Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac (Intel) hittar ej OS X vid uppstart

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En polare till mig har en Intel iMac (aluminum). När han höll på att arbeta så segade den bara ur och när han startade om den fick han bara upp en rund ring med ett streck igenom (förbud att parkera, typ).

Han kom till mig och jag testade att koppla in den via FW i target disk mode, men den kom upp på mitt skrivbord men gick inte att bläddra på. Körde man Disk Utility på den så var den felfri och allt verkade bra.

La in OS X på en extern HDD och startade upp, då gick det att bläddra på disken, men när man försökte kopiera filerna blev det "Felkod -36" som verkar vara något I/O-error. Däremot gick det att bränna de flesta filerna.

När han sedan la in OS X på nytt utan de minsta trubbel så blev det exakt samma problem med "förbud att parkera" symbol direkt vid uppstart...

Några idéer?

Eftersom hårddisken inte rapporterar några fel i vare sig Disk Utility eller Disk Warrior kanske det är något annat fel?!

Mvh,

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-14 10:13

Prova att starta från installations DVD och formatera diken med alternativet "skriv nollor" så den blir helt ren, testa sen installera om.
Eller så är det hårdvarufel.

Ursprungligen av Creops:

Prova att starta från installations DVD och formatera diken med alternativet "skriv nollor" så den blir helt ren, testa sen installera om.
Eller så är det hårdvarufel.

Okej, skall be han testa det.
Han får väl lämna in den isf kanske. Inte mycket att göra, ville dock undvika det.

Tackar!

I/O-error låter ju som en trasig disk, då hjälper varken ettor eller nollor..

Ville bara meddela att datorn kom tillbaka ifrån service idag och logikkortet hade sagt upp sig och har nu blivit utbytt.

Mvh,

1
Bevaka tråden