Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fixa så Word alltid skriver ut i A4?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 20:39

Kollegor får massor med US Letter dokument. De ställer till det i skrivaren då den inte hittar US Lettar och tror det ligger i specialfacket som alltid är tomt. Finns det något sätt att tvinga Word att formatera om dokumenten till A4?

Jag har för mig att det bara är den som skapar ett dokument som kan bestämma hur det skall formateras i utskrift. Man får banna dem som skickar.

Det kan ju vara men det blir ju ett sjå att ändra från letter till A4 varje gång? Jag hittade en inställning på printer o fax som säger att per default ska det vara A4. Inte för att jag tror att det hjälper..

Men jag har läst någon tråd om det här på forumet, om hur man kan komma runt det. Kolla i grafisk produktion om inte annat?

"Printer and Fax" i system-inställningarna menar jag då.. men troligtvis går det där direkt i word.. Hursom måste man nog som Kjelle säger göra en sådan inställning på varje dator..

Utskriftsformat (och en hoper andra saker) lagras per Word-dokument, så nej, det går inte att tvinga fram A4 genom någon inställning

Möjligtvis går det att fixa ett Applescript som man sparar som program. Sedan kan man dra och släppa Word-dokument på den ikonen och det blir A4. (Det verkar finnas ett kommando i Words Applescript-ordlista som heter "paper size" som kan läsa av eller sätta pappersstorleken).

Det är väl bara gå på Arkiv-menyn>Utskriftsformat och välja önskat format?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-07 09:52

Kjell > Japp.
Klarabara > Tack med det hjälper inte.
Taz_1999 > Tack men ett steg för mycket tror jag.
Richard > Precis men då måste användarna kolla det varje gång. Detta har visat sig vara ett oöverstigligt problem...

Man kanske skulle kunna ställa in det i skrivaren? Typ US Letter ska alltid skrivas ut på A4? Blir ju antagligen lite konstigt med marginaler då..

Ursprungligen av acke:

Richard > Precis men då måste användarna kolla det varje gång. Detta har visat sig vara ett oöverstigligt problem...

Och det är lika irriterande när skrivaren blinkar och vill ha papper i extrafacket. Ungefär lika irriterande som det är att ständigt logga in till en webbsajt, som besöks ofta.

Vilka länder använder USA-standarden, egentligen? Eller är det många som har Word inställt på att skapa "US Letter"-dokument när de egentligen ska skapa A4 diton?

/c

Ursprungligen av acke:

Kjell > Japp.
Taz_1999 > Tack men ett steg för mycket tror jag.

Du kan dra 100 dokument eller flera på en gång, på den ikonen jag föreslog.

Jag hade också det där problemet med US-papersize och att skrivaren då vägrade skriva ut på A4. Men jag löste det hela tack vare en inställning i skrivaren så att den skrev ut på A4 ifall pappersformatet var okänt (dvs, inte A4 eller A3).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-07 11:07

Alltså, jag tycker inte det är konstigt att ändra. Det är mina kollegor som inte klarar av det om ni hajar vad jag menar.
Mina kollegor jobbar mycket med USA, därför som de får mycket dokument med US Letter.
Taz > Det hajar jag, det är bara mina kollegor som ska "lära om". Tack ändå.
Martin > Ska kolla upp det där. Var inne på det tidigare.

Ursprungligen av Microsoft Word 2004 hjälp:

Set the default paper size
1. On the Format menu, click Document.
2. Click Page Setup.
3. Select a paper size from the Paper Size pop-up menu, and then click OK.
4. Click Default, and then click Yes.
Note Setting the default paper size changes the page size for the template the current document was based on. If the current document is based on the Normal template and you change the default paper size, this change affects all new documents based on the Normal template. If the current document is based on a template other than the Normal template, only documents based on this template inherit the new page size.

Då blir iaf alla nyskapade dokument i format A4. Om du uppdaterar maskinerna centralt kan du alltså skapa en ny "Normal.dot" (heter den väl?) och ersätta samtliga användares egna mallar.

Men om man utgår från ett redan formaterat dokument från USA blir det nog till att grotta i skrivaren och dess inställningar. Vissa (äldre?) skrivare har en liten plastflärp i pappersfacken som indikerar formatet. Kanske du kan mecka med den i "specialfacket" så att skrivaren tror det är US Letter medan det i själva verket ligger A4 där?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-10 16:14
Ursprungligen av johan_tanying:

Då blir iaf alla nyskapade dokument i format A4. Om du uppdaterar maskinerna centralt kan du alltså skapa en ny "Normal.dot" (heter den väl?) och ersätta samtliga användares egna mallar.

Men om man utgår från ett redan formaterat dokument från USA blir det nog till att grotta i skrivaren och dess inställningar. Vissa (äldre?) skrivare har en liten plastflärp i pappersfacken som indikerar formatet. Kanske du kan mecka med den i "specialfacket" så att skrivaren tror det är US Letter medan det i själva verket ligger A4 där?)

Alla Normal-dokument är inställda på A4.
Ska kolla det där sista tipset. Har varit inne i skrivaren och kollat alla menyer men inte testat ditt sista tips. Tack alla för tipsen.

1
Bevaka tråden