Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte öppna psd-fil.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-08 14:31

Vad kan det vara för fel: har fått psd-filer skickade till mig som jag inte kan öppna. Jag har CS3 och har provat öppna i Illustrator, montera in i InDesign, titta i Bridge men inget funkar. Info-paletten säger att det är psd-filer, men men...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 14:41

Kan du öppna den i förhandsvisningen?
GraphicConverter brukar vara ganska bra att visa info om ev fel
Om du inte har Photoshop kanske du kan ta en till på filen i PhotoshopExpress hos Adobe och där spara om, om det är något fel

Kan inte vara så att den har fel filändelse, kanske inte är en PSD? Folk lyckas med det ibland. Testa att byta till jpeg eller tiff.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-08 15:54

Nu har jag provat att ändra filändelse, men icke. Förhandsvisningen funkade inte, och jo, jag har PhotoShop och där provade jag först.
Har bett kunden skicka nya så får vi se. Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 16:04

Om du får fortsatta problem - kolla vad GraphicConverter (lemkesoft.com) säger - det brukar vara en räddare i nöden

Om man öppnar en bild-fil med en texteditor (Textwrangler, Textredigerare osv), så kan man ibland ha tur och se något vettigt i början av filen som talar om vad det är. Har för mig det gäller även PSD, men är säker på det när det gäller PDF, EPS mfl.

Så här ser första raden ut i ett Photoshop-dokument jag just skapade, 100x100 px, ritade en krumelur med blå färg.

8BPSddq.8BIM%8BIM$9^<?xpacket begin="Ôªø" id="W5M0MpCehiHzreSzNTczkc9d"?>

Samma sparad som PDF inleds med:

%PDF-1.3

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-08 16:30

Såhär ser det ut i textredigeraren, så det verkar ju vara en psd-fil trots allt:
New Globe.psd8BPS8BIMC¥£ˇÅÅê˙8BPS|Üt8BIM8BIM%ËÒ\Û/¡°¢{g≠≈d’∫8BIM$9§<?xpacket begin="Ôªø" id="W5M0MpCehiHzreSzNTczkc9d"?>

Kan inte installera GraphicConverter här, sitter på frilans-dator. Men jag får kolla på det när jag kommer hem. Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 17:15

Hur öppnar du?

Dubbelklickar eller via menyn?

Det kan ibland göra skillnad. Dubbelklicka kräver att systemet fattar att det är en viss filtyp. Med menyn så brukar Photoshop själv välja format när man valt filen, på så sätt kan man hitta felet.

Men troligast är skadade filer genom mailen.

Janne

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-08 17:34

Ja, filerna var nog skadade via mailen. Nu skickade kunden allt zippat och då fungerade det. Skönt.
Tack för all hjälp!

1
Bevaka tråden