Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag är sinnessjukt trött på folk som postar utan att SÖKA!!!

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu håller jag till mestadels i iPhonesektionerna av forumet, så jag utgår från det...

Man blir så sjukt irriterad på att det dagligen postas nya trådar och frågor av folk som så uppenbart inte har sökt eller bläddrat i andra trådar. Det drar ner nivån på forumet väldigt mycket.
Ibland kan man givetvis starta en tråd i tron om att ens problem inte är samma som andras och man till slut slussas rätt etc.
Men jag snackar om ren slöhet - man har för det första inte läst forumreglerna samt anser att det är vettigare att bara slänga ur sig en fråga utan att ta reda på om svaret finns hyfsat nära. Ibland finns skräckexempel på folk som startar en ny tråd med nästan IDENTISK frågeställning/topic som en tråd 2-3 rader nedan.

Mitt förslag är dessa:
- Gör en ÖVERTYDLIG regelskylt om att söka som sitter överst i alla forumsektioner
- Gör så att samma skylt måste klockas förbi av alla med färre än 20-30 inlägg innan de kan posta ny tråd
- Stäng av alla som uppenbarligen postar utan att söka(låt dem förstå varför med samma ÖVERTYDLIGA skylt i ett mail) in minst en vecka - då får de som nybörjare lagom med tid för att sitta och söka runt på forumet och få svar på de flesta av sin frågor och inse att forumet faktiskt innehåller mer relativ info än de trodde de behövde.

På detta sätt får vi ett ännu bättre och mer kvalitativt forum!

Du är inte ensam. Se denna post av Taz_1999 för möjlig förklaring och lösning: http://www.99.se/783686-post38.html (Ett belysande exempel är denna tråd: http://www.99.se/vrig-programvara/242498-letar-efter-ett-enkelt-gratis-bokf-ringsprogram.html)

Ursprungligen av johan_tanying:

Du är inte ensam. Se denna post av Taz_1999 för möjlig förklaring och lösning: http://www.99.se/783686-post38.html (Ett belysande exempel är denna tråd: http://www.99.se/vrig-programvara/242498-letar-efter-ett-enkelt-gratis-bokf-ringsprogram.html)

Ja, jag tycker absolut att man bara ska hänvisa till sökfunktionen och rapportera tråden för låsning.

Jag har sett forum som lägger till ett extra steg när man skapar nya trådar.

1. Ange rubriken för tråden
2. Forumet söker efter liknande trådar och man måste klicka på "ja, detta ämne har inte diskuterats tidigare"
3. Man skriver trådinnehållet och sparar

Detta hjälper ju inte mot slöa medlemmar såklart. Då behövs det fler moderatorer - finns det frivilliga?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-08 08:19
Ursprungligen av Björnström:

Jag har sett forum som lägger till ett extra steg när man skapar nya trådar.

1. Ange rubriken för tråden
2. Forumet söker efter liknande trådar och man måste klicka på "ja, detta ämne har inte diskuterats tidigare"
3. Man skriver trådinnehållet och sparar

Detta hjälper ju inte mot slöa medlemmar såklart. Då behövs det fler moderatorer - finns det frivilliga?

2:an var ju grymt smidigt, har för mig jag också sett det någonstans.

VI behöver verkligen fler moderatorer till iPhone forumet!

Ursprungligen av Björnström:

Jag har sett forum som lägger till ett extra steg när man skapar nya trådar.

1. Ange rubriken för tråden
2. Forumet söker efter liknande trådar och man måste klicka på "ja, detta ämne har inte diskuterats tidigare"
3. Man skriver trådinnehållet och sparar

Detta hjälper ju inte mot slöa medlemmar såklart. Då behövs det fler moderatorer - finns det frivilliga?

Om folk har förtroende för mig så ställer jag gärna upp för att främja arbetet för ett mer organiserat forum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 05:58

ok...

Inte för att jag vill vara dryg eller försvara alla som postar utan att söka innan.
Men du kanske skulle också söka upp liknande inlägg som du postar nu och fortsätta där? Eller vad är meningen med ett forum om första regeln skulle vara att sök innan du postar. Kunskapsnivån på användarna är olika höga/låga. Sen om vi ska vara petiga med allt så kan vi lägga ner forumet för svaret finns redan på "google" sök där istället.

/manne

Edit:
Sen är detta inget o bli sinnessjuk på, lägg ner din/era tid på något annat istället. Jobbar man med att hjälpa människor antingen om det är med data/IT-frågor eller annat så får man vara beredd på att svara på samma frågor.

Ursprungligen av Emanuel L:

Inte för att jag vill vara dryg eller försvara alla som postar utan att söka innan.
Men du kanske skulle också söka upp liknande inlägg som du postar nu och fortsätta där? Eller vad är meningen med ett forum om första regeln skulle vara att sök innan du postar. Kunskapsnivån på användarna är olika höga/låga. Sen om vi ska vara petiga med allt så kan vi lägga ner forumet för svaret finns redan på "google" sök där istället.

Feedbackdelen är utan tvekan sektionen man ska ta en sådan här fråga för att få en seriösare diskussion och kanske komma fram till metoder att förbättra det hela på. Inte i random trådar över hela forumet.
Nej, jag hittade ingen tråd här som handlade om samma sak.
Ber om ursäkt om det redan finns här i Feedbackdelen och ber dig länka till tråden.

Citat:

Edit:
Sen är detta inget o bli sinnessjuk på, lägg ner din/era tid på något annat istället. Jobbar man med att hjälpa människor antingen om det är med data/IT-frågor eller annat så får man vara beredd på att svara på samma frågor.

Jo, jag är beredd på det, men varför ska samma fråga behöva besvaras om och om igen bara för att folk är slöa?
Det är ju inte frågan det är fel på utan slappheten. Om det inte framstod som klart från början var det alltså det jag ville åt. Inte "dumma frågor".

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-05-08 07:35

Företeelsen är inte ny: för dom som var med på USENET News glansdagar vet att man uppmanades att läsa en hel del för att förstå hur man gjorde och hur det fungerade. Sedan fick man också en fråga när man postade om man verkligen hade läst och kollat att ingen annan hade skrivit i ämnet etc.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-05-08 07:41

Verkligen inte så helrätt att posta detta i feedback så att hela 99.se behöver se det, prova på iphone till att börja med...

Feedback bör bara innehålla viktig information som gäller alla användare, ploppar ju upp massa internsnack och springtävlingar hela tiden... inte direkt nått av allmänintresse.

Dessutom så får väll folk posta vad dom vill som är rumsrent, man behöver ju inte läsa allt...

Tycker att

Ursprungligen av enapa:

Verkligen inte så helrätt att posta detta i feedback så att hela 99.se behöver se det, prova på iphone till att börja med...

Feedback bör bara innehålla viktig information som gäller alla användare, ploppar ju upp massa internsnack och springtävlingar hela tiden... inte direkt nått av allmänintresse.

Dessutom så får väll folk posta vad dom vill som är rumsrent, man behöver ju inte läsa allt...

På det översta svara jag i sådana fall med ditt eget svar:
"Man behöver ju inte läsa allt".

Citat:

Tycker att

Jag med.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-05-08 07:50
Ursprungligen av enapa:

Feedback bör bara innehålla viktig information som gäller alla användare

Missade du den delen?

Ursprungligen av enapa:

Feedback bör bara innehålla viktig information som gäller alla användare, ploppar ju upp massa internsnack och springtävlingar hela tiden... inte direkt nått av allmänintresse.

Varför bör den det?
Vart står det?
Vad är det som säger det?
Jag trodde feedback handlade om någon slags feedback ang forumet?!!?

  • Medlem
  • 2008-05-08 08:00
Ursprungligen av enapa:

Feedback bör bara innehålla viktig information som gäller alla användare, ploppar ju upp massa internsnack och springtävlingar hela tiden... inte direkt nått av allmänintresse.

Dessutom så får väll folk posta vad dom vill som är rumsrent, man behöver ju inte läsa allt...

Tycker att

Det där stämmer inte. Det är inte en massa annat i Feedback. peka gärna ut detta så ska vi i så fall se över det.

Dessutom är det inte ok att posta vad man vill bara det är rumsrent. Möjligen på /musik, men inte på resten av forumet.

Ursprungligen av enapa:

Verkligen inte så helrätt att posta detta i feedback så att hela 99.se behöver se det, prova på iphone till att börja med...

Feedback är rätt ställe för detta, faktiskt. Det är där man tar upp saker som rör forumet i sig, och inte ämnena som forumet är inriktat på. Att det sedan är störst problem i iPhone-delen är en annan sak.

Att skriva en tråd som denna utan att först kolla om andra gjort samma sak är däremot inte utan sin ironi. Eller att göra det med en dålig rubrik med trippla utropstecken.

Ursprungligen av enapa:

Feedback bör bara innehålla viktig information som gäller alla användare, ploppar ju upp massa internsnack och springtävlingar hela tiden... inte direkt nått av allmänintresse.

Nej, då har du missuppfattat Feedback, utifrån hur det ska fungera för 99.se (kanske som resultat av kulturkrocken mot 99musik). Feedback är till för att medlemmarna ska kunna ge feedback om hur forumet fungerar och diskutera detta med moderatorer och andra medlemmar.

Ursprungligen av enapa:

Dessutom så får väll folk posta vad dom vill som är rumsrent, man behöver ju inte läsa allt...

Nej, det är inte ok att gång på gång posta nya trådar om samma ämne utan att först söka (inte utanför 99musik i alla fall). Ur våra villkor för forumet (som tyvärr har kvar 99mac som text överallt):

2. Innan du skapar en ny diskussion - sök! Vårt forum är redan väldigt omfattande och många frågor upprepas varje vecka.

  • Använd våra FAQ:er i respektive forum.

  • Använd sökfunktionen för att söka i hela forumet eller inom ett specifikt ämne. Det är troligt att det redan finns svar på din fråga.

Detta är inte en regel bara för att jäklas med medlemmarna, den är till för att förbättra kvalitén i forumet.

Att säga att "man behöver ju inte läsa allt" håller inte, blir det för stort signal/brus-förhållande orkar inte folk läsa på forumet alls till slut. Det blir en ond cirklar där fler trådar gör att det blir svårare att söka för den som faktiskt söker.

Det är också svår att följa en diskussion om ett ämne om den är utspridd på antal olika trådar, speciellt om det pågår diskussioner parallellt om samma sak.

Ursprungligen av Adrian B:

Att skriva en tråd som denna utan att först kolla om andra gjort samma sak är däremot inte utan sin ironi. Eller att göra det med en dålig rubrik med trippla utropstecken.

Jag sökte igår och fick inte en enda klockren träff, gjorde det samma nu igen och såg en rad trådar med liknande.
Hur som helst, det händer inte särskilt mycket drastiskt för att styra upp det hela.
Kanske är dags nu?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-08 12:29

Jag håller med. Just i iPhone forumet är det otroligt irriterande. Det är rätt många (unga?) användare som skriver nya inlägg och till och med medger att dom inte hade lust att läsa igenom tråden först.

Då hjälper det inte att skriva att dom ska söka eftersom dom är för lata att leta. När man påpekar att det är redan besvarat men måste läsa igenom tråden eller söka så blir man direkt utpekat som uppblåst. Då tappar man verkligen lusten att svara på frågor.

Det kommer nya medlemmar som inte har läst alla inlägg (och det förväntar man sig inte) men det minsta förväntar sig är att någon skummar igenom en tråd innan man skriver i den eller söker på forumet innan man frågar.

Kanske måste man uppdatera iPhone FAQ sidan eller tvinga en ny användare att läsa igenom FAQ först innan man får skriva nya inlägg.

//Rob

Enapa:
En liten kulturkrock mellan musik och resten av forumen. Vi är inte vana vid sådan hetsk stämning och strikta trådar. Så vi blir lite överrumplade när dessa trådar och mobbning-trådar dyker upp under vår "dagens diskussioner". Men detta går tydligen att stänga av någonstans. Jag ska gräva djupare i detta. ha en bra dag alla

Ursprungligen av Dr Dront:

Enapa:
En liten kulturkrock mellan musik och resten av forumen. Vi är inte vana vid sådan hetsk stämning och strikta trådar. Så vi blir lite överrumplade när dessa trådar och mobbning-trådar dyker upp under vår "dagens diskussioner". Men detta går tydligen att stänga av någonstans. Jag ska gräva djupare i detta. ha en bra dag alla

"Hetsk stämning och strikta trådar", du får kalla det vad du vill...
Faktum är att informationen i de här forumen är till stor hjälp för folk att få ut så mycket som möjligt av sina iPhones.
Denna information blir betydligt sämre och oöverskådlig när den är så utspridd och ofokuserad. Forumet blir helt enkelt sämre.

  • Medlem
  • 2008-05-08 08:25

Sedan fungerar ju sökningen mindre bra här, men det är ju känt. Sökning via Google rekommenderas.

Ursprungligen av jgb:

Sedan fungerar ju sökningen mindre bra här, men det är ju känt. Sökning via Google rekommenderas.

..vilket fungerar väldigt bra. Skulle man inte kunna ändra sökningen eller ha en extra sökruta som gör en googlesökninge på site:99.se?

Ursprungligen av kottenkotten:

..vilket fungerar väldigt bra. Skulle man inte kunna ändra sökningen eller ha en extra sökruta som gör en googlesökninge på site:99.se?

Ett tag hade man sökning via google och det tyckte jag var riktigt bra. Kan man göra det till en inställning man kan ändra?

Ursprungligen av kottenkotten:

..vilket fungerar väldigt bra. Skulle man inte kunna ändra sökningen eller ha en extra sökruta som gör en googlesökninge på site:99.se?

Det är en bra idé som vi funderat på en del. Forumet står inför en del förändringar i upplägg och då skulle det kunna passa bra med en sådan ändring.

Ska vi gissa att problemet med dublettrådar främst härstammar från folk med ett medlemsdatum under eller efter 2007 och med mindre än 10 st inlägg?

Känns som att det blev en explosion av nya medlemmar efter att iPhone lanserades. Helt plötsligt skulle varenda tomte ha en iPhone och söka hjälp här på 99.se.
Inget fel i det, men det kan vara del av förklaringen till sämre forumdiciplin.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Känns som att det blev en explosion av nya medlemmar efter att iPhone lanserades. Helt plötsligt skulle varenda tomte ha en iPhone och söka hjälp här på 99.se.
Inget fel i det, men det kan vara del av förklaringen till sämre forumdiciplin.

Det är definitivt en del av förklaringen, det har varit ett enormt tillskott av medlemmar som i första hand kommit hit för iPhone-hjälp och det har varit lite vilda västern i iPhone-delen på grund av detta. Patrik D och Jetwash har kämpat på bra som moderatorer där, men det är en stor arbetsuppgift.

Vad vi alla kan göra som medlemmar är att hjälpa andra att söka. Det kan kännas otacksamt men genom att söka reda på tidigare trådar istället för att bara säga "sök" så får vi korslänkar som binder samman trådarna vilket kan underlätta stort för den som söker på forumet och hittar "fel" tråd. Det kan vara till enorm nytta faktiskt. Är man helt ny på forumet så kanske man inte heller har ett grepp om hur man navigerar i den enorma informationsmängden som finns här.

Ursprungligen av Adrian B:

Är man helt ny på forumet så kanske man inte heller har ett grepp om hur man navigerar i den enorma informationsmängden som finns här.

Vi gamla rävar kanske måste vara en smula ödmjuka i den frågan. Vi som varit med 6-7 år har ju sett hur forumet växt och utvecklats och har därmed inte så stora bekymmer att hitta och hänga med.

Men att komma som helt ny, kanske inte så van Mac- eller ens datoranvändare, till 99.se kan vara en rätt överväldigande upplevelse. Som sagt, informationsmängden är enorm. Om man gör en inte allt för optimerad sökning finns ju risken att en relevant tråd inte hittas förrän på sida 10 av 68. Jag har full förståelse för att man ger upp sitt letande efter ett antal sidor och istället skapar en ny tråd.

Men det är ju lätt som gammal i gården att bli less på dessa ständigt nyskapade trådar som berör ämnen man VET dryftats i tidigare tråd eftersom man själv deltagit i den redan befintliga tråden.
Vi kanske får jobba lite på ödmjukheten då och inte häckla allt för mycket, utan endast informera om den befintliga tråden.

Ursprungligen av theplague:

Nu håller jag till mestadels i iPhonesektionerna av forumet, så jag utgår från det...

Man blir så sjukt irriterad på att det dagligen postas nya trådar och frågor av folk som så uppenbart inte har sökt eller bläddrat i andra trådar. Det drar ner nivån på forumet väldigt mycket.
Ibland kan man givetvis starta en tråd i tron om att ens problem inte är samma som andras och man till slut slussas rätt etc.
Men jag snackar om ren slöhet - man har för det första inte läst forumreglerna samt anser att det är vettigare att bara slänga ur sig en fråga utan att ta reda på om svaret finns hyfsat nära. Ibland finns skräckexempel på folk som startar en ny tråd med nästan IDENTISK frågeställning/topic som en tråd 2-3 rader nedan.

Mitt förslag är dessa:
- Gör en ÖVERTYDLIG regelskylt om att söka som sitter överst i alla forumsektioner
- Gör så att samma skylt måste klockas förbi av alla med färre än 20-30 inlägg innan de kan posta ny tråd
- Stäng av alla som uppenbarligen postar utan att söka(låt dem förstå varför med samma ÖVERTYDLIGA skylt i ett mail) in minst en vecka - då får de som nybörjare lagom med tid för att sitta och söka runt på forumet och få svar på de flesta av sin frågor och inse att forumet faktiskt innehåller mer relativ info än de trodde de behövde.

På detta sätt får vi ett ännu bättre och mer kvalitativt forum!

Jag tycker ditt inlägg var lite ÖVERTYDLIGT, vore bra om du kunde söka i forumet innan du postar ett inlägg förresten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 11:19

Det här med "tags" har väl diskuterats förut men verkar det inte rimligt att ta bort en tråd vars fråga besvarats förut och lägga till trådens tags i den tråd där frågan besvarats? Det finns ju rätt många sätt att ställa en och samma fråga på men med med tags kanske man så småningom får med de flesta sätten utan att fylla forumet med nya 3-inläggstrådar. Risken är kanske dock att tagsen efter hand blir så generella att vitt skilda trådar får samma tags. En annan risk är kanske också att viktiga detaljer som skiljer 2 trådar åt glöms. Men detta kanske inte ens uppstår eller kan lösas? Vad tror ni?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-27 23:02

Man varför utgå ifrån att alla dublettposter beror på lättja?
Jag är switcher och kan inte terminologin inom Mac-världen lika bra som jag skulle vilja. Därför får jag inte alltid så bra träffar när jag söker.

Theplague "blir så sjukt irriterad på att det dagligen postas nya trådar och frågor av folk som så uppenbart inte har sökt eller bläddrat i andra trådar."

Jag blir så sjukt irriterad på alla självgoda besserwissrar som hela tiden hänvisar till sökfunktionen som om folk inte kunde läsa! Det är SÅDANT som verkligen drar ned nivån på forumet.
Jag trodde forumet var till för att hjälpa varandra - som forum brukar vara - inte någon klubb för inbördes beundran. Men jag kanske hade fel...?

Bevaka tråden