Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ej bild över hela skärmen vid bildskärmsdubblering

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-01 23:27

hej alla.
Skulle prova att arbeta lite med en extern skärm och riktigt tangentbord ock mus till min macbook air idag (om modell har betydelse).

kopplade in min 19" wideskärm via vga (då dvi redan är upptagen), får upp bakgrunden på skärmen (ett utökat skrivbord alltså), inga konstigheter, upplösningen 1440x900 är inställd automatisk (optimal för skärmen).

Eftersom jag ville arbeta på den externa skärmen så valde jag bildskärmsdubblering och då fick jag mycket riktigt två identiska skärmar. Nu uppstod däremot något konstigt.

Vid dubbleringen så täckte inte skrivbordet hela skärmytan, trotts att den gjorde det med samma upplösning som tidigare på externa skärmen, provade alla valbara upplösningar utan lycka.

Tog en bild med telefonen för att ni skulle få ett hum om mitt bekymmer, sökte här på 99.se men ingen matchande fråga.

Bild

[Edit 23:35]
Ställer jag samma upplösning på externa skärmen så vart det genast bättre. Men det kan väll inte vara möjligt att man inte ska kunna köra sin externa skärm i full upplösnig? går det på nått sätt att ställa in så att man får externa skärmen som "skärm 1" och sedan använder laptopen som andra skärm? på så sätt alltså "lura" systemet så att man får dockan o allt på den externa?

Senast redigerat 2008-05-01 23:38

När skärmbilden dubbleras blir det den lägsta inställda upplösningen på någon av skärmarna som avgör vad det blir för upplösning. Vilket är ganska logiskt om man tänker efter lite. Du får alltså en skärmbild på 1280x800 för att MacBooken kör i 1280x800. MacBooken kan ju inte köra i högre upplösningar på den lilla skärmen, så vill du ha samma bild på båda skärmarna så blir det, um, samma bild på båda skärmarna. Vill du inte ha det så ska du inte ha det, och då stänger du av skärmbildsdubbleringen.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-02 00:04

jajo, det slog mig ganska snart efter postning att 1280... blir inte mer än 1280 om jag speglar den. Frågan är däremot hur jag gör den externa skärmen till skärm nr1 vid utökat skrivbord.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-05-02 00:06

Varför vill du dubblera skärmarna?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-02 00:11

[Edit]
får be om ursäkt, jag förstod aldrig att man kunde flytta menybaren direkt i skärmverktyget. nu fick jag det såsom jag ville. frågan återstår om det är möjligt att stänga av den interna skärmen?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-05-02 00:16

Smäll igen MacBooken, tryck Enter på ditt externa tangentbord och allt är klart.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-02 01:15

Gör som onnyt säger så måste du inte ens flytta på menyn till den externa skärmen.

//Rob

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-02 19:59

jo tack, det fungerade. provade aldrig att trycka på tangentbordet när jag stängt datorn, nu fungerar det iaf.

//Tim

1
Bevaka tråden