Blackbook eller MacBook Pro för musikproduktion

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

i-Hi!

Fråga till tekniskt/Branch kunniga...

Behöver byta ut min ibook mot något kraftigare(bärbar) maskin.

Datorn kommer att primär användas med Pro-Tools, Digital Performer, för musik produktion,
samt CS3 paketet för Grafisk produktion.

Siktar på en MacBook/Black, men har funderingar på MacBookPro (2,4).

Kan inte se fördelen med sistnämde för utom grafik kortet?
Dessutom e hårddisken större på MacBook/Black!

Kortfattat...optimal arbetsdator utan make-up!

Välkomnar andra förslag!

stavfel=utlandssvensk;)

Pfh. Tack. J.

Tips: eftersom du arbetar med grafik bör du kolla hur du upplever skillnaden mellan blank och matt skärm. Macbook har alltid blank skärm som visserligen förbättrar bilden, men inte alltid återger färgerna exakt, vad jag har hört. Macbook Pro kan du köpa med antingen blank eller matt skärm.

Jag tror inte att du behöver bry dig så mycket om grafiken, för inga av de där programmen kräver någon vidare hårdvaruaccerleration. Det är CPU och framför allt RAM-minne som är viktigt. Och snabb hårddisk för musikproduktionen.

Så kolla på skillnadern mellan skärmarna - både storleksmässigt och blank/matt yta.

I övrigt är det inte mycket till praktisk skillnad. Mer lyxdetaljer på Macbook Pro som multitouch trackpad, belyst tangentbord med mera.

Snabbare hårddisk (7200 varv/min) finns som tillval på Pro, plus att den har FireWire 800 för inkoppling av snabb extern hårddisk.

En MacBook Pro såklart!

Jag kör själv CS3 på MacBook, och det är kanske inte plågsamt, men det är ju inte jätteroligt heller direkt.

Tack för de 3 inläggen tillsvidare!

De går i linje med de fördelarna jag anser ProBooken har/kan ha
-Matt skärm
-Snabb hårddisk
-Firewire 800

Synd bara att det blir påkostat kalas:(

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-13 16:47

Jag kör Logic 8 på en MBP och jag skulle inte kunna tänka mig att köra det på en vanlig MB pga:

1. För lite usb & firewire-portar.
2. För lite pixlar.

MacBook Pro!

Jag har en svart MacBook och jag gör ungefär vad du gör, fast med Logic istället för Pro Tools. Jag saknar upplösningen som MacBook Pro har och vanlig MacBook saknar. MacBook klarar bara 1280x800, vilket funkar ypperligt till det mesta, förutom musikproduktion och grafisk produktion. Dessutom har Pro bra (i jämförelse med MacBook) inbyggda högtalare, tillval för snabbare intern disk, bättre firewire, matt skärm om man vill (jag hade valt det)...

Men en MacBook funkar absolut. Pro är dock... Pro!

ok, tack för alla svar!

Får väll börja spara till en Pro-Book iaf;)

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-16 16:44

Jobbar semi-proff. m en vit MacBook 2GHz. Räcker hur långt som helst, dessutom till ett bra mycket vettigare pris. Prestandaskillnaden är obefintlig.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-05-16 19:41
Ursprungligen av DaPhox:

Jobbar semi-proff. m en vit MacBook 2GHz. Räcker hur långt som helst, dessutom till ett bra mycket vettigare pris. Prestandaskillnaden är obefintlig.

Känner du inte att skärmen är en begränsning? Jag har jobbat en del med ljudproduktion på små skärmar och tycker det är ganska jobbigt. Men det är klart, en MacBook med extern skärm och kanske en snabbare HDD räcker nog länge. Fast då kanske priset hamnar närmare en MBP ändå...

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-16 20:08
Ursprungligen av ollie1:

Känner du inte att skärmen är en begränsning? Jag har jobbat en del med ljudproduktion på små skärmar och tycker det är ganska jobbigt. Men det är klart, en MacBook med extern skärm och kanske en snabbare HDD räcker nog länge. Fast då kanske priset hamnar närmare en MBP ändå...

Mmmjovars, lite grann. Men jag känner det med en Pro också. Inte p.g.a. pixelantalet utan just storleken. Dock tycker jag MacBooken är mycket lättare att ta med än Pro'n. Lägger personligen hellre de xtrastålarna på en extern HD som sagt el en skärm. Hamnar på samma pengar. Just en extern skärm är det jag funderar själv på... (Sen tycker jag att Booken är grymt mycket charmigare också ;-).

tack, olli och DaPhox för inlägg

Ursprungligen av DaPhox:

Mmmjovars, lite grann. Men jag känner det med en Pro också. Inte p.g.a. pixelantalet utan just storleken. Dock tycker jag MacBooken är mycket lättare att ta med än Pro'n. Lägger personligen hellre de xtrastålarna på en extern HD som sagt el en skärm. Hamnar på samma pengar. Just en extern skärm är det jag funderar själv på... (Sen tycker jag att Booken är grymt mycket charmigare också ;-).

booken e charmigare, samt får intrycket av att den mer "tålig" för lite slarvig hantering.

Just detta med skärmen e viktigt, lite svårt att se mig jobba framför en 13" skärm!
Och stället för extra skärm och HD hade jag nog haft kvar min gamla ibook och köpt en stationär mac pro. börjar mer se det som att valet lutar åt billigast probooken då den på sikt e uppgraderingbar på ett fördelaktigt vis (HD 7200varv) och bibehåller den flexibilitet en extra skärm + extern Hd inte skulle inebära:)

Pengar...!

Skämtar du? Tycker du att en MacBook verkar tåligare än en MacBook Pro? Det är ju plast, som enligt tradition spricker som du kanske läst dig till på forumet, VS aluminium.

Så du spanar på en Mac Pro istället? Eller missförstår jag dig nu?
Det är iaf inga dåliga burkar. Problemet är ju bara att man inte flyttar dem så lätt Men är det inget behov så är ju en Mac Pro så grymt.

Nej, det blir en portabel. jag refeferade till skärm storlek på macBook.
Alltså e proBook att föredra. framför att köpa en Macbook + extra skärm och HD.
Alltså : proBook!

1
Bevaka tråden