Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man ansluta en imac som skärm?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag undrar om man kan ansluta en imac som skärm och som extraprocessor samtidigt?

Vad menar du med extraprocessor?

Att använda iMacen som extern skärm till en annan dator går inte mig veterligen.
Nu är det väl möjligt att några Österrikiska hackers i nån källare yxat ihop ngt fulhack på 6000:- och 10 kilo som funkar med mycket gaffatape... men jag vet inget du kan köpa i affärn som löser det.

Ursprungligen av Goflorp:

Vad menar du med extraprocessor?

Att använda iMacen som extern skärm till en annan dator går inte mig veterligen.
Nu är det väl möjligt att några Österrikiska hackers i nån källare yxat ihop ngt fulhack på 6000:- och 10 kilo som funkar med mycket gaffatape... men jag vet inget du kan köpa i affärn som löser det.

Att använda den nya iMac:en går tydligen enligt appels hemsida... "
Mini DisplayPort.

The Mini DisplayPort lets you connect an external display, including the Apple LED Cinema Display, to your iMac. On the 27-inch iMac, the same port offers input, too. So you can connect any external source that has DisplayPort output — including a MacBook or MacBook Pro — and use your iMac as a display."

Taget på sidan Apple - iMac - Features of Apple?s all-in-one desktop computer.

Undrar bara om man kan koppla in en blueray-spelare via hdmi genom ngn minidisplay till hdmi övergång? Troligtvis inte, någon som provat?

Ursprungligen av Njutare:

Att använda den nya iMac:en går tydligen enligt appels hemsida... "
Mini DisplayPort.

The Mini DisplayPort lets you connect an external display, including the Apple LED Cinema Display, to your iMac. On the 27-inch iMac, the same port offers input, too. So you can connect any external source that has DisplayPort output — including a MacBook or MacBook Pro — and use your iMac as a display."

Taget på sidan Apple - iMac - Features of Apple?s all-in-one desktop computer.

Undrar bara om man kan koppla in en blueray-spelare via hdmi genom ngn minidisplay till hdmi övergång? Troligtvis inte, någon som provat?

Jag tror inte den möjligheten fanns då det hela skrevs. De maskiner vi pratar om DÅ hade inte Display port. De hade ju ingen utgång alls.
Numera är sortimentet nytt; det finns iMacs med DisplayPort på;

undrar vad porten kan? Både in och ut?
Att man kan ha en skärm till brevid (ut) ?
Att man kan koppla sitt PS3 till iMacen (in) ?

Ja det är det jag skulle vilja ha en imac som extern skärm och som processor för det skulle vara väldigt praktiskt.

Okej men tack ändå.

Teoretiskt sett går det faktiskt med endast mjukvara. Synergy (http://synergy2.sourceforge.net/) gör precis det du önskar, angående biten med att ha en iMac som extra skärm. Vad det verkar är Mac OS X-porten allt annat än bra och jag har ingen aning hur bra synergy överhuvudtaget funderar. Men, kanske bra nog för vad du ska göra?

Biten med extra processor är väl möjligt genom xGrid, fast dock hjälper inte detta i annat än program skrivna för att dra nytta av xGrid, om jag inte missminner mig helt. Någon annan kanske har mer info om den biten.

Ursprungligen av Bluestreak:

Teoretiskt sett går det faktiskt med endast mjukvara. Synergy (http://synergy2.sourceforge.net/) gör precis det du önskar, angående biten med att ha en iMac som extra skärm. Vad det verkar är Mac OS X-porten allt annat än bra och jag har ingen aning hur bra synergy överhuvudtaget funderar.

Där kom gaffatejpen då

Ursprungligen av Bluestreak:

Teoretiskt sett går det faktiskt med endast mjukvara. Synergy (http://synergy2.sourceforge.net/) gör precis det du önskar, angående biten med att ha en iMac som extra skärm. Vad det verkar är Mac OS X-porten allt annat än bra och jag har ingen aning hur bra synergy överhuvudtaget funderar. Men, kanske bra nog för vad du ska göra?

Synergy är en mjukvara för att kunna använda muspekare och tangentbord till flera datorer samtidigt. Man kan INTE skicka bilden via det, vilket jag förstod var grundtanken med att använda imacen som skärm?!

För övrigt fungerar Synergy prima på mac, kör själv på jobbet MBP som server och en windows maskin som client för vissa program som inte snurrar på mac.

EDIT: Server i Synergy betyder alltså "maskin som har tangentbord och mus kopplat till sig" och klient betyder "maskin som styrs av serverns tangentbord och mus".

Ursprungligen av air:

Synergy är en mjukvara för att kunna använda muspekare och tangentbord till flera datorer samtidigt. Man kan INTE skicka bilden via det, vilket jag förstod var grundtanken med att använda imacen som skärm?!

Jag har missuppfattat totalt i vanlig ordning. Tack för rättelsen, och nu ska jag hålla mig utanför denna diskussion eftersom jag inte har något att komma med.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-02 22:28

Nu ska vi kanske ta och ta ett steg tillbaka och se vad trådskaparen egentligen vill göra?
Är det så att han skulle vilja ha en iMac, körandes OSX och sen i vissa lägen växla över och se bild från en PC för att spela spel utan att behöva starta om?
Enkla svaret är ju nej, men det kan finnas undantag. Man skulle ju kunna köra TV-ut från en PC eller koppla in en playstation till ett Cinergy/EyeTV-kort och sen köra upp det i fullskärm på iMaccen och på så sätt åstadkomma det.
Dock blir väl bildkvaliteten lite lidande, men om man "bara" skall köra sitt PS2 så går det ju alldeles utmärkt, men rätt _bra_ kvalitet också!

Är det inte bara att styra den andra datorn från iMacen med VNC eller något i den stilen? Som jag har förstått det så är det väl precis det som det gör?

Ja det var det.

Kör du in bilden via en extern mottagare så blir det fördröjningar utan dess like, så att spela är inte att tänka på.

Okej då det är det lika bra att skaffa en skärm.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-07-22 07:19

ursäkta om jag lägger mig, kanske har helt fel.
har inte förstått, vad vill du köra för dator på iMac skärmen?
Om du vill köra en annan mac, kan du man inte då koppla in den via firewire. trycka X när man startar datorn. välja startdisk och då välja den "andra" macen.
har för mig jag har kört en gammal mac mini så på en g4a
rätta mig om jag har fel

Ursprungligen av thor:

ursäkta om jag lägger mig, kanske har helt fel.
har inte förstått, vad vill du köra för dator på iMac skärmen?
Om du vill köra en annan mac, kan du man inte då koppla in den via firewire. trycka X när man startar datorn. välja startdisk och då välja den "andra" macen.
har för mig jag har kört en gammal mac mini så på en g4a
rätta mig om jag har fel

Att trycka på alt knappen under uppstart gör att du kan välja startdisk. För att starta upp en annan dator i imac'n så måste du trycka på "T" under uppstart av dator nummer 2 för att nå "target mode".

good luck

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-27 10:12

screenrecycler fungerar rätt bra men man bör ha relativt snabbt nätverk.

//Rob

1
Bevaka tråden