Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska jag börja koda med VBR?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-05-04 16:06

Jag hittade just VBR-knappen i iTunes. Eftersom jag har tagit upp mitt megaprojekt med att koda hela cd-samlingen undrar jag om VBR är nåt för mig.
Jag har letat lite här i forumet men hittar bara mer avancerade diskussioner.

Fungerar VBR-kodad musik i iPhone/iPod?
Blir det någon kvalitetsförlust? (Hade tänkt koda i 192 kbps AAC.)
Pros and cons?

Ljud är inte konstant. Vissa delar kan vara mer eller mindre komplexa att beskriva. Med VBR hålls inte bithastigheten konstant utan mer information kan användas för de delar som är mer komplexa och mindre information kan användas för de delar som är ganska enkla. På så vis får kan man få en bättre ljudkvalitet utan att man behöver mer utrymme.

Både iPod och iPhone har stöd för VBR. Det är nog ytterst få spelare idag som inte har det.

  • Medlem
  • 2008-05-04 21:44

Varför kodas då inte all musik med VBR?

  • Medlem
  • 2008-05-09 10:06

Om jag hade tänkt koda med 192 kbps AAC, vad ska jag välja för värden med VBP påslaget utan att det blir sämre än ursprungsambitionen. Hur högt kan jag skruva upp bitraten utan att filen blir större än den blivit med 192 kpbs utan VBR?
Finns det över huvud taget något givet samband? Det lär väl bero en del på vilken musik man kodar antar jag.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-09 10:40

Om du sätter 192 kbit/s VBR så kommer den aldrig att överstiga 192 kbit , jag kunde välja max 256 kbit i iTunes med VBR.

Hittade en sida som hade vissa bra tips (OBS! utgår från deras ripptjänst):
Ljudkvalitet

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-09 10:43

Om u vill ha "192-ljud"/storlek kan du välja 160 VBR istället m motsvarande kvalitét om du förstår vad jag menar.

Jag kodade hela mitt CD-arkiv i 256 VBR AAC.
Mest för att jag inte visste bättre, men samtidigt ville jag ha en högre kvalité eftersom jag inte tänkte göra om det hästjobbet så många gånger till.

1
Bevaka tråden