Konvertera flickvän

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-13 18:06

Hej!

Flickvännen är inne på att skaffa ny bärbar för hennes Acer håller på att trilla ihopa.

Hon verkar rätt intresserad av Mac, hon har ju suttit vid min iMac så man kan väll inte direkt klandra henne för att hon blivit sugen på en själv.

Men hon vill ha bärbar och student som hon är så har jag rekommenderat Macbook vit 2,4 Ghz versionen. Kanske uppgraderad till 4GB RAM och större HDD men tycker knappt det är lönt med tanke på att det är väll MSN, Ordbehandling och musik som den kommer användas till mest.

Vad tycker ni?

Sen har jag en fråga angående Microsoft Office till Mac 2008, jag har själv detta på min egen dator.

Hon satt o skrev på den igår (Word) och mailade dokumentet till sig själv så hon nu kunde få in den på sin egen dator. Men den filen är inte kompitabel med hennes Microsoft Word 2000 (windows) detta måste ju gå att fixa på nått vis. Tydligen så sparades dokumentet som .docx på min dator. Detta är kanske nått man kan välja när man sparar dokumentet första gången. Då jag inte är hemma just nu så kan jag inte kolla det. Så skulle gärna få svar här om någon kan hur man gör.

Det är ganska viktigt eftersom hon har många klasskamrater som fortfarande kommer använda sina PC maskiner.

Nästa fråga gäller MSN, jag vet själv att det finns aMSN, Adium och Microsofts Messenger för Mac (vilket jag själv kör). Och det sistnämnda är iallafall helt värdelöst på att skicka filer. Så skulle vilja veta om nån av de andra 2 är bättre?

Sen angående hennes skrivare. Hon har en HP USB skrivare. Hur kommer den att funka med Macen. Jag tror själv att det kommer funka, men jag undrar mest om det kommer behövas drivrutiner till Mac och isåfall var hittar man dem?

Sen sista frågan. Under apples specifikationer på Macbook så står det 4,5 timme "arbete batteritid" hur nära verkligheten är det?

Och hur varm kan man beräkna att den blir?. Hennes Acer blir riktigt varm det kan nästa till och med lukta lite smått brännt om hon har på den en längre tid och har den i soffan. Det e svårt att förklara hur varmt något känns men ni kan kanske försöka.

Tack på förhand!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-13 18:34

.docx är ju MS nya format för Office 2008, det gammla formatet skall fortfarande finnas kvar så det är bara att välja det då du sparar istället, eller exportera till korrekt format senare om du glömde..

Det finns inget IM protokoll som är "bra" på att skicka filer, om de inte kan ansluta till varandra direkt så går de via MS servrar vilket leder till att det går sakta, funkar dåligt etc så det är är något som ni får leva med.. bara att skicka filerna med något annat, ftp, http, etc..

Ang. skrivaren, ingen aning, skriver aldrig ut något utan använder "print to pdf" endast..

Batteritiden beror ju helt på användning, om man kör med trådlöst etc, sen när det gäller värmen är det väll enklast att gå in i närmaste apple återförsäljare och känna på en annars låter ju det som om en Macbook borde vara helt ok.

Jag kan svara på frågan om Microsoft Office på PC och filformat som slutar på .docx. Det är så att MS har i Officepaketet övergått till ett nytt XML-baserat filformat, från och med den versionen du nämner. Detta nya filformat har inte letat sig in i andra program som vanligen kan läsa Officepaketets filer (tex Microsoft Office Mac, FileMaker Pro mfl).

Man måste alltså helt enkelt på PC'n öppna dokumentet igen, och aktivt välja att man vill spara i det gamla filformatet (Spara som > Filformat > .doc istället för .docx eller vad det nu kan stå). Detta gäller även i andra program i Officepaktet som tex Powerpoint, Excel osv, om du vill öppna/jobba med de filerna någon annanstans.

Gör man så är det inga problem att byta filer mellan Mac och PC i olika versioner av Officepaketet.

• Medlem
  • Varberg
  • 2008-05-13 18:36

angående att office filen sparas i *.docx det får man ändra varje gång, men de gäller inte bara office 2008 för mac utan även office 2007 för pc. Anledningen till att den väljer *.docx är antagligen eftersom det är standardformat i dem senare officepaketen. Sedan om det finns är det finns någon inställning där man kan välja standardfilformat vågar jag inte säga, men finns de inte det så måsta man välja detta varje gång.

Att skicka filer via msn är helt värdelöst vilken klient man än har, dock så går det att skicka filer smidigt via dropshare. http://http://www.dropshare.net/

Jag har ingen erfarenhet av HP, så den frågan ska jag kanske inte svara på...

Arbetstiden stämmer väldigt bra vid max belysning på skärmen, och minskar man den går det att sitta en bra stund till.

Som sagt är det svårt att förklara hur varmt något är. Men min macbook blir mest lite jummen inte så det stör överhuvud taget, och defenitivt inte så att de luktar bränt.

Hoppas svaren är till hjälp, och lycka till med det eventuella köpet

jag skulle villja ha min flickvän i .mpg istället för .avi;)

Ursprungligen av joppe.ejd:

Om du vill ha en rysk flickvän kan du få en i .mkv (matrovksa)

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-05-16 09:19
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Om du vill ha en rysk flickvän kan du få en i .mkv (matrovksa)

Om det går riktigt illa kanske du får en apliknande (.ape)

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-05-20 07:47
Ursprungligen av joppe.ejd:

Jag har inte min flickvän i .mpg utan .irl Ännu bättre.

Det är nog inte så bra att sätta datorn direkt i soffan (om det var det du menade).
Om man har riktig otur kan det börja brinna (i datorn i första hand tror jag). Mac´s bärbara blir rätt så varma så det är idé att ha datorn på en värmetålig bricka eller dylikt när den inte står på ett skrivbord.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-13 19:21

Att ha de i soffan sluter oftast till lufttillförseln också, det är där problemet ligger.

Angående HP-skrivaren så kan det bli patrull, finns sätt runt det men om det är en HP LJ1018 så är det hyffsat krångligt. Är det en HP LJ1020 så går det lättare.

Batteritiden kanske inte är exakt 4½ timmar. Men klart bättre än någon bärbar PC jag använt någon gång. (Jobbar som it-tekniker med PC´s så det är några stycken)

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-13 19:57

Okej. Tack för svaren.

Då är det inte Office mac vs office pc som är problemet utan office 2008 vs office 2000. Men så länge det går att spara det i det gamla formatet så är det ju ändå lugnt.

Sen angående MSN så vet jag inte om jag förstod direkt. Jag har aldrig haft dålig hastighet via MSN då jag körde windows, mest varit macs versioner som varit tröga. Det du menar med olika servrar förstår jag inte riktigt. Det ända jag kanske kan tänka mig är att använder 2 användare samma version på MSN så går det snabbare. t.ex. aMSN till aMSN än t.ex. aMSN till Windows MSN. Men det får man väll leva med då.

Skrivaren är en HP C4240.

Lutar mycket åt en Macbook, tror hon blir nöjd med det. Blir hon inte det så har ju iallafall jag en bärbar. weeeeee.

Ursprungligen av Kajan:

Okej. Tack för svaren.

Då är det inte Office mac vs office pc som är problemet utan office 2008 vs office 2000. Men så länge det går att spara det i det gamla formatet så är det ju ändå lugnt.

Sen angående MSN så vet jag inte om jag förstod direkt. Jag har aldrig haft dålig hastighet via MSN då jag körde windows, mest varit macs versioner som varit tröga. Det du menar med olika servrar förstår jag inte riktigt. Det ända jag kanske kan tänka mig är att använder 2 användare samma version på MSN så går det snabbare. t.ex. aMSN till aMSN än t.ex. aMSN till Windows MSN. Men det får man väll leva med då.

Skrivaren är en HP C4240.

Lutar mycket åt en Macbook, tror hon blir nöjd med det. Blir hon inte det så har ju iallafall jag en bärbar. weeeeee.

Filöverföringen går ju inte direkt mellan era två konton, det går VIA MS servrar. Är det gröt i dem blir det trögt, så det spelar inte ngn större roll vilken klient man använder, det brukar bli samma fart.

Skrivaren borde funka rätt upp och ner. Antingen konfigureras den automatiskt när du stoppar i USB-sladden eller så får du gå via "lägg till skrivare".
I SÄMSTA fall får du ladda ner drivrution från HP och köra.

Ställ in i Office i macen att den skall spara dokument i äldre Office-format.
Min gumma har en 13" MacBook, vit, 2.1GHZ elelr nåt sånt, den sitter hon i knät med jämt.

Angående standardformat i Office så kan man ställa in vilket format som skall vara standardformat. Det går alltså att ändra från docx till doc

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-14 09:05

Kör med aMSN på vår macbook och det funkar kanon med filöverföringar och video och ljud och grejer...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-14 09:06

Har en HP C4200. Funkar utmärkt.

Adium har ännu inte utvecklat sina protokoll mot MSN för att fungera den snabba vägen. Så där går det trögt att skicka filer. De säger att det är på väg en nyutveckling till Leopard-versionen.

Så fort du använder något på Macen sjunker batteritiden, men som sagt, den är överlägsen andra PCs.

Ursprungligen av Dr Dront:

Adium har ännu inte utvecklat sina protokoll mot MSN för att fungera den snabba vägen. Så där går det trögt att skicka filer.

Tyvärr är det inte utvecklarna bakom adium som gör att msn fungerar dåligt, det är det bakomliggande biblioteket libpurple som än inte tillräckligt stabil för senaste msn protokollet MSNP14 och därför har utvecklarna av adium valt att inte aktivera det tillsvidare.

Ursprungligen av Dr Dront:

De säger att det är på väg en nyutveckling till Leopard-versionen.

Finns ingen nyutveckling på väg av adium speciellt för leopard, den version av adium som finns fungerar alldeles utmärkt med leopard, den använder sig bara av en tidigare version av libpurple med msn protokollet MSNP9.

Vill man ha bättre filöverföring är det nog så att man får använda sig av ett annat im-program i väntan på att adium får stöd för bättre filöverföringar. Har läst att skype och ichat har bättre stöd för filöverföringar.

• Medlem
  • 2008-05-17 09:10

Gammalt flickvänskonverteringsskämt:

Flickvän 2.1 till Hustru 1.0

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-17 13:59
Ursprungligen av Giggs:

Gammalt flickvänskonverteringsskämt:

Flickvän 2.1 till Hustru 1.0

STRÅLANDE

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-05-17 13:13

aMSN funkar bra för filöverföring, den enda MSN-klienten (mig veterligen) för mac som inte skickar filerna via Microsofts servrar utan upprättar en p2p anslutning mellan datorerna.

1
Bevaka tråden