Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XMP-support?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-05-06 13:14

Ja?

När jag körde lightroom så var det hur smidigt som helst att använda XMP filer och lagra
alla RAW-ändringar i, istället för att Apertures bibliotek sköter det.
Det händer ofta att jag tar bort projekt från mitt bibliotek, eller flyttar från den bärbara till den stationära datorn, skulle ju kunna exportera varje gång men jag vill att Aperture skapar detta "on the fly" så det bara är att flytta den fysiska mappen från min bärbara till servern och sen importera på den stationär och få bilderna så som jag redigerade dom ute på fältet.

Går detta ordna?

(överlag är Aperture faktiskt inte så genomtänkt, skulle vilja skräddarsy så många funktioner.....)

It's possible, when exporting RAW files as Masters (aka unprocessed originals), to embed IPTC-format metadata directly into the RAW file. Apple, says Schorr, performed compatibility testing to ensure that the embedding process didn't render the RAW file incompatible with other mainstream applications. Aperture 2 will, as before, export an XMP sidecar file rather than embed the metadata, if desired. Strangely, it still doesn't import metadata from a RAW file's XMP sidecar file, which is a much-needed feature for those, us included, trying to fully integrate Aperture into a workflow that involves importing collections of existing, XMP sidecar-captioned RAW photos.

Aperture lägger aldrig, aldrig in något i RAWfilen så det blir till att exportera masterfilen.

Aperture är lite lustigt, man kan bli helförbannad över vissa saker och så upptäcker man att Apple tänkt och löst det på annat sätt, att säga att Aperture inte är genomtänkt är nog lite fel, snarare tar det lite tid att lära sig och anpassa sig (på gott och ont). Det Aperture gör bra är så bra att det inte finns något alternativ för mig.

1
Bevaka tråden