Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk tvärdör => Förbryllad

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag får be om ursäkt i förväg om jag låter fjantig men jag är rätt vansinnig vid det här laget.

Jo det är så att vi under längre tid har haft stora problem med nätverket... Körde Telia ADSL-modem till en Zyxel-router och sedan en airport express som utökning av nätverket.
Nätverket gick alltid otroligt sakta när min far startade sin stationära windows-dell (ansluten med ladd till zyxeln), och ibland tvärdog det helt enkelt.

Fixade sig ett tag och nu har dell-datorn inte varit igång på länge... Så börjar felen igen, nätet tvärdör ibland osv. Denna gången har vi tre macar (bärbara), en bärbar PC och en stationär winPC, alla via trådlöst.
Så jag kopplade ur zyxeln och expressen och köpte mig helt sonika en extreme idag.

Tänkte det var routern som är knasig.
Ooh vad snabbt allt gick, inga slowdowns... Tills Brorsan satte igång sin stationära winPC.... Tvärdog... Ledsen.
Jag kommer inte ens åt airportens inställningar, tappar kontakten helt.

Har ingen aning vad som är fel, så fort jag startar den så dör nätet och inget går att göra än att starta om Airport extreme och döda datorn..

Någon som är insatt och kan lura ut vad som kan tänkas vara fel, är det windows (xp) som är helt oförmöget att samarbeta med nätverk och slår ut allt? Något protokoll jag kan ta bort?

Kommer gråta av lycka ifall någon på 99 känner igen problemet och kan hjälpa mig.
Tyvärr får jag inte lov av brorsan att installera linux på hans winPC eftersom han har program som han måste köra (har testat whine, no luck).

Tack!

Andreas

Nu dog det igen även fast det bara var en mac och en linuxdator anlutna... Tvärstopp. Funderar om det är något knasigt med modemet... Kan ett modem få spel och på något sätt slå ut en router helt?

ps. Denna gången skedde det under tiden jag höll på att radera en jäkligt stor mapp på en extern hårddisk ansluten till airport extreme (gammal time machine). men den måste ju palla av trycket liksom...

Är kortet på den stationära datorn satt till auto negotiate? Testa att sätta den manuellt till ex. hundra full och se om det gör någon skillnad.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-10 00:58

Är det så fort någon kopplar in en sladd i modemet? är det samma dator som skapar felen?

nja, allt är inkopplat i routern och endast en sladd mellan modemet och routern.
Först var det en stationär Dell som strulade. Sedan en stationär HP.
Så fort vi sätter igång HPn som (trådlös även här) så störtdör allt.

Nu är jag osäker om det har något alls med de datorerna att göra eftersom det lade av även när endast en linuxlaptop och en macbook pro var anslutna trådlöst (och alla andra datorer är avstängda).
Det skedde dock bara en gång, då jag skulle radera en mapp på 150 gb eller så, sedan gick det bra igen.

Just nu flyter det helt perfekt, sitter och kopierar 125 gb över nätverket med endast min mbp ansluten.

riktigt märkligt ^^

Har du flera källor till DHCP ?

Man SKALL bara ha en annars blir det rejält med strul.
Förslagsvis skall den enhet som sitter längst ut (närmast "Internet") göra detta.

1
Bevaka tråden