Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digital asset management - katalogisering 2008

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-05-03 13:29

Hej allihopa. Detta blir en tråd om det evinnerliga sorteringsbehovet. Jag har sökt igenom forumet så gott jag kunnat och bara hittat gamla trådar, så jag startar en ny.

Hur ska jag katalogisera alla mina bilder, texter, ljud och annat skräp? Jag har sökt med olika ord och namn på olika program, men de flesta trådarna är från 2006 och bakåt. Det vore intressant att få veta mer om utvecklingen sedan dess.

Vad jag förstår skulle man möjligen kunna använda Finder, genom smarta sökningar i Spotlight. Men det är en pillig lösning som kan vara problematisk att göra backup av.

Det finns en rad program för olika sorters media (t ex iPhoto, Aperture, Expression Media (f d iView) , Bridge för bilder), iTunes för ljud, Scrivener, DevonThink, EverNote för text) - men jag skulle gilla ett program för alla sorters media. Vore inte det trevligt?

Jag lyckas inte läsa mig till om vilka "sorteringsprogram" som kan uppfylla mina säregna krav. Om du kan ge mig tips vore det förnämligt!

Existerar det ett katalogiserings- eller databasprogram som kan hantera både pixelbilder (jpg, tiff, råformat), vektorgrafik (ai, eps), text (rtf, doc, etc) och ljud (aiff, wav, mp3)?

iView kunde förhandsvisa illustrator-filer ganska bra, och även textfiler. Det är bara att iView inte känns så kul att jobba i. Jag skulle kunna bita ihop, och tycka att fördelarna uppväger nackdelar. But "good enough" is not the Mac way.

Ni som använde iView för några år sedan, använder ni det fortfarande? Skulle jag ha någon nytta av Cumulus eller Portfolio (eller Banto-Cunto eller v d n h)?

Om jag fick någon som helst matnyttig respons på det här, skulle jag bli glad.

  • Medlem
  • 2008-05-04 23:06

(Snyft.)

Någon här nämnde Leap ( http://www.ironicsoftware.com/leap/index.html ), som jag själv blev mycket nöjd med och med glädje betalade för. Det har ett "systerprogram" som heter Yep, som bara hanterar pdf-filer, men som faktiskt är ännu suveränare på detta. Om man köper Leap, kostar Yep bara USD 10 extra. Eftersom man kan överföra nästan vad som helst till pdf genom utskriftsmenyn, har Yep faktiskt större användning än man skulle kunna tro.

Ta hem och prova (läs manualerna; där står många tips) och se vad Du tycker, i stället för att sitta och snyfta....:cool:

  • Medlem
  • 2008-05-05 02:14

Åh! Tack så mycket! Leap ser faktiskt ganska fint ut.

Jag funderar mycket på den här frågan, vrider och vänder på olika aspekter. Jag förbryllas av hur svårt det är att tänka ut exakt hur jag skulle vilja att det fungerade. Alltså, hur den bästa lösningen för mitt arbetssätt skulle se ut, och hur jag sedan borde gå tillväga för att hitta det program som motsvarar den tanken bäst.

Exempelvis funderar jag över fördelarna med att ha alla filer samlade "fysiskt" i programmets egen mapp, jämfört med att ha dem utspridda över hela datorn och bara samla dem "synbarligen" i t ex Leap (detta skulle, som sagt, kunna ha stor betydelse vid backup).

Eller hur man enklast och säkrast skulle tagga alla filer enligt ett enkelt, genomtänkt och långsiktigt system. Problemet här är att det beror så mycket på hur smart jag inte är vad gäller namn på söktermer och kategorier...

Framför allt funderar jag om man kan uppskatta hur långlivat ett sånt här program skulle kunna bli med kommande uppdateringar, om utvecklaren håller igång eller överger programmet. Exempelvis består Ironic Software av två glada grabbar som tycks peppade, men kanske ledsnar någon dag. Å andra sidan höll iView Media Pro igång länge - och se hur det gick!

Ursprungligen av lufra:

Åh! Tack så mycket! Leap ser faktiskt ganska fint ut.
......

Exempelvis funderar jag över fördelarna med att ha alla filer samlade "fysiskt" i programmets egen mapp, jämfört med att ha dem utspridda över hela datorn och bara samla dem "synbarligen" i t ex Leap (detta skulle, som sagt, kunna ha stor betydelse vid backup).

Eller hur man enklast och säkrast skulle tagga alla filer enligt ett enkelt, genomtänkt och långsiktigt system. Problemet här är att det beror så mycket på hur smart jag inte är vad gäller namn på söktermer och kategorier...

Jo, jag har väl inte hunnit lösa det här slutgiltigt för egen del. Jag har en gammal mappstruktur, och poängen är att jag verkar kunna behålla den och sen gradvis "beskära" och snygga upp mappträdet utan att tappa bort var saker finns.

Ursprungligen av lufra:

Framför allt funderar jag om man kan uppskatta hur långlivat ett sånt här program skulle kunna bli med kommande uppdateringar, om utvecklaren håller igång eller överger programmet. Exempelvis består Ironic Software av två glada grabbar som tycks peppade, men kanske ledsnar någon dag. Å andra sidan höll iView Media Pro igång länge - och se hur det gick!

Det där är farligt! Jag hade (har) ett antecknings- och urklippsprogram som heter SOHO Notes, som jag tröttnade på och ville avveckla. Där låg allt i en oåtkomlig databas, och enda enkla sättet att få ut det före slakten var att exportera en anteckning i taget!!!! Hade programmet självt lagt av, hade allt varit borta, trots aldrig så bra backupper.

Men det fina med just dessa program är ju att de hanterar de vanliga filtyperna, på sina vanliga platser. Så allt går att hitta och återanvända med annan programvara (vare sig Leap eller Yep blir tokiga om man flyttar om filer med Finder när de inte är igång; de hittar filerna på sina nya platser direkt - och det är mer än t ex Lightroom klarar...).

Så min bedömning är att de är ungefär så framtidssäkra de kan bli.

Uifrån din beskrivning så är det inte helt lätt att råda, men jag vet ju som FileMaker-utvecklare (så möjligtvis talar jag i egen sak här) att alla de filformat du räknar upp kan lagras i FileMaker, och de flesta av dem kan visas upp också. I och med att de kan lagras i en databas (eller utanför) så kan man söka på dem, sätta etiketter, kategorier och organisera dem som man vill mm.

Med hjälp av andra redan fungerande lösningar som finns (jag har byggt sådana tidigare), så kan man läsa av information om objekten och lagra infon i FileMaker. (Jag tänker tex på Applescript som via andra program eller terminalen kan läsa av meta-info, som är lagrad inuti filer. MP3-formatet har sådan info, det har även bilder, två stycken faktiskt, det ena heter EXIF och det finns ett till jag inte minns vad det heter).

FileMaker kan numera inte bara lagra bild, video, ljud, text (alla dessa kan spelas upp i FileMaker) utan även vilket filformat som helst, tex Excel, Word, PDF osv och FileMaker kan även batchimportera hela mappstrukturer.

FileMaker fungerar dessutom i nätverk, på Mac och PC och är inte svårare att lära sig att du kan bygga något och anpassa det och få din lösning exakt skräddarsydd efter dina behov och det kostar inte mycket heller. Det medföljer tom en färdig lösning som gör det mesta av detta, lätt att komma igång alltså.

FileMaker kan även instrueras att göra saker och om igen via manus, tex att importera hela mappstrukturer med olika saker och sedan är det ganska så enkelt att loopa igenom det importerade, ta reda på mera info (om det är en bild, läs av EXIF-data, om det är en PDF-fil, läs av dokumentinfon, om det är ett ljud, läs av MP3-infon (ID3), rensa dubbletter (om man vill) osv.

Det går att få din arbetsprocess att bli väldigt automatiserad och alla data går att få ut i vilken form du vill. Jag har tex byggt en produktkatalog med produktdata och med bilder som inte bara kan exporterar en Excel-fil med produktdata för återförsäljare, utan även exporterar alla dessa produkters valda bilder till en mapp på skrivbordet (detta fungerar både på Mac och PC). Samma produktdatabas exporterar även XML-fil Indesign för semi-automatisk layout.

Ett annat projekt jag byggt med FileMaker är en robot (en Mac Mini med Photoshop, FileMaker, ett antal Applescript och programmet Script Timer) som varje morgon kl 07.00, importerar en hel filstruktur med jpeg-bilder, det är JPEG bilder konverterade till JPG från EPS. Konverteringen körs varje timme men importen av hela filstrukturen om 6000 bilder i ett gäng mappar görs på dryga 10 minuter varje morgon. Då finns både stor och liten bild i FileMaker och kan användas i alla utskrifter och layouter som visar dessa.

Mera info:
Applescript för att importera mail till FileMaker (visar lite av möjligheterna, ett liknade script har jag för att tex hämta Exifdata om en bild i Graphic Converter)

Filemaker.se (produktinformation)

Mitt test av FileMaker 9 "Ett stort steg framåt för integration" (notera tex möjligheten att integrera en FileMaker-databas med en MySQL-databas, för webbpublicering på ett väldans enkelt sätt)

Senast redigerat 2008-05-05 14:24
  • Medlem
  • 2008-05-05 19:11

Tackars mycket, snälla ni. Bra sälj, båda två!

Jag har funderat på Filemaker också (gammalt fint märke, om jag inte minns fel?). Det tycks vara fullt av möjligheter. Alldeles väldigt fullt.

Men om det är så att Filemaker till exempel saknar de pyttiga bildredigeringsmöjligheterna i iView, så saknar jag i alla fall inte dem (möjligen en sak: att kunna bläddra mellan bilder i 100% inzoomning, för att hiitta den med bäst skärpa).

Den stora grejen skulle vara att kunna förhandstitta på alla slags filer, och det verkar ju som om både Filemaker och Leap är bra på det.

Den andra stora (lika stora) grejen skulle vara hur lätt eller krångligt det är att lägga till nyckelord, och om växlingen mellan olika sorteringar (filformat, datering, plats i mappstrukturen) känns naturlig. Men jag är också medveten om att detta beror mycket på hur smart eller klantig jag är när det gäller att sortera och klassificera.

Filemakers möjligheter att vrida och vända på databasen (och här tog kanske din utvecklarentusiasm överhanden!) tycks dock vara något överväldigande. Jag kan undra om jag klarar av att sätta mig in i scriptens och automationernas snillrika värld. Men jag antar att Filemaker kan användas även av en fåkunnig lekman?

Det känns ganska avgörande att kunna baka samman både ljud-, bild- och textfiler i samma arkiv. Det är just möjligheterna till snabba samband mellan olika medier som är så inspirerande. Samma grej som gör iLife så förtjusande ... liksom en stor del av hela macupplevelsen, när jag tänker efter.

Jag får för mig att Bento är som en iLife-ifierad juniorversion av Filemaker Pro. Är jag fel ute?

Och Taz, har du någon åsikt om DevonThink?

Jag tror att en persons användande av den här sortens program avspeglar hur man beter sig som person. Jag påminns om det gamla kontorsordstävet om ett städat skrivbord kontra ett massivt kaos. Jag kan bara inte avgöra om den tanken är oroande eller inte...

Efter en titt i Leaps manual förstår jag att det programmet bara sparar alla taggar och sökord. Själva filerna måste man säkerhetskopiera själv. Det är ju gott och väl, men jag är så primitiv att jag behöver se en mapp och kunna tänka: "I den där har jag sparat Allting." (Med tillägget: "Om jag slänger den försvinner hela mitt liv.")

  • Medlem
  • 2008-06-25 06:36

Nu är jag här igen! Jag har fortfarande inte hittat ett förtroendeingivande program som kan hålla reda på all media i min värld. Ett som både stöder diverse bildformat (inkl fungerande färghantering), textdokument och clippings, olika ljudfiler samt filmsnuttar med knepiga codecs, metataggar och indexering och fan+moster. Och är lättanvänt och glädjande (vilket utesluter flera kandidater).

Men den senaste ledtråden är AtomicView, som trots sin underliga rosa-grå, schweiziska hemsida känns mycket tilldragande. Ordning, översikt och klint gränssnitt utlovas. Ska testa demon.

Nu tycks ju "digital asset management" vara ett försvinnande litet problem för majoriteten 99:are, men för mig är det viktigt. Jag tror att allt mitt datorsittande skulle bli mysigare med rätt sorteringsprogram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 08:08

Kolla in för att testa:

SOHO Notes
Journler
Devon Think
Yoijimbo

  • Medlem
  • 2008-06-25 16:21

Hej Tangen, tack för tipsen! Under sökandet går jag förstås mycket efter andras kommentarer. Jag fegar för att lusa ner hårddisken med testprogram, så jag låter andras erfarenheter styra en hel del. Elgenper ger ovan en besk bild av SOHO Notes. Yojimbo funktioner tycks mest gälla text i olika format, inte bild, ljud och film. Evernote verkar ha trevliga funktioner, men framstår som avancerad anteckningsbok mer än en mediedatabas. Journler verkar fint. DevonThink har jag också tittat lite på, men inte lyckats få fram vilka filformat det stöder och inte. Media Expression är... ja ni vet. Filemaker är nog en för stor krånglig kodkostym för mig. Bento ser macigt och vänligt ut, men verkar inrikta sig på den lille butiksägaren. Ja, så här håller det på. Det finns ett hav av program (EagleFiler, MediaBeacon, MediaDex, Cumulus, Retrieva, Astro...) men de flesta inriktar sig på antingen text, eller bild, eller ljud. Det vore så peppat att ha ett program för Allt.

To be continued.

Ursprungligen av lufra:

.... Elgenper ger ovan en besk bild av SOHO Notes. Yojimbo funktioner tycks mest gälla text i olika format, inte bild, ljud och film. Evernote verkar ha trevliga funktioner, men framstår som avancerad anteckningsbok mer än en mediedatabas. Journler verkar fint. DevonThink har jag också tittat lite på, men inte lyckats få fram vilka filformat det stöder och inte. ....

Ja, min beska när det gällde SOHO gällde egentligen bara "inlåsningen" av data i en monolitisk och oåtkomlig databas, vilket jag inte gillar alls. Programmet som sådant var väl OK. Yojimbo provade jag och tyckte det var till förväxling lika SOHO; minns inte hur det lagrade data.

Devon ser suveränt ut på papperet: man släpper det lös en stund på sin befintliga, helröriga dokumentmapp, och efter en stund skall det med AI-hjälp ha katalogiserat och kategoriserat rubbet, sett vilka dokument som har med varann att göra osv. Det är bara det att det, som det mesta sådant, utgår från att världen endast använder amerikansk engelska... Jag tror jag gav nåt exempel på det ovan.

Troligen får man bäst "asset management" om man har olika program för olika slags dokument. För bilder använder jag Lightroom, som jag tycker är helt suveränt (men bilder är det mest centrala för mig). Ljud och video lyckas väl iTunes hjälpligt med; det har jag betydligt mindre av. Och, som sagt, resten (text, pdf, webbklipp mm) låter jag Leap/Yep hjälpa mig med. Egna småskriverier o bluddrande gör jag i Curio, som är rätt dyrt, men det mest flexibla och "Mac-iga" skrivboks-/projektpärmsprogram jag hittat.

  • Medlem
  • 2008-06-26 02:59
Ursprungligen av elgenper:

Devon ser suveränt ut på papperet: man släpper det lös en stund på sin befintliga, helröriga dokumentmapp, och efter en stund skall det med AI-hjälp ha katalogiserat och kategoriserat rubbet, sett vilka dokument som har med varann att göra osv.

Troligen får man bäst "asset management" om man har olika program för olika slags dokument.

Det visste jag inte om Devon. Låter roligt! Undrar hur smart det är?

Det låter som din kombination fungerar för dig, och visst, hittills har också jag varit van att starta olika program för olika sorterings- och konverteringsändamål. Det går fort när man är van. Det vore bara så coolt med en totalsortering. Jag är inte helt klar över var jag har fått den här universallösningstanken ifrån, eller om den är hälsosam. Men jag tänkte kolla.

Curio ser ju festligt ut! Den där korkanslagstavlan är fin. Är det inte Scrivener som också har en sån?

Jag blir så glad över att få svar, ofta blir mina trådar fort tysta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 07:51
Ursprungligen av lufra:

Det visste jag inte om Devon. Låter roligt! Undrar hur smart det är?

Jag blir så glad över att få svar, ofta blir mina trådar fort tysta.

Du är som mig, ställer konstiga frågor

Min setup nu är:

SOHO notes för alla filer, utom websidor som ligger på filserver, men du vet alla skräpgrejer man har fått för sig att man behöver behålla. Använder SOHO och skriver anteckningar och gör research.

Exchange(Entourage) för delade kalendrar och mail

Contactizer pro för kontakthantering

Omnifocus för att göra lista

syncas till iPhone iofs via iCal
(inte filer)

Men det fungerar.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 16:56

SOHO, kan ju exportera ut alla filer med bevarad katalogstruktur, vet inte om det var en gammal version som du testade. Hos mig funkar det i alla fall.

Jag gillar
Journler - kan spela in ljud, bild, video, datummärkning på alla filer
SOHO - kan lite mer, men saknad tex video
Jag gillar inte
Leap - för enkel, kan inte skapa material i programmet
Devon - för struligt, men som sagts verkligen kompetent program
Yojimbo - enklare "version" av SOHO
Curio - är roligt och ganska smart, men verkar lite rörigt med

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

SOHO, kan ju exportera ut alla filer med bevarad katalogstruktur, vet inte om det var en gammal version som du testade. Hos mig funkar det i alla fall.

Kan tänkas, jag tror jag hade 6.5.4 eller så. Kom nog nån uppdatering jag inte köpte.

Ursprungligen av Tangen:

.....
Curio - är roligt och ganska smart, men verkar lite rörigt med

Jo, det är just (möjligheten till) kreativ röra som är charmen och "Mac-igheten" enligt min smak. Man kan göra snygga böcker med textsidor indelade i avsnitt precis som alla andra liknande, men man kan också spralla ur totalt i en blädderblocksliknande anarki som passar mej (och man kan ha både/ock i samma bok).

Jämfört med den Windowsliknande fyrkantigheten i t ex NoteTaker (som påminner om de f-e projektpärmarna på min gamla arbetsplats, där blotta tanken på att behöva upprätta en ny sån pärm fick en att försöka glömma sina idéer...), så är Curio en flexibel och inbjudande arbetsyta, i stil med servetten efter en god middag....;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 16:57

Curio kanske är bra, ska låta det vara osagt.

  • Medlem
  • 2008-06-26 10:33

Tänk er något widgetbaserat som kan fånga vad som helst som syns på skärmen och känna igen dess egenskaper (rörlig bild/vektorgrafik/text/ljudresurs) och automatiskt spara i rätt kategori i "Allting"-mappen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 11:26
Ursprungligen av lufra:

Tänk er något widgetbaserat som kan fånga vad som helst som syns på skärmen och känna igen dess egenskaper (rörlig bild/vektorgrafik/text/ljudresurs) och automatiskt spara i rätt kategori i "Allting"-mappen...

visionär

/Tangen

FWIW (har inte alls provat det), så hittade jag detta på Apples sida för nedladdningar:

Apple - Downloads - Productivity Tools - Together

Vill man ha nåt som kan hantera många media- och filtyper, så *kunde* det ju tänkas va nåt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 20:31

Jag blir nog kvar i SOHO ett tag till känns enklast för mig nu, men sneglar lite på Curio i alla fall

  • Medlem
  • 2009-10-16 20:16

Nu är det ett och ett halvt år senare och jag har fortfarande inte hittat någon lösning, men jag manades att återuppta sökandet efter en vänlig förfrågan.

• AtomicView provade jag på mitt dåvarande jobb. Det kändes inte praktiskt, det var mer avskalad design än lätthittade funktioner.

• FileMaker är Taz' svar på precis allting i hela världen och jo, man kan bygga de mest oomkullrunkeligt intrikata databaser med det. Men för mig känns det som att en stor del av tiden skulle gå till att jag lärde mig mer om att bygga databaser än åt att sortera bilder, texter etc.

•Bento, Filemakers hemma-i-köket-variant, har nyligen uppdaterats till version 3 och verkar bli ännu lite bättre. Huruvida det är lika praktiskt och användbart som det är snyggt har jag inte kunnat avgöra än. Det har en del grundläggande funktioner för samarbeten och fildelning, tydligen.

Together, liksom Yojimbo, har jag sneglat på men väntat med under tiden alla program uppdaterar sig för Snow Leopard. Många av de här programmen tycks fokusera på samlandet av småskrot och roligheter från nätet (flera av dem har till exempel en genväg för att släppa saker i "uppsamlingslådan"). En annan stor grupp program är inriktade på katalogisering och hantering av bilder, och ska man syssla med just bilder är väl Lightroom bäst just nu. Men vill man samla alla sorters filer blir det mer knapert, och till ytterligare förbryllan tycks just detta vara en tämligen omodern nisch. (Kanske för att ingen ids sortera allt skräp man samlar på sig, och så finns ju Spotlight m fl.)

Ett annat problem är att sorterings- och samlingsverksamhet i regel är mycket långsiktig, och vem vet vilka program som fortfarande uppdateras om några år? (Ja okej, Filemaker kommer förmodligen att finnas även när vi använder det som kommer efter datorer.)

Så än så länge samlar jag saker för hand i mapparna Bild, Text, Ljud, Film med deras respektive otaliga undermappar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-16 20:52

Jag använder:

Evernote
MacJournal
SOHO
Journler
Bento

Jag har kört i några månader med alla, och det jag använder frekvent är bara Journler.

Men INGET känns som jag vill ha det.

Jag vill ha ett program som KÄNNS som iPhonen - så där att man inte ens tittar efter ett annat program efter det.

/Tangen

  • Medlem
  • 2009-10-17 08:39

Exakt! De är obekväma, de ser inte så inbjudande ut, funktioner göms långt ner i menyer, saker finns inte där de borde. Det finns rätt många program som kanske skulle gå att använda, men inget som känns som den riktiga Grejen.

1
Bevaka tråden