Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bootbart system på extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iBook G4 och backupar på en LaCie-disk med SilverKeeper. Jag har en partition på den externa hårddisken där jag har en ghoostkopia på hela Macintosh HD med systemfiler och allt. Jag har försökt att starta om datorn från systemfilerna på den externa hårddisken men den syns inte i systeminställningar som möjlig startskiva.
Hur ska jag göra för att kunna starta om från den externa hårddisken?

/JP

PPC (G4 etc)-processorerna kräver att externa diskar är FireWire för att det skall gå att starta; USB går inte.

Sen vet jag inget om SilverKeeper; bootbara kloner brukar jag göra med SuperDuper eller CarbonCopyCloner. Men står det att SilverKeeper skall klara det, så borde det gå.

Enklast när man vill starta från "udda" skivor är inte att rota i systeminställningar, utan att hålla nere Alt-tangenten när man startar om. Efter en liten stund syns alla tillgängliga skivor som symboler på skärmen; man klickar på den man vill ha och sen på pilknappen (dra ur ev nätverkskablar före ombootning, annars tar det en evig tid att söka av nätet efter bootvolymer).

Senast redigerat 2008-05-06 17:48
Ursprungligen av elgenper:

PPC (G4 etc)-processorerna kräver att externa diskar är FireWire för att det skall gå att starta; USB går inte.

Jag har en USB-disk men det konstiga är att jag har sett den i systeminställningar vid ett tillfälle som startbar volym. Jag blir inte riktigt klok på det.

Får väl testa med SD eller CCC.

Tack för svar!

JP

Senast redigerat 2008-05-07 13:54

Hoppas detta nu inte är kapning, men istället för att dra igång en nästan identisk tråd:

jag ska låta byta hårddisk på min iBook G4, och hade tänkt kopiera över hela min nuvarande (60 GB) till den nya (150 GB, som nu sitter i en liten låda). Tänkte göra det med SuperDuper, med "Backup - all files". Kommer detta att göra att jag, när servicemänniskan bytt plats på 60 och 150-hårddisken, bara behöver trycka igång den som vanligt och allt fungerar som det ska...?

Jag har en ytterligare backup av systemet på en annan extern disk (dock ej FW), såå om allt skiter sig så kan jag starta Tiger från cd och lyfta in min användaridentitet. Men då antar jag att jag missar alla extra program etc som jag har. Vill gärna slippa installera om allt...

Nu kan jag svara själv: Det gick alldeles utmärkt, det var precis som vanligt när jag drog igång datorn med den nya disken. Dock har jag begåvats med en fil av typen .cache; nån som vet om den är vital eller om jag helt enkelt kan göra mig av med den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-12 01:07
Ursprungligen av elgenper:

PPC (G4 etc)-processorerna kräver att externa diskar är FireWire för att det skall gå att starta; USB går inte.

En (o)sanning med modifikation! Från och med G4 AGP kunde man boota från USB, men på den tiden var det OS9 och USB1-hastighet som gällde!
Power Mac G4 (AGP-bildskärmskort): USB-info

Ursprungligen av Jonas Palm:

Jag har en USB-disk men det konstiga är att jag har sett den i systeminställningar vid ett tillfälle som startbar volym. Jag blir inte riktigt klok på det.

Du har nog sett rätt Jonas. Från och med OS X 10.4.3 funkar det med vissa G4:or. Ibland via OpenFirmware. Har dock inte haft behov att testat själv, enklast/säkrast att hålla sig till Firewire. Men jag har vid tillfälle gjort samma iaktagelse som du, att en USB-disk synts som bootbar.

Mer info i långa trådar för den som behöver fördjupa sig:
Boot PowerPC Macs via USB 2.0 drives
Easily boot from USB 2.0 drives on PowerPC Macs

1
Bevaka tråden