Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Presentera program idé

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter på en idé till ett program som idag inte finns vad jag vet.

Därför undrar jag hur man ska presentera idén på bästa sätt. Vad ska man bifoga och hur ska upplägget vara för att man på bästa sätt ska kunna förstå idén bakom programmet.

Jag är ingen programmerare så jag vet inget om det.

Några tips.

Ska du presentera det för ett mjukvaruföretag i förhoppningen att de ska göra det och att du får vara med på ett hörn?

Sånt är jätteknepigt. Anledningen till att program inte finns är i regel att det komersiella intresset inte varit stort nog för att lägga dyr utvecklingstid på det. Man måste komma ihåg att programmerare är en bristvara och de tenderar att vilja lägga sin tid på det som betalar sig bäst (eller som intresserar dem mest om det gäller hobbyprojekt)

Sen händer det naturligtvis att folk kläcker banbrytande idéer som ingen tänkt på, men idéer i sig själv är svåra, på gränsen till omöjliga, att copyright-skydda, vilket gör att det finns låg betalningsvilja för själva idén.

Om dina motiv inte är kommersiella så är det väl annars bara att börja beskriva vad du menar så får du säkert snabbt hjälp att formulera och finslipa idén.

För att presentera din idé behöver du inte prata i programmeringstermer, faktiskt bör du nog undvika det. Förklara bara så enkelt som möjligt vilket problem programmet är till för att lösa, vem som tillhör målgruppen, och om möjligt, en uppskattning av efterfrågan.

Om det handlar om att jobba med sin affärsidé kan jag tipsa om handboken som används ti ll VentureCup. Den ger dig tips på bra upplägg på hur man tar sin idé till en affärsplan.

http://venturecup.inforce.dk/graphics/user/vc_swe/vc_swe_files/vc_swe_handbok/Handbok%20aff%E4rsplanering.pdf

Det bästa är att du i din närmaste omgivning finner någon som kan programmera. Detta så att kan konsult:a om i fall din idé verkligen går att genomföra.

Idéer är tyvärr ingen bristvara hos mjukvaruutvecklingsföretag, dock så är bra om du kan presentera idén i UML eller ett riktigt bra detaljerad designdokument. Googla och du kommer att finna information om hur man skriver en sådan.

Sen är det viktigt att du förklarar vad det är för lösning och vem den är för innan du skickar iväg ett fullständigt designdokument ("pitcha" idéen).

Försök dig inte på att förklara hur stor marknad det är för en sådan produkt, för det vet ingen och du kommer inte bli tagen på allvar. Samt tänk över vad du kan erbjuda (utöver en väl detaljerad designdok.). Det kan vara finansieringen av utvecklingen och marknadsföring. Kan du inte erbjuda mer så kommer du inte få vara med om väl idéen är intressant för företaget.

Räkna inte med att du kommer kunna skydda din idé med NDA, för inget företag i världen skriver å en sådan. Betala dock en bra affärsjurist som kan vara med dig på eventuella möten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-04 15:59

Ang idér

Ursprungligen av draags:

Jag sitter på en idé till ett program som idag inte finns vad jag vet.

Därför undrar jag hur man ska presentera idén på bästa sätt. Vad ska man bifoga och hur ska upplägget vara för att man på bästa sätt ska kunna förstå idén bakom programmet.

Jag är ingen programmerare så jag vet inget om det.

Några tips.

För det första: Vilket problem löser din idé? Sen handlar det mycket om vad du vill göra med din idé. Att sälja en idé till ett mjukvaruföretag tror jag blir svårt. Ifall du vill göra det så tror jag dock inte du behöver någa tekniska dokument tex UML och annat som hör till själva designen. Det viktiga är att definera värdet för kunden, vilken marknaden är och hur stor den är.

Vill du bara få din idé till ett färdigt program så kan du ju alltid börja med att förklara idén i detta forum :-).

(såg efter att jag citerade Richard..)

Tack för tipsen.

Tanken med idén är för att jag själv sökt efter detta program men ej funnit något liknande. Jag har inget direkt vinst intresse - jag hoppas enbart att detta program fanns för egen del. Därför är jag inte heller intresserad av att skydda idén - däremot är man inte intresserad av att kasta ut idén utan att det eventuellt kan leda någonstans.

Det bästa vore självklart att finna någon programmerare men verkar inte direkt lätt utan kapital.

Angående att hitta en programmerare som både tänder på idén och gör det åt dig tror jag du kan räkna med att det är i det närmsta omöjligt. Jag vet inte hur många gånger jag själv hört kunder säga att de har en fantastisk idé som de tycker jag borde förverkliga "för det måste finnas massor med folk som har det behovet" men jag har lärt mig att om kunden inte är beredd att betala för ett sånt program själva så har de faktiskt inget behov, och därmed är det sannolika att inte heller andra har starkt nog behov för att betala.

Ledsen om jag låter skeptisk, du kan säkert ha en jättebra idé, men jag tycker att du gör det svårt i onödan genom att inte förklara vad programmet ska göra. Om du inte har något vinstintresse så är det bara att kasta ut idén. Möjligheten finns ju faktiskt att något snarlikt existerar, och att någon känner till det.

Jag är väldigt medveten om dilemmat Richard.

En av anledningarna till varför jag inte kastar ut idén är att det kan finnas stor risk att idén inte kommer till sin rätt men jag ska ändå försöka, idén är inte unik men det finns mig veterligen inget program likt detta ute.

---

Först vill jag börja med att berätta hur idén till själva programmet kom till.

Som manusförfattare och filmare samlar jag idéer till kommande projekt/ manus. Tidigare var det i arkivskåp, i moleskin eller på andra sätt. Numera har det blivit att idéer, fragment, olika teman, en pitch, en logline kastas in i det ypperliga programmet Yojimbo som syncas mellan mina datorer. När man sedan vid själva arbetet med att göra en outline, en struktur för sin idé - ja då har alltid den vita väggen i arbetsrummet, en korkmatta eller whiteboard varit den bästa lösningen för att kasta upp sina kort eller postit lappar.

Problemet med detta är att man ofta faktiskt är på resande fot eller helt enkelt vill sitta på ett ställe bortom kontoret. Då blir det dock omöjligt att göra någon form av arbete.

Därför började jag leta efter detta program. Ett program för att kunna organisera om sina "cards" likt på en vägg. Jag har funnit varianter men ingen av de jag funnit är på något sätt så "organisk" eller "analog" som väggen var. Det finns lösningar för manusförfattare som kan liknas vid detta men dessa är mekaniska, låsta och oftast kopplade till en viss Amerikansk dramaturg. Det finns brainstorming program, mindmapping - men det är inte anpassat för denna typ av kreativt arbete.

Därför startade funderingen kring ett program som även bakar ihop en arkiv funktion för alla dina idéer, som du enkelt kan dra till din virtuella vägg, whiteboard/ cardboard.

I ett organiskt skapande vill man kunna kasta ut sina lappar utan att man blir påkastad någon linjär mall som i tex Scrivener (som är bra men oj så bökigt)

Är även klippare och det är som om man inte skulle kunna lägga sina klipp hur man ville på timelinen utan måste följa något linjärt tänkande.

Ett program utan fastlåsta mallar, mer organiskt och fritt men med möjlligheten till att välja mallar för hur "the cardboard" ska fungera.

Man kan bitvis jämföra med Apples Aperture och deras lighttable funktion där man kan dra in bilder som man sedan kan röra fritt på bordet utan att vara låst.

Nu är mitt behov främst som manusförfattare men jag kan även tänka mig att idén borde kunna appellera på andra.

Om detta program finns skrik gärna till med en länk.

Senast redigerat 2008-05-04 18:00

Jag tycker att idén låter intressant och inte alltför avancerad. En form av virtuell vägg som man kan placera ut "kort" på.

Om det är ett program som du/ni har ett behov av så skulle jag rekommendera att ni hyr in en konsult som gör det åt er. Jag tror att det är en mycket bättre idé än att börja ta det med traditionella programvaruföretag.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag tycker att idén låter intressant och inte alltför avancerad. En form av virtuell vägg som man kan placera ut "kort" på.

Om det är ett program som du/ni har ett behov av så skulle jag rekommendera att ni hyr in en konsult som gör det åt er. Jag tror att det är en mycket bättre idé än att börja ta det med traditionella programvaruföretag.

Jag har varit i kontakt med ett företag som gör program för denna målgrupp, problemet är att de gärna vill se en beskrivning av programmet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-04 18:06

Om du ska använda presentationsmaterial i skriven form så rekomenderar jag att du korrekturläser och fixar särskrivningar

Ursprungligen av draags:

Jag sitter på en idé till ett program som idag inte finns vad jag vet.

Därför undrar jag hur man ska presentera idén på bästa sätt. Vad ska man bifoga och hur ska upplägget vara för att man på bästa sätt ska kunna förstå idén bakom programmet.

Jag är ingen programmerare så jag vet inget om det.

Några tips.

Ursprungligen av mjg:

Om du ska använda presentationsmaterial i skriven form så rekomenderar jag att du korrekturläser och fixar särskrivningar

Självklart mjg - precis som alltid när man sänder in något bör det genomgå korrekturläsning.

Låt dem ingå i ett kontrakt där de skriver under på att inte sno idén eller nåt liknande då.
Och om du skiter i det helt och hållet (kräv iaf en livslång licens av programmet, MINST!) så ge dem idén?
Ser inte problemet med att göra det?
Skissa upp på papper hur du menar, och stäm upp ett möte, eller liknande.

Bra idé tycker jag!
Kreativitet ska ALLTID peppas!

All lycka!

Jag går ofta omkring med små kul idéer till program eller sätt att förbättra program som redan finns och jag har insett att problemet ofta inte är att ingen ska sno idén, problemet är att inte en jävel vill lägga ner jobbet på att skapa programmet om man så ger bort idén och bjuder på glass.

Din idé låter intressant. Jag håller på och pysslar med en rymdopera-serie (inget jag jibbar med, bara ett eget projekt) med en massa olika framtidsuppfinningar och rymdimperier och grejer och ett program där man kan slänga in idéer och på olika sätt koppla de till varandra dynamiskt (om jag förstått dig rätt) skulle vara kul att leka med och kanske hjälpa till en del.
Nån sorts ordnat kaos, är det så du tänker dig?

Nu är jag webbprogrammerare och jobbar i script (php, m fl) och presentation (xhtml/css/js m fl). Man skulle helt klart kunna göra en webbapp på det där. Vet inte om jag skull ha tid för detta, men jag kan ge min input: De saker som känns uppenbara (utöver gränssnittet) är:

1) fullständig textindexering och register med fria referenser och frekvensindex.

2) enskilda användare kontra grupper kontra permanenta eller tillfälliga relationer mellan användare. (samköra index och gränssnitt - t ex du kan titta på a) egen vy, b) annans vy c) vyerna tillsammans (två eller flera personers vyer).

3) Lappar/grejs man slänger upp i en vy kan ges olika status (egna rubriker men t ex idé, förslag, spikat)

1+2+3) Lägg ihop dessa idéer så kan man definiera vyer efter olika aktörer/nivåer/teman, etc samt söka/korsreferera/länka mellan personer/vyer/status.

4) Status kontra användarnivåer. Ex: Gruppledaren upphöjer en lapp som "spikat" - för att sedan kunna redigera den igen behöver annan användare begära tillstånd.

Lämpligen kan man spara fler än en vy i ett projekt, man kan också låta varje kombinerad vy (t ex en grupp personer) få sitt eget koordinatregister - så att även om man uppdaterar innnehåll eller flyttar på en lapp i en egen vy så behåller den koordinater i gemensamma vyer.

Naturligtvis bör innehållet i en lapp kunna vara vad som helst (text, bild, inscannat, ljud, video, extern länk..) och man bör kanske stimulera annotering ("beskriv bilden").

När det gäller gränssnittet är det ju inget att snacka om - När någon ber dig visa hur det ska se ut, ta med en whiteboard/anslagstavla med lite lappar, nålar och grejs och ta med en gammal registerkortbox. "Så här" och så håller du fram grejerna. För visst är det väl så du tänker dig?

Inte mycket av det jag skrivit är speciellt avancerat. Det tar dock lite tid att bygga ordentligt. Att bygga en sån här webbapp tar kanske en månad, säg 6 veckor för att hantera lite buggar och strul.

Partiella referenser:
http://37signals.com/ (typiska kollaborations-webb-appar)
http://www.circusponies.com/ (notebook - en av de bättre, trevligt gränssnitt, mycket bra indexering och bra multimediahantering. Testa om du inte redan har gjort det!)

Tack för ditt pepp RockyMontana.

Ja Laseranders, det är på ett sätt ett ordnat kaos helt klart.

Behovet för min del är främst som manusförfattare.

Man får många idéer under arbetet och man vill inte censurera någon idé utan vill skriva in dom någonstans - idag är det i Yojimbo men efter det vill man på en virtuell vägg börja organisera och strukturera - i ett ordnat kaos. Vissa idéer kanske förpassas tillbaka till det virtuella arkivskåpet, en scen som kanske är bra men inte passar in i filmen.

I en virtuell vägg kan man självklart ha flikar för andra "väggar" där man tex har en vägg för research, en för karaktärer, en för beatsheet osv. Dessa virtuella väggar i ett projekt blir som en mapp i ett arkivskåp där allt som har till projektet (filmen) finns.

Beatsheet är som hållpunkterna för sina resa medan en annan vägg är "the card board" som är mer utförligt för varje del på resan - självklart finns det någon syncning mellan beatsheet väggen och "card board" väggen.

Det kan påminnas om mindmap och skillnaden är inte gigantisk men betydligt större än vad man skulle kunna tro. Framförallt bygger idén på att man jobbar mot digitala kort med information på som placeras i ett "arkivskåp" eller på en "vägg". Eftersom jag tänker utifrån mitt område så är detta både kaos artat men samtidigt linjärt - utifrån en tidslinje - från 0-100 - en början mitt och slut.

Tanken är att man ska kunna välja olika "mallar" för hur väggen ska fungera så att det kan anpassas efter dina behov. tex så fungerar en vägg med beatsheet annorlunda än vad tex en cardboard vägg fungerar i manus sammanhang.

Tack för dina tips ninjamac - har ingen aning vad man kan skapa genom webapps - antar att möjligheterna är stora.

Eftersom du nämner Scrivener, och inte är nöjd med det, så undrar jag om du kollat på Mariner Softwares grejer?

Utan att helt förstå vad exakt du är ute efter, så har dom ju ett program avsett för manus-författande, Montage, har dock inte provat det själv. Däremot har jag både MacJournal och Story Mill och är nöjd med bägge.

Dessutom vet jag att Mariner är lyhörda och öppna för idéer, har själv gett dom tips på ett program som det finns marknad för, som de verkade intresserade av, dock vet jag inte vad som blir av det ännu. Jag har absolut inget vinstintresse, utan vill bara få ett program som jag tycker saknas. Och eftersom jag gillar Mariner så tog jag kontakt med dom och föreslog programmet med hänsyn till att jag gillar deras upplägg på övriga program som de gör.

Ska nog förtydliga - jag menar alltså webbaserad applikaiton i största allmänhet. En webbsida med databas och lite logik. Och då menar jag att det kan finnas poänger med detta - främst i form av plattformsfrihet och användarenkelhet. Dvs, du behöver inte installera något - du behöver bara registrera dig (kanske för en viss kostnad). Jag valde att beskriva det som webb-app i motsats till lokal applikation och framhäva nätverkspoängerna. Generellt är det enklare att bygga lokala applikationer, i just det här fallet tror jag det går på ett ut.

Nackdel - internetanslutning krävs.

Ursprungligen av draags:

[...]
Tack för dina tips ninjamac - har ingen aning vad man kan skapa genom webapps - antar att möjligheterna är stora.

Jo Panther - jag har koll på Mariner software och deras del för manusförfattare. Har faktiskt redan mailat dom och de lät nyfikna på tänket så jag ska göra slag i saken och höra vidare med dem.

Har tidigare kikat på deras Montage men tycker nog fortfarande att Final Draft känns vassare. Dessutom bygger manusförfattandet mer på struktur och outline än skrivande så därför ser jag ett struktur program viktigt i själva processen - kanske viktigast.

Men tack för tipset Panther.

1
Bevaka tråden