Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad hände med -tangenten?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad hände med -tangenten på nya MacBook Pro? cmd känns ju inte så eh mac... Är det så på alla nya tangentbord?

Nej du har fått ett alldeles eget specialtillverkat exemplar ! Grattis !
Ursäkta, kunde inte låta bli

Jag köpte min MBP 17" i december 2007 och jag har ett . Din är alltså ännu nyare ?

Ursprungligen av KaRo:

Nej du har fått ett alldeles eget specialtillverkat exemplar ! Grattis !
Ursäkta, kunde inte låta bli

Jag köpte min MBP 17" i december 2007 och jag har ett . Din är alltså ännu nyare ?

Jag köpte min i mars 08. Jag är störd av detta och funderar seriöst på att byta ut den mot en äpple-tangent...

(jag sökte bara i detta forumet så det var därför jag inte fattade att det redan avhandlats. )

Va? Har de tagit bort äpplet?? Det måste vara för switcher som inte förstår att äpple och cmd är samma sak?

Hade inte tänkt på det innnan men min iMac som jag haft sedan januari saknar ju även den äpplet. Min gamla har dock

Jag har haft ett Alu-keyboard i en vecka nu och inte ens märkt det....

Säger en del (om mig?) eller om det helas betydelse...

...och Jorden fortsatte på sin bana runt solen....utan så mycket som en hickup...

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har haft ett Alu-keyboard i en vecka nu och inte ens märkt det....

Säger en del (om mig?) eller om det helas betydelse...

...och Jorden fortsatte på sin bana runt solen....utan så mycket som en hickup...

Haha, du som har loggan ingaddad på armen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 02:41

Apple-loggan har länge bara funnits på cmd-tangenten av "bakåtkompatibilitetsskäl" eller kanske nostalgiskäl. Kommandosymbolen var i de tidigaste systemen en Apple-logga, men den ersattes snabbt av "sevärdhet"-symbolen. Sedan dessa har Apple-loggan antagligen funnits kvar för att man ska förstå att det är samma tangent som har bytt symbol, men de senaste tio åren har det nog mest varit av gammal vana.
Apple-loggan har alltså egentligen inte symboliserat kommandotangenten på mycket länge och därför är det mer ologiskt att det har dröjt så länge för dem att ta bort den därifrån. Det är på tiden att folk lär sig förstå vad man menar när man säger "Kommando" eller "cmd". Äntligen kan vi lägga ner alla 100 synonymer och börja säga det korrekta namnet på tangenten!

Ursprungligen av Rajje:

Apple-loggan har länge bara funnits på cmd-tangenten av "bakåtkompatibilitetsskäl" eller kanske nostalgiskäl. Kommandosymbolen var i de tidigaste systemen en Apple-logga, men den ersattes snabbt av "sevärdhet"-symbolen. Sedan dessa har Apple-loggan antagligen funnits kvar för att man ska förstå att det är samma tangent som har bytt symbol, men de senaste tio åren har det nog mest varit av gammal vana.
Apple-loggan har alltså egentligen inte symboliserat kommandotangenten på mycket länge och därför är det mer ologiskt att det har dröjt så länge för dem att ta bort den därifrån. Det är på tiden att folk lär sig förstå vad man menar när man säger "Kommando" eller "cmd". Äntligen kan vi lägga ner alla 100 synonymer och börja säga det korrekta namnet på tangenten!

Men jag tycker om att säga ...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-03 23:06

Dagens i-landsproblem!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-04 22:26

Är du nostalgiker & saknar Äpplet på tangetbordet…;)

Kolla in min annons här på 99.se…i vilken jag säljer nya, oanvända tangentbord i kartong.

Vi hörs!?

- Torkel

1
Bevaka tråden