Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maxtor one touch 4 plus 1tb - en varning

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte denna disk eftersom jag tyckte den var snygg, skulle passa i min bokhylla och inte har haft några som helst problem med Maxtor tidigare.

Disken är mac och pc kompatibel och kommer förformaterad med fat32. Allt väl så långt.
När jag försöker formatera om den i Leopard 10.5.2 till HFS+ med skivverktyget får jag bara felmeddelande. Funkar inte. Det enda jag kan formatera den till är MS-DOS format. Jag provar på en dator till, samma sak. Sedan provar jag i Tiger 10.4.11, då fungerar det utan problem.

Jasg har nu pratat med deras live chat support och då visar det sig att de av okänd anledning tagit bort det formateringsverktyg som det står i manualen att man ska använda. Men herregud, de har inte ändrat i manualen, jisses.
Idiotiskt men det kanske inte fungerade för dem.

Supporten föreslår följande, när jag är påstridig och säger att det faktiskt inte fungerar:
Donnie: Yes it does. You have to temporarily create a two partition scheme and change the option to GUID. Then create a one partition scheme and under option select Apple Partition Map. Then you will be able to Erase the drive in Disk Utility.

Så om du skaffar en sån disk formatera om den till HFS+ på en Tigermaskin eller följ ovanstående.

Sicka klantarslen eller hur??

Lustigt bara att det ska ta 3,5 timmar i support chatten för att de ska kläcka ur sig det. Man ska väl inte behöva läsa igenom hela hjälpdatabasen på deras hemsida för att formatera en hårddisk...

Det är som vanligt, de känner inte till sin egen kb, i annat fall hade du förstås kunnat få svaret på 5 minuter. Kass!

Har du ändrat till "GUID"-partitionstabell i Apple's Skivverktyg som supporten föreslår? Då ska du nämligen kunna formatera hårddisken till HFS+ utan problem.

Detta gäller inte bara Maxtor utan även andra märken av hårddiskar. Jag hade samma huvudbry med en Lacie för inte så länge sedan. Jag hade ingen aning om GUID-partitionstabeller i Skivverktyg så det var inte så självklart hur man skulle gå tillväga.

Men, ifall man får en hårddisk som bråkar på en intel-mac när man vill formatera till HFS+ så är oftast lösningen "GUID"-tricket som Maxtor-supporten tipsar om.

1. I programmet "Skivverktyg" markerar man hårddisken man vill formatera.
2. Välj fliken "partitionera". Om knappen "Inställningar" är gråmarkerad följ steg 3, annars hoppa till steg 4.
3. Välj "1 partition" under rubriken "Volymsystem"
4. Klicka på knappen "Inställningar".
5. Klicka i rutan för "GUID"-partitionstabell. (Se bifogad bild)
6. Nu kan du formatera hela disken till HFS+

Jodå jag fick rätt på det innan jag postade i det här forumet, men jag vill bara varna alla som är som jag, dvs. Läser manualen och installerar. De kommer att stöta på problem eftersom inget av detta står nånstan i manualerna varesig tryckt eller elektronisk. Det står bara mac kompatibel. Man har ju vant sig nu efter at ha bytt till mac för några år sedan, att det bara är att tuta och köra. Såna här grejer är tyyypiska PC workarounds.
Maxtor: "Gör om, gör rätt!"

Förresten, tack alla för er hjälp, det kommer säkert att vara till stor nytta för nästa macägare som köper en sån här disk innan de får rätt på sin software

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-10 14:23

Kan bara inflika att det samma problem och lösning gäller WD My Book Essential. Jag håll på att börja slita mitt redan tunna hår innan jag hittade lösningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 09:58

tack som satan detta löste mina mybookproblem!!! you are my heroes

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-16 10:15

Tänk på att vi lever i en värld full av PCs. Klart det blir problem när man kommer från Apple-planeten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 10:20

mmmm jag vet, appleplaneten är så mkt trevligare att vistas i. tack och lov blir vi fler och fler, många flyttar över från trista pcplaneten när dom inser att man kan leva ett bättre liv härborta ;D

Jag hade ett annat "kul" problem med en Seagate Freeagent Pro disk som hela tiden somnade varpå datorn inte kunde synka filsystemet korrekt. Detta ledde till slut till upprepade kernel panics och omstarter. Seagate support hade ingen lösning men
det finns ett kommando som heter pmset som löser problemet

Mac OS X Manual Page For pmset(1)

T.ex pmset -disksleep 0 (0 för att helt stänga av, annars värde i minuter)

1
Bevaka tråden