Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Verktyg för webbgrafik

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fireworks är ett mycket trevligt program att skapa webbgrafik i. Det kostar 4400:- vilket förstås är mycket billigare än Photoshop med sina 16000:- men det är ändå pengar som känns.

Det finns ju så väldigt mycket trevliga shareware och opensource-alternativ därute. Jag är t.ex. mycket nöjd med CSSedit och Textmate och sitter här och önskar att jag hittade något trevligt program för webbgrafik. Gärna något som svara upp mot Fireworks 'slice'-verktyg som helt klart underlättar livet. Pixelmator ser ju för läckert ut men jag får inte uppfattningen att det riktar sig till webbgrafiker.

Gimp, känner jag till men det var ett tag sedan jag testade det. Inlärningströskeln fick mig att baxna. Men det har väl gått nåt år eller två sedan dess(!)

Så frågan är om jag ska sluta tjura och punga ut med dryga fyra lakan för fireworks eller om det finns något synnerligen intelligent alternativ jag ska kasta ögonen på först.

/mvh David som tacksamt tar emot tips.

Testa gimpshop. Det är Gimp men med ett gui som är som photoshop.

Photoshop CS3 på engelska kostar ca 7000:-, studentversion ca 2500:-

Här kan man läsa om de olika alternativen som finns.

Moderskeppet.se Så köper du billigare Photoshop om du är lärare/student - Hösten 2007

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-25 17:38

Om du ska arbeta med webbgrafik så duger Photoshop Elements fint, vilket du kan få för en mindre penning.

1
Bevaka tråden