Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro-fläktar har börjat "ticka"?!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 07:04

Jag håller på & målar om hemma, vilket resulterar i att det har varit extremt torrt i vissa rum, exempelvis där datorn stått. Jag har nu märkt att två fläktar (PCIe-fläkten, den övre frontfläkten, och RAM-fläkten, den undre bakfläkten) har börjat TICKA! Som om de inte är helt oljade...

Nu är frågan; hur fixar jag detta? Vad kan jag olja in dem med (om man löser det så)? Kan jag ta matolja? Detta är katastrof för min studio eftersom tickandet hörs lite dovt i bakgrunden...

Jag har testat att varva upp fläktarna till ca 2500 rpm, men det löste ingenting. TIps?

(Det kanske inte alls handlar om att det varit torrt hemma, fläktarna kanske bara gjort sitt, men jag måste ha en lösning hursomhelst!)

Lite fem-femtio-sex har väl alltid fixat sånt där? Skämt åsido - lokalisera ljudet och dubbelkolla så att ingenting rör vid bladen och skapar tickandet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 07:47

Jag har stoppat fläktarna med fingrarna - då slutar tickandet. Fläktarna träffar dock ingenting, så jag har ingen aning om vad som låter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-06 10:22

har ingen koll på fläktoljning specifikt, men matolja ska du i vilket fall som helst inte ha. symaskinsolja är nog bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 14:09

Hehe, symaskinsolja är beställd nu.

Någon som har några tips/råkat ut för samma sak?

Ursprungligen av nurfen:

Hehe, symaskinsolja är beställd nu.

Någon som har några tips/råkat ut för samma sak?

Hur gick det med symaskinsoljan?

Nu har jag också fått ett "tickande" ljud ur PCIe fläkten (övre frontfläkten).

När jag testar att "motionera" den med hjälp utav smcFanControl så märker jag att den vill ha betydligt längre tid på sig för att gå ner i varv. Både CPU fläkten och den bakre RAM fläkten varvar ner från max på ca 45 sekunder medans PCIe fläkten vill ha lite mer än 5 minuter på sig!

Någon som har lust att jämföra?

smcFanControl 2.1.2 software download - Mac OS X - VersionTracker

Modellnamn: Mac Pro
Modellidentifierare: MacPro1,1
Processornamn: Dual-Core Intel Xeon
Processorhastighet: 2.66 GHz
Grafik: NVIDIA GeForce 7300 GT

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 21:59

Det gjorde ingen skillnad Jag lämnade in datorn hos MacRent i Stockholm och sa att jag ville att de skulle byta fläktarna i datorn. Detta kostade ingenting eftersom jag har AppleCare på datorn. 3 dagar senare var fläktarna utbytta och den var tyst igen!

  • Oregistrerad
  • 2008-08-16 23:35

5 minuter ???

Alla mina varvar ner på runt 10 sekunder. Från maxläge till typ 500varv som är default.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-21 14:46

Hej!

Jag har fått ett tickande ljud från min Mac Pro. Det låter som om det kom från den bakre fläkten. Problemet är att det låter inte hela tiden utan kommer då och då, vilket är väldigt irriterande.

Jag lämnade in datorn. Men naturligtvis så tickade det inte då (dom hade i affären haft igång datorn i ett dygn). När jag fick tillbaka datorn så lät den inte, men efter några dagar så kom ljudet tillbaka igen.

Jag har pratat med affären och kan lämna in den igen och den kan då vara kvar där tills dom hör ljudet. Det kommer jag att göra och samtidigt skaffa mig AppelCare. Men hur tråkigt är det om ljudet inte dyker upp i affären på säg en vecka, pust.

Mvh
Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 22:03

Anders: Det du kan göra, när du har AppleCare, är att du "kräver" att de byter fläktarna. Det gjorde jag...

Teknikern från MacRent ringde och sa "jag hör ingenting från fläktarna, men du är nog mer kräsen än jag. Vilka ska jag byta?" - det är bra service!

Ursprungligen av cyber:

Hej!

Jag har fått ett tickande ljud från min Mac Pro. Det låter som om det kom från den bakre fläkten. Problemet är att det låter inte hela tiden utan kommer då och då, vilket är väldigt irriterande.

Jag lämnade in datorn. Men naturligtvis så tickade det inte då (dom hade i affären haft igång datorn i ett dygn). När jag fick tillbaka datorn så lät den inte, men efter några dagar så kom ljudet tillbaka igen.

Jag har pratat med affären och kan lämna in den igen och den kan då vara kvar där tills dom hör ljudet. Det kommer jag att göra och samtidigt skaffa mig AppelCare. Men hur tråkigt är det om ljudet inte dyker upp i affären på säg en vecka, pust.

Mvh
Anders

Alternativt kan du skaffa dig luftspray och blåsa runt navet på fläkten får att få bort eventuell smuts, för att se om det hjälper.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-30 08:53

Hej Nurfen!

Jag ska tänka på detta. Faktum är att jag har märkt en sak till och det är att jag kan inte få ut en av mina hårddiskar, den sitter verkligen fast, så där är ett problem till. Känner att jag inte orkar bry mig om detta just nu, men tar nog tag i det längre fram.

Jag flyttade på min dator. Ställde den i hallen i en garderob och hör inte ett smack nu. Känner mig mycket nöjd.

Mvh
Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 09:59

Haha, jag har faktiskt också ställt in min dator i garderoben. Den är riktigt sval, runt 34 grader trots att garderoben är stängd. Den är ganska stor... Så det fungerar perfekt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-30 11:03

Nu är det bara en ny skärm som ska köpas. Men det är ju sååå många skärmar att välja mellan. Funderar på en 26" :are som har fått bra beröm. NEC MultiSync LCD269W0UXi men den är dyr.

18 jätteskärmar i stort test - 8 kostar under 4 000 kronor! - IDG.se

Mvh
Cyber

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 11:14

Jaså

Jag köpte häromdagen 2 st Samsung 2493HM. Väldigt bra skärmar med både DVI, VGA och HDMI.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-30 11:39

För att ingen ska tro något annat i dessa tider så blir det bara knäckebröd och havregrynsgröt i 3 år efter inhandling av skärmen, sedan har man hamnat på fötterna igen ;-).

Det var inte dåligt med två skärmar. Då har du verkligen yta att ha olika saker på.

Mvh
Cyber

1
Bevaka tråden