Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låg batterihälsa på Santa Rosa-MBP

Tråden skapades och har fått 153 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-14 14:00

Jag har en fråga till er vars batterier har tappat hälsa. Stänger ni av era datorer eller bara låter dom vila, när ni inte använder datorn på ett litet tag (typ över natten)?

Batteriet i min MBP, inköpt juli 2007, har nämligen börjat må drastiskt sämre efter att jag för ungefär 5-6 månader sen började låta datorn vila i stället för att stänga av den. Tidigare stängde jag alltid av datorn, t.ex. över natten och om jag var borta över dagen.

Sen dess har batteriets hälsa sjunkit från ca 90-95 % till 57 % idag (den var dock nere i 48 % för några dagar sen men då gjorde jag en kalibrering och började stänga av den på kvällarna...). Antalet laddningscykler är 276.

Till saken hör att min sambo har en MB, inköpt våren 2007, vars batteri har en hälsa på 100 % (!) efter 325 laddningar. Hon stänger alltid av sin dator över natten.

Tror ni det här kan ha med nåt att göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-09 14:04

Har en MBP SR som redan fått ett nytt batteri i feb. Det batteriet är nu nere på en full laddning 3278 mAh, dvs 58% på 147 laddningar. Men sanningen är att 5 min efter jag tagit ut sladden ligger den på 1h 15min utan något inkopplat eller något i DVD-driven.

Precis lagt på luren efter ett samtal med Apple. De säger nej. Jag säger att det är batteriet det är fel på och det är från feb och att det står 2 år på hemsidan och att det är tydligt att det är batteriet det är fel på. Nej, du får köpa ett nytt batteri är svaret.

Fint Apple...verkligen.

apples batterier till macbooksarna har vekligen blivit usla.

jag har max en halvtimma på mitt batteri (under 150 cykler), men är tveksam att köpa nytt eftersom det förmodligen kommer vara av samma usla kvalitet...

Mystiskt, har ett batteri som är 2 år gammalt, snart 450 cykler, och klarar utan problem 2 timmar med max ljusstyrka. 73% i hälsa.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-14 16:33

Nej, det tror jag inte.

Min MBPro (aug - 07) fick dåligt batteri för ett par månader sedan och jag stänger alltid av den under natten. Tyvärr "vårdade" jag antagligen sönder mitt batteri genom att jag bara hade 20 laddningscykler(* när den började bli dålig. Eller så var det ett dåligt exemplar från början - kanske det troligaste alternativet.

(* fast jag kalibrerade batteriet en gång i månaden genom att köra det i botten enligt instruktioner från Apple.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-14 18:12

Okej. Ja då är det shitty kvalitet från Apple det handlar om då.

Testade mitt batteri med iBatt2 idag, glad överaskning:

Charge: 5025 mAh
Capacity: 5055 mAh
Design Capacity: 5020 mAh
Cycles: 88
A+ Health Report

Det är en Svart MB Santa Rosa, 1 år gammal. Det verkar ju som en del batterier där ute är bra iaf

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-20 09:45

Tyvärr betyder analysen från systemet inte speciellt mycket. Mitt batteri hade 90% hälsa, laddade upp till 100%, men dog ändå efter 15minuter i slutet av sitt batteriliv.

Men du har en MacBook och de verkar inte alls ha batteriproblem i samma utsträckning som MacBook Pro.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-03-03 14:17

Då är det eventuellt dags igen. Var i maj förra året jag fick ett nytt batteri om jag inte minns fel. Räcker nog inte med en dos verbal judo för att få ut ett nytt batteri denna gången då min garanti har gått ut.

Senast redigerat 2009-03-03 17:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-23 09:14
Ursprungligen av NiV3Rt:

Då är det eventuellt dags igen. Var i maj förra året jag fick ett nytt batteri om jag inte minns fel. Räcker nog inte med en dos verbal judo för att få ut ett nytt batteri denna gången då min garanti har gått ut.

Säg inte det...

Jag fick problemet med att batteriet först inte syns alls efter ha laddats ur helt. Det syns bara ett x i batterisymbolen. Efter att ha återställt SMC så hittas batteriet, men trots att det indikerar fulladdat (grön diod på strömkabeln och 100% i batteri) så dör MacBooken efter 5 sekunder om jag drar ur sladden.

156 battericyklar, och System Profiler visar tydligt att något är fel genom att ange "Charge remaining" till 65336 mAh. Det är lite saftigt 65336 är en felkod.

Jag ringde till Mac Supporten, datorn är 1 år och 29 dagar gammal, ingen applecare, men jag får ett nytt batteri... Bara att gå till en MacService och hämta.

Tack för det Apple!

Nu hoppas jag bara att problemet är batteriet och inte något annat...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-23 10:04
Ursprungligen av NiV3Rt:

Då är det eventuellt dags igen. Var i maj förra året jag fick ett nytt batteri om jag inte minns fel. Räcker nog inte med en dos verbal judo för att få ut ett nytt batteri denna gången då min garanti har gått ut.

Sådärja.

Det är väl samma sak som med NVIDIA-felet. Även om man får ett nytt logik-kort har det samma grundläggande fabrikationsfel.

Innan jag köpte min MBP Santa Rosa i september 2007 gjorde jag grundlig research i forumen på nätet för att slippa att få en citron-generation. Men det dröjde ju närmre ett år innan man såg mönstret med fabrikationsfelen. Och här sitter man nu med en dator som antagligen inte kommer se sin tre års dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-27 17:50

Jag sprang förbi InLife idag och skulle lämna in min dator för att få ett nytt batteri.
De sa att de var tvugna att få in datorn i 3 dagar upp till en vecka... Jahaja. Som att lämna in hela bilen för att laga punka, istället för att få ett nytt däck : Men snälla nån...

Nu ska jag förbi något annat serviceställe och se om de jobbar på annat sätt...

/Seb

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-27 19:44
Ursprungligen av Sebastu:

Jag sprang förbi InLife idag och skulle lämna in min dator för att få ett nytt batteri.
De sa att de var tvugna att få in datorn i 3 dagar upp till en vecka... Jahaja. Som att lämna in hela bilen för att laga punka, istället för att få ett nytt däck : Men snälla nån...

Nu ska jag förbi något annat serviceställe och se om de jobbar på annat sätt...

/Seb

Det var det dummaste jag har hört? Varför ska dom ha datorn? Det ska räcka med serienumret på datorn och på batteriet. Det är allt dom behöver för att beställa ett nytt batteri.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-09 15:14

Tog bort min inlägg då det egentligen inte hade med tråden och göra och var lite väl hårt. Tar det när en tråd om inLife dyker upp istället.

Senast redigerat 2009-05-09 19:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-09 12:17

Joå. Gick till Mac-supporten på BirgerJarlsgatan uppe vid Odengatan. Där var det inte snack om att ta in datorn alls. Det behövdes faktistkt inte.

Det roliga vara att efter ha kört något nytt beta-program för batteri-monitorering från ett bootbart USB-minne så var det inte längre problem med att hitta och använda batteriet längre. Så nu rullar jag med samma gamla batteri, har cyklat batteriet 1 ggr sedan dess, och ligger på 86% av orginalkapaciteten efter 15 månaders användning.

Jag är rätt nöjd.

Så: Gå till "rätt" mac-support. I Stockholm rekommenderar jag just nu den på BirgerJarlsgatan (112 eller nåt tror jag adressen var.)

/Seb

Sebastu

Det där beta-programmet för batteri-monitorering låter intressant. Borde finnas på nätet. Har du någon adress - jag misstänker att andra också är intresserade. Det kändes verkligen förargligt när batteriet var totaldött efter ca 20 urladdningar och 1,5 år. Det bemötande jag fick på Mac-support kan inte beskrivas med det begränsade ordföråd på "oborstade" ord som jag har.

Jag köpte en eeepc med Linux åt min fru (så hon slipper ta med sig sin mac på resor). Jag peppade upp den med ett 1 GB minne jag hade liggande. Den är riktigt snabb trots en ganska lånsam processor eftersom den har ett effektivt operativsystem. 1500 kr - med Open Office (och andra program - helt kompatibla med vanliga Office, mm) och en massa smått och gott som WLAN, webbkamera, mm. Samma pris för en ganska snabb och komplett dator som för ett Mac-batteri. Det är inte utan att man börjar undra på proportioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 13:58
Ursprungligen av Meckarcrille:

Det är inte utan att man börjar undra på proportioner.

Om du hade haft en liten dator där du kunde göra exakt samma saker som på en MacBook (för inte är det en komplett dator) och med samma kvalité på både operativ och hårdvara så hade jag varit med dig. Nu är ju så inte fallet. Men jag förstår vad du pratar om på ett sätt.

Ursprungligen av Meckarcrille:

Sebastu
Jag köpte en eeepc med Linux åt min fru (så hon slipper ta med sig sin mac på resor). Jag peppade upp den med ett 1 GB minne jag hade liggande. Den är riktigt snabb trots en ganska lånsam processor eftersom den har ett effektivt operativsystem. 1500 kr - med Open Office (och andra program - helt kompatibla med vanliga Office, mm) och en massa smått och gott som WLAN, webbkamera, mm. Samma pris för en ganska snabb och komplett dator som för ett Mac-batteri. Det är inte utan att man börjar undra på proportioner.

Ja, det är helt sanslöst åt bägge hållen!

Ja Acke du har rätt! Jag har fått använda en extern DVD-läsare bland annat för att läsa medföljande DVD-skivor. Priset 1500 kr inkluderar ett batteri till datorn, batteriet kostar 800 - 900 kr om jag behöver ett nytt (eller så kan man sprätta upp batteripacket och löda in standardceller från ELFA). För min fru som bara skriver en dokument, surfar lite och skriver/läser mail blir det ingen större skillnad i datorhantering. Den inbyggda web-kameran är faktiskt riktigt bra. Trådlösa LANet är ett av de snabbaste jag sett. Datorn har bara ett bara flashminne och ingen riktig hårddisk. Det hon jobbar med kan vi föra över med SD-kort eller USB-pinne till Mac när hon är hemma. Efter att jag hade en PC hemma på 80-talet som min fru använde dröjde det inte länge förrän jag fick lova på hedersord och sanning att jag aldrig fick "lura på" henne en PC mer. (Våga bara ta hem en - sade hon.) Hon är mycket nöjd med alla de varianter av Mac som vi har eller har haft hemma, både stationärt och bärbart. Jag lyfte faktiskt en del på ögonbrynen då jag såg henne jobba med eeePC.

Asch... jag glömde det jag egentligen skulle skriva.
Igår satt jag på Arlanda "utrikes" tidigt på morgonen och tänkte skriva några mail. Jag har Telias mobila bredband. Batterihälsa 64% (2 år gammalt batteri, 40 cykler) och drog igång MBP, satte in USB-mojjen och fick webb-kontakt. Starten tog ca 1,5 minuter, "uppe i luften" efter ytterligare ca 1/2 minut och så - bedrövelse och pina - slocknar datorn och skärmen är helsvart. 2 minuter med 64% batterihälsa - jag tycker att practical jokes kan vara rätt kul - men det här var bara ****** dåligt. Jag har hittat var jag kan köpa ett billigt och bra piratbatteri - vadå? - sämre än somliga av Apples batterier kan det i alla fall absolut inte vara. Tyvärr är jag inte ensam om att ha samma sopor, men det gör inte problemet ursäktat eller förståerligt. En god vän sade till mig i slutet på 80-talet -först var det hästskojjare, sedan kom bilskojjarna och nu har vi datorskojjarna, det blir aldrig något slut på skojjeribranshen.

Frågan är:
Hur får vi som är grundlurade riktiga batterier utan kostnader (få Mac att agera på ett seriöst sätt) - eller hur får vi upp Mac ur dyngan så vi vågar köpa ett nytt orginalbatteri?

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-07-14 00:12

Nu är batteriet i princip oanvändbart och datorn är numera endast flyttbar. Ska man våga köpa ett nytt batteri kvalitén är så kass? Eller har idioterna fått ordning på det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-16 20:45
Ursprungligen av NiV3Rt:

Nu är batteriet i princip oanvändbart och datorn är numera endast flyttbar. Ska man våga köpa ett nytt batteri kvalitén är så kass? Eller har idioterna fått ordning på det?

Exakt så har det blivit för mig också. Har beställt ett nytt batteri från ReadTech, det kostade 995 kr + 89 kr frakt (1 kl, REK).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-09 11:26
Ursprungligen av prince:

Exakt så har det blivit för mig också. Har beställt ett nytt batteri från ReadTech, det kostade 995 kr + 89 kr frakt (1 kl, REK).

Uppdatering: Fick batteriet för några dagar sedan och har sedan dess laddat upp det helt för att sedan helt ladda ur det under tre cykler enligt instruktionerna. Nu är batterihälsan (efter 3 cykler) nere på 62 % enligt iStat. Batteritiden verkar dålig och datorn varnar inte när det håller på att ta slut - den bara dör. Följande kommer från Systeminformation

Statusinformation:
Cykelantal: 3
Skick: Kontrollera batteriet

Jag ska ringa ReadTech på måndag men hittils ser det inte så lovande ut. Batteriet är inte heller tillverkat av Apple trots att det i produktbeskrivningen på ReadTechs hemsida står "Batteri Apple A1175".

Ursprungligen av prince:

Uppdatering: Fick batteriet för några dagar sedan och har sedan dess laddat upp det helt för att sedan helt ladda ur det under tre cykler enligt instruktionerna. Nu är batterihälsan (efter 3 cykler) nere på 62 % enligt iStat. Batteritiden verkar dålig och datorn varnar inte när det håller på att ta slut - den bara dör. Följande kommer från Systeminformation

Statusinformation:
Cykelantal: 3
Skick: Kontrollera batteriet

Jag ska ringa ReadTech på måndag men hittils ser det inte så lovande ut. Batteriet är inte heller tillverkat av Apple trots att det i produktbeskrivningen på ReadTechs hemsida står "Batteri Apple A1175".

Antingen så är batteriet båligt (inte helt otroligt då det inte är ett originalbatteri) eller så är det något vaj med datorn och den suger för mycket batteri. Börja med att returnera batteriet och köp ett original. Om samma problem uppstår så är det datorn det är fel på.

Ursprungligen av NiV3Rt:

Nu är batteriet i princip oanvändbart och datorn är numera endast flyttbar. Ska man våga köpa ett nytt batteri kvalitén är så kass? Eller har idioterna fått ordning på det?

jag har letat på apples hemsida, men hittar ingen information om garantitid för tillbehör i allmänhet.

har någon koll på vad som gäller angående garanti om man köper ett nytt batteri "löst"?
går det att köpa förlängd garanti (typ apple care) för tillbehör?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-07-16 12:01

Jag har ju mer eller mindre alltid strömkabeln ansluten till min dator, tar batteriet skada av det? Eller har jag bara haft oturen att få två dåliga batterier?

Ursprungligen av ledin:

Jag har ju mer eller mindre alltid strömkabeln ansluten till min dator, tar batteriet skada av det? Eller har jag bara haft oturen att få två dåliga batterier?

Du behöver ju kalibrera batteriet lite nu och då (minns inte exakta rekommendationer i huvudet) men annars så ska den inte ta stryk av kabel om du då kör slut på batteriet och kalibrerar det emellanåt.

Jag tror på en kombination av stor belastning och dåligt batteri.
Min dotter som är på besök märkte att min MBP la av efter bara 15 min. Hennes gamla MB är ganska gammal och den håller laddning minst en halvtimme trots att batteriet är smått antikt vid det här laget.

Drygt två år gammal MBP och andra batteriet är i princip slut. Enligt Apple support är det inget märkligt att batterierna "tar slut" efter ett år. Att Apple har påverkats av reaktionen mot deras mer än usla batterikvalite är glädjande. De nya MBP har tydligen bättre batterier.

Köpa original - enligt mina erfarenheter är det tveksamt. 3 cykler och 62% ser väldigt skumt ut även om iStat ibland visar mycket besynnerliga värden så är batteriet verkligen skumt! Trots allt har jag beställt ett batteri från England.

På TheBookYard (UK) har jag hittat billiga (men missfärgade) oanvända orginalbatterier som kostar under 800 kr, inklusive UPS-frakt och leverans några dagar. 9% extra moms ingår också. 3 månaders garanti. Det kanske kan vara en lösning för svenska användare också?

Under garantitiden hinner jag se om batteriet är bra. Kanske ska jag stänga av datorn oftare och inte ha den i vila och på laddning så mycket.

  • Medlem
  • 2009-12-09 12:44

Hej,

Jag tror att min MBP är Santa Rosa (inköpt mars 2008). För ett år sedan, alltså dec 2008 då datorn är blott ca ett halvår gammal, fick jag byta batteri. Det gick alldeles smärtfritt och jag fick ett nytt av apple på stört.

Nu, ett år senare är hälsan på batteriet totalt undermålig. Jag får med tur 50 minuter batteritid efter en full laddning. Som flera beskriver "laddas" batteriet ovanligt fort. Status är: kontrollera batteriet.

Jag får ta och ringa apple och se om de har lust att skicka ytterligare ett, men det är väl tveksamt. Samtidigt har man inte riktigt lust att slänga ut 1400:- på ett batteri som knappt verkar leva ett år.

Jag har kalibrerat batteriet utan framgång. Resetat SMC, även där utan framgång. Finns det något mer man kan tänkas testa på?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-09 13:02

Jag har samma fenomen med mitt andra batteri som jag köpte i februari -09. 33 laddningscykler. Nej, jag vet inte vad man skall göra. Hör gärna av dig om du vänder dig till Apple och berätta hur det går.

Bevaka tråden