Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sync entourage/Ical - klassiker?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-05 12:18

hej på er. Har sökt i forumen, men inte hittat svar.

Jag lyckas få till en sync mellan ical, addressbook och entourage. Tada!

Men, problemen blir med datumen... Entourage tror att alla fyller år på helt fel datum, och jag hittar inte ett mönster.

Exempel på flyttade födelsedagar:
Ical (korrekta datum) -> Entourage visar som:
8 dec -> 8 jan
11 aug -> 11 jan
6 apr -> 30 jan
10 aug -> 3 februari
27 juli -> 27 feb
13 nov -> 6 feb
13 jul -> 6 feb
5 jan -> 5 jan

Efter varje gång jag resolvar konflikten i synkningen så återkommer problemet... Entourage ställer om sin kalender vid omstart verkar det som.

Dessutom, om jag väljer att boka in ett möte i entourage om ngn vecka, skickar iväg inbjudan till någon, så får jag direkt en popup som visar att jag missade samma möte, men det är nu tidigarelagt i kalendern ca 2-3 månader

Paaaarty att bjuda in kunder på möten kan jag lova

Tacksam för tips.
Testade detta: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20071114190418824
utan att det funkade...

//Sebastu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 13:34

Nej, det hjälpte inte med att uppgradera till Office SP1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-04 18:57

Uppdatering...

Det är rätt skrämmande att jag har vant mig vid att leva med ett felmeddelande hela tiden... Men ville visa en lite rolig feature med synchning av datum mellan addressboken/ical och Entourage.

1. Jag skapade en ny person i addressboken, Adamskij Apa (jaja, nåt måste man ju heta).
Adamskij fyller år den 25 november 1979.

2. Synkning sker med entourage. pang, det smäller:

3: Ok, då är det dags att kolla hur det ser ut i entourage. Men, vad konstigt, datumet ser ju ut att stämma om jag bara listar eller öppnar summary Adamskij i Entourage addressbok. Födelsedag den 25 november, vecka 47.

4: Ok, men nu kommer det roliga: Kolla vad som händer när jag öppnar upp den personliga fliken för Adamskij. Nu kommer datumet upp som visades i första bilden. Den 25 januari 2008, vecka 4.

5: Och ÄNNU roligare, när jag går tillbaka till summary-fliken, då konverteras datumet på något konstigt sätt till måndag den 11 februari 2008.

6: Och så är det om man pendlar mellan Personal och Summary fliken, så ändras datumen hela tiden Skoj?

Ja, vad säger ni? Det har inte något att göra med att jag även anger veckor inom hakparenteser i mitt datum, det har jag kollat. Problemet är alltså att datumet ändras/tolkas olika beroende på vilken flik jag ser i Entourage addressbok....
Datumformen i Personal-fältet är ju fel på riktigt!

Jag återkommer om jag löser det, men tips tas tacksamt emot.

//Sebastian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 13:20

Och idioterna på Microsoft vägrar supporta ärendet om jag inte betalar, för att jag har kopplat entourage mot en exchangeserver. Då är det avancerad support som gäller, och då kan jag inte nyttja den "gratis" support som jag egentligen redan betalat för i och med inköpet av programvaran...

Jag försökte förklara att problemet uppstod veckor innan jag kopplade upp mig mot exchangeservern, men till ingen nytta. Har jag någonsin kopplat upp mig mot en exchangeserver så gäller inte supportavtalet längre. Tack fö den.

Det är såhär man späder på all ilska som finns mot Microsoft. Man lanserar något som inte håller måttet, och när gratis-supporten ska utnyttjas så vägrar man ställa upp.

Här står just nu ett antal censurerade ord som jag just nu tänker om det företaget och deras businesscases. ****!!!***!!!****

Vad tusan gör jag nu? Jag ska ringa igen, och om de frågar igen om Exchange-server ska jag ljuga... Känns inte bra.

//Seb

Vad har du för telefon du synkar mot? Har den Active Sync? För då slipper du mellansteget iCal. Så kör jag och det funkar klockrent gissa om jag längtar efter iPhone.

den här grejen med att ange vecka inom hakparentes, typ [23], är det något du hittat på själv. Fungerar datum som inte har den?

Det gör de nämligen hos mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 08:42

Japp, testade, och det visade sig att det bara var "vanilla" datum som fungerar för Entourage. Min lösning att ange vecka i datum var det som satte käppen i hjulet.

Jag slängde alla inställningar för entourage och Ical, gick in i System Preferences och ställde tillbaka till "Swedish region" under format i International.

Häpp... Tack för hjälpen Nu funkar det.

//Seb

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-09-25 08:49

Nu sitter jag med en väns Nokia E71 hon vill att jag skall synkronisera den med Entourage. Jag har försökt att installera pluginet till iCal och det har fungerat. Så jag kan få in informationen i iCal. Men jag behöver kunna få över det till Entourage. Uppskattar hjälp! Tack!

Ursäkta ifall texten är dåligt formulerad men jag är något sjukt trött.

Under "alternativ" i menyn "entourage" finns något som heter "synkroiseringstjänster" som man kan slå på. Är det det du menar?

1
Bevaka tråden