Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärranslutning till TimeCapsule?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden
  • 2008-04-29 12:27

Vi är två personer, en med en MBP och en med en bärbar PC. Vi reser mycket.
Kan vi använda TimeCapsules inbyggda hårddisk som file server och jobba mot TCn remote?

Det borde gå...

Grundar det på att jag kan koppla upp mig mot min AirPort Extreme med hårddisk över nätet.

Säkraste sättet är nog över VPN eller SSL. Kör man VPN kan man även backa upp mobila hårdisken mot Time Capsule (TC) på resande fot.

TC har nog inget stöd för VPN eller SSL, så en extern enhet måste sköta den biten (dator med Mac OS X server eller router med VPN/SSL stöd).

Men i teorin skall det fungera med Fjärranslutning till TimeCapsule med VPN, SSL om man vill var säker eller öppna portar i brandväggen om man vill ta risker (vilket jag inte rekommenderar). Den sistnämnda kräver ingen extern enhet.

Senast redigerat 2008-04-29 13:51
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden
  • 2008-04-29 13:10

Kan bara inte reda ut hur man sätter upp den för det - kan inte hitta ngt om det i manualen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 13:49
Ursprungligen av petugg:

Vi är två personer, en med en MBP och en med en bärbar PC. Vi reser mycket.
Kan vi använda TimeCapsules inbyggda hårddisk som file server och jobba mot TCn remote?

Är lite osäker på om användargränssnittet skiljer sig mellan TC och AEBS men om det inte gör det allt för mycket kanske det här hjälper dig.

I airport-verktyg klickar du på Hårddiskar, sedan på Fildelning. Där ser du vad du ska göra: inloggningsuppgifter för åtkomst av hårddisken osv. Se bara till att ha klickat i "Dela hårddiskar via Ethernet WAN-porten". Rekommenderat är väl också att du INTE tillåter "Gäståtkomst till hårddiskar". För att komma åt den när du är ute och reser går du till finder, trycker Äpple-K och anger TC:s externa ip-adress. Då kommer det upp en inloggningsruta där du, trots att det kanske står ditt användarnamn som inloggningnamn, ska ange det lösenord du valde vid Hårddiskar/Fildelning/"Säkra delade hårddiskar" i Airport-verktyg. Du kan till och med göra backup till din TC/AEBS-hårddisk om du är på resande fot. Inga problem. Det är dock avhängigt vilken internetleverantör du har. Sök på Comhem och AFP här på 99.se så förstår du.

Edit: Det funkar ju förstås bäst om man har en uppkoppling med fast ip-adress eller om man får behålla sin ip-adress under en längre tid. Det hjälper förmodligen om du har en stabil uppkoppling.

  • Medlem
  • 2008-05-07 09:20
Ursprungligen av sodemus:

I airport-verktyg klickar du på Hårddiskar, sedan på Fildelning. Där ser du vad du ska göra: inloggningsuppgifter för åtkomst av hårddisken osv. Se bara till att ha klickat i "Dela hårddiskar via Ethernet WAN-porten". Rekommenderat är väl också att du INTE tillåter "Gäståtkomst till hårddiskar". För att komma åt den när du är ute och reser går du till finder, trycker Äpple-K och anger TC:s externa ip-adress. Då kommer det upp en inloggningsruta där du, trots att det kanske står ditt användarnamn som inloggningnamn, ska ange det lösenord du valde vid Hårddiskar/Fildelning/"Säkra delade hårddiskar" i Airport-verktyg.

Har testat detta i TC och det funkar perfekt! Men hur säkert är det att göra så? Man vill ju inte ha oväntat besök...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden
  • 2008-04-29 14:16

Jag har BBB med fast IP så det ska nog funka. Tack så mycket för instruktionen, ska testa detta på en gång. Hoppas det är lika smidigt för min kollega som använder PC (jag kallar honom "Stackaren"!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 14:53

Och än en gång så är jag besviken på Apple för att de inte kör med nån DynDNS klient i AEBS/TC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 16:10
Ursprungligen av Trineo:

Och än en gång så är jag besviken på Apple för att de inte kör med nån DynDNS klient i AEBS/TC.

Mm, det vore fint. Men hur mycket cpu skulle den dra? Vad sitter det för cpu i TC/AEBS? Skulle det vara omöjligt med modifierade firmware som fixar det?

Senast redigerat 2008-04-29 16:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 10:09
Ursprungligen av sodemus:

Mm, det vore fint. Men hur mycket cpu skulle den dra? Vad sitter det för cpu i TC/AEBS? Skulle det vara omöjligt med modifierade firmware som fixar det?

Med tanke på att de billigaste DLink routrarna har den funktionen så borde det inte dra allt för mycket... eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 23:32

Det är rätt säkert mot intrång. Lösenordet som skyddar hårddisken ska knäckas och ~20 slumpmässiga tecken tar rätt lång tid. Värre är det med själva anslutningen som inte är krypterad alls vilket gör den öppen för avlyssning, dvs den information som skickas från/till TC är det inte svårt för den utomstående att läsa. TC/AEBS stöder har själv inte VPN eller SSH men stöder VPN-passthrough genom en extern VPN-router.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 18:10

Några dlink-routrar fick DynDNS med en uppdatering av firmware. Vi får hoppas att apple gör detsamma.

Senast redigerat 2008-05-09 22:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 13:14

Hur gör man för att komma åt en delad usb disk med XP?
Har satt upp allt där hemma, vet IP dit hem och allt det men fattar inte hur jag skall göra i XP...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 14:47

Vilka möjligheter ges efter att man installerat Bonjour från skivan som följde med AEBS/TC:n?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 14:52

Inte mycket om du tänker på Windows... du får en plugin i Windows som kan hantera bonjour men du kan inte göra något.

1
Bevaka tråden