Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag förstår inte hur 99.se fungerar?

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2008-05-07 13:07

Vem är denna sida till för?
Vill ni ha en blandning av olika människor,åldrar m.m. så måste ni ju göra denna sida MYCKET enklare !!!!!!!!!!!

Att det ska va SÅ svårt att starta en tråd är ju bara otroligt ? Denna sida ska väl va till för det eller ? SÄTT en rubrik som heter "Starta en tråd" så är det problemet löst! Nu har ni olika färger olika rubriker,navigeringar,underrubriker så det är ett himla jytter av allt möjligt.

UTGÅ inte från att ALLA är Macnördar mellan 15-30 .Låt även dom som är mellan 30-90 va med,då får ni ju en större sida med ett bredare spektrum och forum. Vill ni INTE ha oss så behöver ni ju inte förändra er. Jag snackade på morgonen med redaktörn på Macworld som tyckte jag skulle gå in på nåt forum.

Först kommer jag i vanlig ordning inte in på ert forum, sidan sparar inte mitt namn å lösenord. Efter en halvtimmes jobb (så är det alltid,bara det irriterande) får jag ett nytt lösenord å så e jag inne. Jag ville alltså ställa en fråga på forumet men det går inte för jag vet inte var man ställer en fråga eller HUR man gör det.

Nu måste jag iväg men gör nåt åt detta elände.

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

Att starta en tråd:
1) Gå till http://www.99.se/mac
2) Om du inte har varit inne på forumet på väldigt länge så måste du kanske ange ditt användarnamn och lösen.
3) Nu kommer du till en sida med en lista över alla forum som finns i Mac-delen av 99.se. Tänk efter i vilket av dessa forum som din tråd passar bäst.
4) Klicka på det forumet
5) Klicka på knappen "Ny diskussion"

Hur skulle detta, enligt din mening, kunna göras enklare?

Senast redigerat 2008-05-07 13:37
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-07 13:18

Sitter på ett antal forum själv, detta är väl ett av dom som sköter sej bäst i utformning, även om det kanske inte är perfekt.
Konstruktiv kritik är alltid välkommen.
Men detta känns mer som det är du som har problem än sidan..Edit:

Edit:
Kan ju påpeka att jag ingår i gruppen 30-90...

Ursprungligen av MikeWax:

Vem är denna sida till för?
Vill ni ha en blandning av olika människor,åldrar m.m. så måste ni ju göra denna sida MYCKET enklare !!!!!!!!!!!

Förlåt, vi föstår inte riktigt vad du menar. Kanske ett par utropstecken till gör saken tydligare?

Seriöst, hur mycket tydligare kan ett forum bli? Det måste ju finnas underrubriker och olika kategorier, annars blir den här mängden information helt oöverskådlig.

Om man på fullt allvar inte klarar av att navigera och starta nya trådar på 99.se ligger man på en rätt låg teknisk nivå. Så låg att en grundkurs i "så hanterar du din dator" kan vara på sin plats.

Jag har ritat om menyerna inför 99.se 1.5 och det ska bli bättre men frågan är om man ska göra det så enkelt att det blir av typen "gästbok" där vem som helst kan starta trådar utan att vara inloggad utan att välja forum och utan rubrik

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-07 14:10
Ursprungligen av Björnström:

Jag har ritat om menyerna inför 99.se 1.5 och det ska bli bättre men frågan är om man ska göra det så enkelt att det blir av typen "gästbok" där vem som helst kan starta trådar utan att vara inloggad utan att välja forum och utan rubrik

Nä lägg allt i en textfil så får man ladda hem den och läsa så slipper man bläddra runt så mycket. Kommer underlätta på iPhone forumet iallafall!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-07 14:17

Jag förstår inte hur människor fungerar som buntar ihop åldersgrupper såsom 30-90

Man kunde ju göra ett nätbaserat fikarum i 3D där alla diskussioner är post-its på en anslagstavla. Gamla post-it lappar faller såklart bort då limmet blivit gammalt. Sen skapar alla en egen avatar a la second life och går och klistrar upp post its som andra får läsa!!! JA!!!

Ursprungligen av MikeWax:

UTGÅ inte från att ALLA är Macnördar mellan 15-30 .Låt även dom som är mellan 30-90 va med,då får ni ju en större sida med ett bredare spektrum och forum. --

enligt din profil så är din födelsedag
1992-09-10
Så du är väl mellan 15-30.
Förtydliga gärna hur du tycker det kan förenklas.
Håller med Jesper om att det nog inte kan göras enklare, men kanske vi är hemmablinda, så kom gärna med konkreta förslag.

Ursprungligen av olivetti:

enligt din profil så är din födelsedag
1992-09-10
Så du är väl mellan 15-30. .

Jag tror MikeWax har missat lite med årtalet, jag tror det ska stå 1955 istället för 1992.

Ursprungligen av MikeWax:

Jag snackade på morgonen med redaktörn på Macworld som tyckte jag skulle gå in på nåt forum.

Jag måste säga att rent grafisk är 99 det tjusigaste och mest överskådliga forum jag deltar i. Att skapa en ny diskussion, är väl inte svårt alls?

Men, att i Windows med Firefox logga in är inte alltid det lättaste har jag märkt! Det är faktiskt sant, Björnström och det vore nice att få i ordning detta. Jag använder förvisso bara Windows på jobb och där ska jag ju egentligen inte logga in här men det finns ju en del andra...

Har inte provat i Explorer eller Opera.

Ursprungligen av henkebarn:

Men, att i Windows med Firefox logga in är inte alltid det lättaste har jag märkt!

På jobbet kör jag också Firefox på Windows, och har aldrig haft några problem med inloggning.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På jobbet kör jag också Firefox på Windows, och har aldrig haft några problem med inloggning.

Ok. Kan ju vara en inställningsfråga. Men det är ju bra i alla fall, att du kan det.

  • Medlem
  • 2008-05-07 15:09

Att skapa nya diskussioner märker jag som moderator att det ofta är problem. Den som inte är van klickar på knappen för "nytt inlägg", vilket ger ett svar i den aktuella diskussionen istället för en ny diskussion.

Den knappen kan man byta ut mot "svara" istället, samt fixa en knapp för ny diskussion.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-07 15:28
Ursprungligen av jgb:

Att skapa nya diskussioner märker jag som moderator att det ofta är problem. Den som inte är van klickar på knappen för "nytt inlägg", vilket ger ett svar i den aktuella diskussionen istället för en ny diskussion.

Den knappen kan man byta ut mot "svara" istället, samt fixa en knapp för ny diskussion.

Amen på det!

  • Medlem
  • 2008-05-07 15:44
Ursprungligen av jgb:

Att skapa nya diskussioner märker jag som moderator att det ofta är problem. Den som inte är van klickar på knappen för "nytt inlägg", vilket ger ett svar i den aktuella diskussionen istället för en ny diskussion.

Den knappen kan man byta ut mot "svara" istället, samt fixa en knapp för ny diskussion.

Jag håller med om att man borde fundera på det där. Men med tanke på vilken flod av inlägg det är så är det ju ändå ganska få inlägg som egentligen är menade att vara egna trådar.
Men jag håller absolut med om att vi borde bygga bort tveksamheterna där det är möjligt.

Killen måste ju skojja. Av alla forum (bortsett DVDforum) tycker jag att det här är det bästa och enklaste forumet jag är medlem i!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-07 15:44

Skulle gissa att inloggningsproblemen var 99.se istället för www.99.se (vilket jag tycker bör fixas illa kvickt för det är verkligen inte fint).

  • Medlem
  • 2008-05-07 15:46

Det är fixat såvitt jag vet.

Det kanske ska stå "Starta ny tråd" istället för "ny diskussion"?

Vill först påpeka att jag tycker att forumet är väldigt trevligt och bra, ett utav de snyggaste som finns.

Tycker dock att det kan vara lite svårt att navigera bland alla underrubriker och överrubriker. Jag skulle uppskatta om ämnen och rubriker kunde fungera på ett sätt som liknar detta:
http://www.playing.se/section.phtml?f=2

Jag tror ni fattar systemet och det är på ett annat sätt från grunden. Men man kanske skulle kunna hitta på något som gjorde det en aning lättare att hitta fram utan att behöva skrolla och trycka på + och - knappar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-07 17:10

Fast det där med att ålder och det födelsedatum som visas inte stämmer har ju påtalats tidigare - så där kanske man inte ska ifrågasätta MikeWax
Jag undrar mer varför inte "redaktörn på Macworld" rekommenderade sitt eget forum när de talades vid

Ursprungligen av Katinka:

Fast det där med att ålder och det födelsedatum som visas inte stämmer har ju påtalats tidigare - så där kanske man inte ska ifrågasätta MikeWax

Det blir automatiskt 1992 som födelseår om man inte fyller det i sina inställningar. (Rätta mig om jag har fel)

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-05-07 17:51

Så tröttsamma ni är ibland
Det är väl kanon när någon ny kommer in och har synpunkter. Gamla rävar är alltid hemmablinda och har lärt sig hur man ska gå till väga. Några inlägg har varit konstruktiva och hakat på, på ett positivt sätt och föreslagit lösningar, men ni andra är så j...a tråkiga som inte kan ta att någon har synpunkter.
För är det inte så att vi har haft en otrolig utveckling hårdvarumäsigt och programmässigt, men forumen är fortfarande på stenåldersnivå!

Är det bara 99.se som du (MikeWax) inte förstår eller gäller dina synpunkter forum i största allmänhet?

Gäller det bara 99.se så bör det tas med stort allvar och ev synpunkter bör övervägas noga. Ofta har iof dessa överväganden redan skett och resulterat i forumet så som det ser ut nu. Med med mer input kan det vara så att vissa saker kan göras på ett annat sätt. (T.ex. "Svara" i stället för "Nytt inlägg").

Gäller det forum i största allmänhet så tror jag att det finns många som är villiga till att förklara grunderna. Men framför allt: våga prova själv! Ibland blir det fel, men man måste ofta göra fel för att lära sig göra rätt! (T.ex. lära sig att "Nytt Inlägg" resulterar i handling X, eller att klicka på "Dagens diskussioner" resulterar i Y.)

Lycka till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-07 18:49

Ett tips när man är ny på ett ställe är att ha en ödmjukare attityd och skära ned på stora bokstäver och !-tecken. Att sedan kalla forumet för ett jytter och ett elände skulle vara oförskämt om det inte vore så att vi har så otroligt många nybörjare som klarar sig utmärkt här. Nu blir det bara sura-gubben-roligt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-07 19:23

Såja, nu tror jag det räcker med instruktioner i både forum-navigering och vilken attityd som skall tas i bruk. Detta är en ny medlem som ska välkomnas och förhoppningsvis bli en del av forumet också. Vi har inte bara som policy att försöka förbättra forumet efter användarnas önskemål, utan också att vi välkomnar nya medlemmar.

Så... Hej MikeWax! Jag hoppas du kommer till rätta här på forumet. Om du skulle ha problem så kan du klicka på mitt namn till vänster om detta inlägg. Välj där "Skicka PM till..." och skriv ned dina tankar och funderingar till mig. Behöver du hjälp så ska jag försöka bistå dig med det också.

Jag tycker att oavsett hur en "nykomling" presenterar sig så borde de två-tre första svaren från en öppen, trevlig och hjälpsamm community vara i stil med det Clase skrev (ffa sista stycket):

Ursprungligen av Clase:

Såja, nu tror jag det räcker med instruktioner i både forum-navigering och vilken attityd som skall tas i bruk. Detta är en ny medlem som ska välkomnas och förhoppningsvis bli en del av forumet också. Vi har inte bara som policy att försöka förbättra forumet efter användarnas önskemål, utan också att vi välkomnar nya medlemmar.

Så... Hej MikeWax! Jag hoppas du kommer till rätta här på forumet. Om du skulle ha problem så kan du klicka på mitt namn till vänster om detta inlägg. Välj där "Skicka PM till..." och skriv ned dina tankar och funderingar till mig. Behöver du hjälp så ska jag försöka bistå dig med det också.

Dvs, hälsa välkommen, tacka för input och erbjuda att få hjälpa till. Personer som ofta är otrevliga, även efter uppmaning om ändring, tycker jag man kan hantera hårdare. I det här fallet är det dock inte säkert att det handlar om medveten "otrevlighet", utan det kan även handla om okunskap? Otrevlig eller ovetande spelar för övrigt inte någon roll i detta fallet eftersom det handlar om en ny medlem - en väl fungerade community borde kunna visa överseende och hjälpa den nya medlemmen till rätta? IRL liknelser i all ära (fester, etc) - de gäller bara om man genom erfarenhet eller på andra vägar blivit informerad om hur sådana fungerar. Samma sak gäller för forum och "netikett".

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-07 20:00

Oj oj oj... var det två eller tre veckor sedan den där tråden om mobbing på 99 var het?

Minnet är kort och mobben går bäsärk.

Välkommen Mike! När du bekantat dig ordentligt med forumet ter det sig inte lika märkligt som vid första anblicken.

Bevaka tråden