mac:ar för? samma som jag/musik produktion eller något annat?

Kan stolt säga att mina mac minis fungerar perfekt.
Har aldrig direkt spelat spel, förrutom små spel.

Använder den ena som är inkopplad till min 40" tv som surfning och mediaspelare.
Nätverket är outstanding.

Den andra använder jag som webbserver, grafik, kodning, surfa, testa nya program.

Tips till alla nya.

Transmit - ftp
Textmate - kodning
Proteus - im client

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-06 08:04

Allt! Precis allt! Bildbehandling, journalistik, musik både lyssna skriva noter och redigera inspelningar, film, betala, köpa, spela......

mm, man kan göra mycket med sin mac!
Snyggast av alla datorer tycker ja nog är imacen, så jäkla bra skärm med aluminium på sidorna.

Hur länge fick ni vänta på er beställda Imac? Jag är inne på vecka 4 nu! =P
Min 2,8 är konfig. med Geforce kortet + större HD.

Börjar lackar ur nu på denna väntetid. Blev lovad cirka 14 dgrs lev.tid.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-11 03:32

Det tog 10 dagar för mig från att den skickades tills jag hade den hemma, och det var med en försening på 4 dagar pga. UPS..

RIng firman som skickar den!

Bevaka tråden