iPhone tappad i havsvatten

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Råkade tappa min iphone nere i kölsvinet i min båt. I början var den helt knas vibrerade och blinkade. Jag försökte stänga av den men den satte på sig själv lika snabbt. Idag mår den bättre förutom att den klickar sig själv till standbyläge med jämna mellanrum såvida den inte är inkopplad till laddaren, kanske drabbats av någon kortslutning?
Det var cirka 3 veckor sedan den badade och den borde ju vid detta lager vara torr och därmed borde saltet i havsvattnet inte kunna leda någon ström eftersom det antagligen kristalliserats. Men jag kan inte släppa tanken på att dränka den i destillerat vatten för att kanske skölja ur alla föroreningar som finns där inne, bland annat saltet.
Någon som har några invändningar?! Kan det hjälpa eller förstör jag bara telefonen ännu mer?

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-07 23:41

Det är nog svårt att få ut salt-mögget genom ett bad nu när det satt sig. Den 'korrekta' proceduren vid tapp av elektronikprodukt i saltvatten är ju att ta ur batteriet och tvätta den i destillerat vatten men det blir ju lite svårt med iphone.

Om jag inte minns helt fel så kortsluts batteriet om man tappar telefonen i vattnet. Så man måste byta batteri oavsett om resten av telefonen är oskadd. Jag har för mig att jag läste detta i anslutning till en artikel om folk som tappade sin iPhone i toaletten.

Från att telefonen fungerat näst intill felfritt så dog den helt och hållet idag går det byta batteri på iphone?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 09:52
Ursprungligen av hannysolo:

Från att telefonen fungerat näst intill felfritt så dog den helt och hållet idag går det byta batteri på iphone?

Du kan alltid kontakta DVDirect de har service på iphones i Sverige. Finns i Stockholm ifall du vill åka dit eller skicka.

Det verkar som om en av de två iPhone jag köpte i USA har ett lite taskigt batteri. Kan man byta batteri på en iPhone i Sverige hos en Apple-återförsäljare, tro?

Ursprungligen av spielbrot:

Kan man byta batteri på en iPhone i Sverige hos en Apple-återförsäljare, tro?

Nej, inte än i alla fall. (Om det sedan går när iPhone väl är släppt i Sverige återstår väl att se).

• Medlem
  • Östersund
  • 2008-06-04 21:20

kom ihåg att saltvatten biter otroligt hårt på metaller som koppar osv.. Korrosion kommer säkerligen bli ett problem med elektroniken i din telefon, tyvärr..!

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-13 13:26

Hur vrickat det än kan låta så kan du rädda elektronik om du:

. slår av enheten direkt
. lägger den i sötvatten
. torkar den

/MvH Mikael

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-13 14:45
Ursprungligen av Northwiz:

Hur vrickat det än kan låta så kan du rädda elektronik om du:

. slår av enheten direkt
. lägger den i sötvatten
. torkar den

/MvH Mikael

Inte vilket sötvatten som helst. Destillerat/avjoniserat vatten ska det vara. Kranvatten mm innehåller kalk och andra mineraler som inte är så bra för elektronik. Se inlägg #2

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-14 09:21
Ursprungligen av rhesus:

Inte vilket sötvatten som helst. Destillerat/avjoniserat vatten ska det vara. Kranvatten mm innehåller kalk och andra mineraler som inte är så bra för elektronik. Se inlägg #2

Helt rätt - det glömde jag i hastigheten. Tack för påpekandet.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-16 10:38

Något som återupplivar elektronik i allmänhet som har blivit vattenskadad är ultraljudsbad.
Det finns firmor som erbjuder denna tjänst, själv har jag ett stort bad att tillgå så jag har lagat ett par mobiler där.

Tar man bara ut alla icke vattentåliga delar som mikrofon, högtalarelement, sen är det bara att skruva isär så mycket som möjligt, och lägga ner och köra i 30 sek sen är allt otrevligt borta.

använde drulleföräkring p åmin ebayköpta 2g som hamnade i en vattenpöl och dog, fick en ny 16 gb 3g från telia utan bindningstid. En rätt acceptabel deal

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-16 17:50
Ursprungligen av zingoalla:

använde drulleföräkring p åmin ebayköpta 2g som hamnade i en vattenpöl och dog, fick en ny 16 gb 3g från telia utan bindningstid. En rätt acceptabel deal

Eh va?

Nu lär du ju ljuga. Hur kan du få en bättre produkt?

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-25 13:22
Ursprungligen av zingoalla:

Nä ...

Haha, bra jobbat!

Har funderat på att ta en försäkring på min också faktiskt.
Men vilket elände att hålla på att betala försäkringar sen...
Bättre att hålla hårt i telefonen har jag kommit på.

Vad har du för försäkring och vad var självrisken på?

1
Bevaka tråden