Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hittar man Virtual PC4 för OS 9?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var kan man få tag på Virtual PC 4 (tror jag sista versionen till OS9 var)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-12 23:32

Annonser (99mac, macworld), maila återförsäljare (macoteket, osv..), hoppas på turen eller ...

VPC6 funkade väl i OS9?

Sitter just nu med VPC7 på en PM G5 för att avinstallera U3-möget på en Sandisk Cruzer-pinne. Fort går det inte och ändå har jag för mig att VPC7 var snabbare än tidigare versioner...

Har du i ärlighetens namn inte möjlighet att köra på någon gammal PC-häck eller - helst - en modern Intel-mac? (jag har tyvärr inte det på jobbet då PC-burkarna har strippats på USB-funktionalitet av säkerhetsskäl och ingen av de fem macarna har Intel-CPU.)

Ursprungligen av johan_tanying:

VPC6 funkade väl i OS9?

Sitter just nu med VPC7 på en PM G5 för att avinstallera U3-möget på en Sandisk Cruzer-pinne. Fort går det inte och ändå har jag för mig att VPC7 var snabbare än tidigare versioner...

Har du i ärlighetens namn inte möjlighet att köra på någon gammal PC-häck eller - helst - en modern Intel-mac? (jag har tyvärr inte det på jobbet då PC-burkarna har strippats på USB-funktionalitet av säkerhetsskäl och ingen av de fem macarna har Intel-CPU.)

Jodå, visst kan jag köra PC om jag vill. Men den bärbara jag har är en Pismo G3/500 med 768 Mb ram, och jag vill sitta på balkongen och spela lite bridge på nätet. Tyvärr går det för trögt med VPC i OS X på den gamla häcken. Men bärbara PC och intelmacar mottages med tacksamhet om någon vill skänka mig det !

Ursprungligen av johan_tanying:

Sitter just nu med VPC7 på en PM G5 för att avinstallera U3-möget på en Sandisk Cruzer-pinne. Fort går det inte och ändå har jag för mig att VPC7 var snabbare än tidigare versioner...

Vänta nu, vad är det du säger? Kan man bli av med U3-partitionen? Det låter ju jättebra! Jag har just en Cruzer, som jag tycker bra om bortsett från den där eländiga U3-disken som ramlar in när man kör Tiger. (OS9 ser den inte, lyckligtvis.) Hur gör man? Länk till info?

Varför skulle det gå fortare med VPC i OS9? Minnesbilderna av min (ganska ringa) erfarenhet av VPC 6 och någon version dessförinnan på en PM G4 350 MHz är inte direkt blixtrande...

Kan du inte koppla upp dig med Microsoft Remote Desktop Client (gratis) e.dyl. mot PCn och köra den vägen? Borde inte bli segare i alla fall.

Ursprungligen av johan_tanying:

Varför skulle det gå fortare med VPC i OS9?

Det borde gå fortare, den kan ägna all kraft åt emuleringen, det går mindre till systemet. Det blir mycket mer minne över också.

Men det kommer knappast att gå fort. 500 MHz räcker till mycket, men inte till att veva runt emulering av ett helt OS. Windows är rätt segt på en 500 MHz PC, under emulering tappar man en faktor.. tja, 5 eller 10?

Pismon är underbart snabb i OS9, men kanske inte just för VPC. En skrotfärdig PC kostar i princip ingenting och löser problemet bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-14 12:47
Ursprungligen av johan_tanying:

Varför skulle det gå fortare med VPC i OS9? Minnesbilderna av min (ganska ringa) erfarenhet av VPC 6 och någon version dessförinnan på en PM G4 350 MHz är inte direkt blixtrande...

Hallå alla. Fanns det inte möjlighet att "lura" systemet att VPC var Finder och på så sätt få maxad åtkomst till alla resurser på Maccen under 9:an? Ett hjälpprogram har jag för mig, om det inte bara var till för att stänga av Finder och starta den igen efter man var klar m VPC. Minnet är lite bristfälligt.. :">

Redigerat: Kollade med CD Finder (älskar det programmet!!) mina arkiv och hittade "VPC Helper", program, och "VPC 200% Faster", textfil. Detta verkar vara vad jag kom ihåg tidigare. Är nån intresserad så säg till.

Har för mig att man laddar ner nåt program som tar bort den (dock kan programmet vara windows-only, minns inte riktigt)
Kolla mer info här: http://www.u3.com/uninstall/

Ursprungligen av Johan S:

Har för mig att man laddar ner nåt program som tar bort den (dock kan programmet vara windows-only, minns inte riktigt)
Kolla mer info här: http://www.u3.com/uninstall/

Windows only. Men går att köra i VPC trots att USB-disken tillfälligt monteras i OSX under en del av processen (USB kan ju inte delas mellan VPC och OSX, bara alternera). Avsluta bara uninstall och "koppla in" USB-pinnen i VPC en gång till så skall U3-disken vara väck.

Men för att återgå till ämnet: har du testat att fjärruppkoppla din PC med hjälp av Remote Desktop: Connect Across Platforms with Remote Desktop Connection | Mactopia. Jag har själv i ett par "trängda lägen" caddat på en pc från min mac...

1
Bevaka tråden