Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta över hårddisk från Macbook till MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Dags för ny dator (MBP2,4GHz/256MB gafik) eftersom grafikkortet i min macbook inte riktigt räcker till för alla 3d-modelleringsprogram jag kör (ett under att jag har klarat mig hittills).

Har bytt upp hårddisken för ett tag sedan, den är fräsch och nyinstallerad med både osx och winxp så det jag undrar är:

Får jag på något sätt problem om jag lyfter ut disken ur den gamla macbooken och petar in den i den nya macbook pro'n? Måste man fixa in några nya drivrutiner?

Senast redigerat 2008-05-06 21:46

Det är inte några som helst problem. Möjligen att XP skulle klaga över något, men det har jag svårt att tro.

Dock så kan man väl inte byta disk i en MBP utan att bryta garantin? Då kanske det är bäst att låta en auktoriserad person göra det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-07 22:06
Ursprungligen av ztaafen:

Det är inte några som helst problem.

Det beror på hur du installerad MacOS X på din dator. Om du gjort det med skivorna du fick med dator så kan det vara så att det är specifikt för den Mac-modellen. Om du däremot köpt en generell uppgradering kan den CD/DVD fungera. Det är däremot troligt att det inte bara är att klona hårddisken.

Det bästa sättet är att installera MacOS X på den nya datorn och ansluta den gamla i "disk target mode" så att du kommer åt dess interna hårddisk. Du anger sedan vid installation att användarkonton och -data skall hämtas från den anslutna datorn. Klart.

Ojdå... researchade lite och såg att det var värsta kirurgiska ingreppet... Trodde att det skulle vara lika lätt som att byta på macbooken. Går det att klona över både OSX-delen av disken och windows-partitionen till den nya disken istället kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 22:40

Hur funkar det egentligen? Ligger drivrutiner till en massa olika maskiner på hårddisken? Powerbook/ibook/macbook/-pro?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-05-06 22:41

Mnja, ingår inte hårddisk, minne i CRP (Customer Replacable Parts)?.

OS X delen skall gå att klona utan problem, tror även att nya CCC (carbon copy clone) har stöd för ntfs-volymen, så har du tur kan du klona hela rasket med Windows och allt.

OK, ska kika nrmare på CCC (whis me luck)

Äh... jag bangade CCC också. Sitter och installerar program för program just nu. Å andra sidan blir det nytt och fräscht winxp (det tenderar ju att sega ner sig efter ett tag, så varför inte?).

1
Bevaka tråden