Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Office 2008 - Bara negativt om senaste 12.1 ??

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tror jag blir galen.
Installerar Office 2008.

Kör igång det för första gången på säkert en månad.
Böpp! Update... jaha, ladda ner den då.

Update skriker att jag måste avsluta Excel, öh? Ja, oK sådär.

Ladda ner x antal Gig

Startar installeraren automatiskt. Välj volym.
Skrik Tvärnit.
Du måste avsluta Uppdateringsnedladdaren först...Öh? Jaha...

Jamen vafan! Varför kan MS ALDRIG få till det! Varför kan INGET fungera smidigt.
HAR de inga Macar, de borde ju TITTA där hur det skall funka.

Nu vet jag inte om grejerna startar ens efter vad en del skriver i tråden här...

Ursprungligen av Goflorp:

Jamen vafan! Varför kan MS ALDRIG få till det! Varför kan INGET fungera smidigt. HAR de inga Macar, de borde ju TITTA där hur det skall funka.

Jag har sett bilder på deras utvecklingsavdelning. Där fanns Mac:ar (ett helt rum) vill jag minnas.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag tror jag blir galen.
Installerar Office 2008.

Kör igång det för första gången på säkert en månad.
Böpp! Update... jaha, ladda ner den då.

Update skriker att jag måste avsluta Excel, öh? Ja, oK sådär.

Ladda ner x antal Gig

Startar installeraren automatiskt. Välj volym.
Skrik Tvärnit.
Du måste avsluta Uppdateringsnedladdaren först...Öh? Jaha...

Jamen vafan! Varför kan MS ALDRIG få till det! Varför kan INGET fungera smidigt.
HAR de inga Macar, de borde ju TITTA där hur det skall funka.

Nu vet jag inte om grejerna startar ens efter vad en del skriver i tråden här...

Praktiskt taget ALLA uppdaterare jag sett kräver att programmen skall vara avslutade, och de gör det av förbaskat goda skäl, att skriva över öppna filer är ett recept på really bad things. I det avseendet är MS ett föredöme och jag har svårt att se ditt inlägg som något annat än MS-bashing.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 13:20
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Praktiskt taget ALLA uppdaterare jag sett kräver att programmen skall vara avslutade, och de gör det av förbaskat goda skäl, att skriva över öppna filer är ett recept på really bad things. I det avseendet är MS ett föredöme och jag har svårt att se ditt inlägg som något annat än MS-bashing.

Jag håller med, men visst borde MS kunna skriva så att uppdateringsnedladdaren avslutas när den är klar, istället för att vara öppen
?

/Tangen

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-05-21 21:47

Laddade först ned uppdateringen från microsofts hemsida, men då hittades ingen volym att installera på, så jag sket i det. Dessutom kom den inte upp i uppdateringshanteraren heller... Igår när jag kollade var den dock där, så jag chansade och laddade ned, och allt funkade perfekt. *Kors i taket*

Jag drabbades av buggen att man inte längre kan dubbelklicka på Word-filer man fått via mejl. Eller man kan dubbelklicka och Word startas, men dokumentet öppnas inte. Istället måste man välja Arkiv -> Öppna inifrån programmet och öppna dokumentet den vägen.

Detta är en känd bugg i SP1 och det finns ingen lösning från Microsoft idag, däremot sätt att komma runt det (likt det jag beskrev nyss), kolla även kommentarerna i länken ovan.

(Det drabbar bland annat dom som kör Eudora, vilket jag gör. Det beror på att vissa program ger Word-filer gamla file type och creator, något som förut hanterades av Word men inte efter SP1.)

Samma sak med mail som kommer via thunderbird, det roliga är att dokumentet sysn utmärkt i quicklook/överblick men öppnas inte om man dubbelklickar på det...

xls filer startar inte

xls filerna som jag ägnat veckor åt att utveckla. Budgetar för en serie långfilmer för övrigt kan ej öppnas längre efter uppdatering till 12.1.

Det är hur jobbigt som helst. Givetvis öppnas de galant på Numbers respektive Neooffice. Men eftersom man inte kan räkna med att folk kör med Neooffice eller Open Office så är det nog bäst att det funkar inne på Excel också.

Det är dock inte alla xls dokument detta gäller. Tror - obs TROR - att det handlar om filer som har blad gömda och/eller har utvecklats på PC en gång i tiden.

Precis som buggen med att man ej kan dubbelklicka för att öppna så öppnas ett nytt tomt dokument. Skillnaden är bara att jag inte ens kan öppna programmen inifrån.

Sammanfattningsvis. Varning för 12.1. Den kan innebära en mindre katastrof.... men annars är den bra dvs dokumenten som väl öppnas verkar funka smidigare....

men risken är nog liten. Jag verkar ensam i världen med mitt problem, eller finns det olycksbröder - systrar ?:'(

Nu har jag "fixat" det. Öppnade i NeoOffice och tog bort alla dolda blad och en massa länkade celler som jag trots allt inte behövde. Och helt plötsligt öppnades dokumenten även i Excel. Men tänk om jag nu hade behövt använda länkarna som är skapade för att ha en effektiv kostnadsuppfölning.
En märklig följd som säkert betyder ngt är att alla filer som ej gick att öppna hade en ikon som var gul. Nu när jag rensat dokumenten är de vita resp vit-gröna. Har de inga dolda blad ser de ut på ett sätt endera vita med ett "xls" på eller vita och gråa. Finns det ett dolt blad så är de vita med ett grönt band överst med Excel logga överst till vänster.
Det är otroligt många ikoner som används av Excel. ... inte helt solklart hur användbart det är?

För övrigt är Neo Office ett fantastiskt program. Saknar dock en funktion från Excel. väljer man bort direktredigering så kan man följa en länk genom att dubbelklicka på den. Det har jag försökt få finna på NeoOffice, men har hittills ej lyckats. Tips mottagges.

Leif

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-24 12:23

Jag hade som tur var förra versionen av Office 2008 kvar på en TimeMachine back-up som jag kunde lägga tillbaka.

Bevaka tråden