Macbook pro blir strömförande av extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När min externa hårddisk, en maxtor, är inkopplad via firewire händer märkliga saker. Jag vet inte om datorn blir just strömförande, men det liksom vibrerar i handen där man nuddar höljet, påminner om ballongen man gnuggat mot huvudet lite grann. Det hela har kommit på sistone, har haft disken länge.
Känner ni igen detta?

låter inte bra. Skulle kolla upp om det är disken eller MBP som det är fel på.

Det här är bekant. Försvann för mig när jag kopplade utrustningen till jordat vägguttag.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-10 13:36

Nätaggregaten har nätfilter för att förhindra att störningar läcker ut via nätsladden. Som en bieffekt får man läckströmmar och det beror på att nätfiltren har kondensatorer mellan vardera ledningen till datorns (eller tillbehörets) chassijord. Kondensatorernas uppgift är att kortsluta högfrekventa signaler som alstras av det switchade nätaggregatet. Dessa signaler stör t.ex radio. Om stickproppen är jordad och ansluts till ett jordat uttag så tar läckströmmen vägen till elnätets skyddsjord i stället. Det är därför datorn inte längre känns vibrerande när man tar i den.
Läckströmmarna är normalt så små att det är ofarligt att ansluta till ojordade uttag.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-10 17:12

Jodå, det här känner jag igen. Blev så igår. En polare hade en Western Digital Passport-disk kopplad till sin bärbara dator och jag hade min dator bredvid. Även fast min dator (MacBook Pro 17") låg i vila så kunde jag känna att höljet gjorde ifrån sig vibrationer.

Ser inte detta som någon fara utan det är lugnt hoppas jag.

1
Bevaka tråden