Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Macoteket är väl inte kända för att vara kompetenta ?

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-05-07 09:08
Ursprungligen av motif:

Macoteket är väl inte kända för att vara kompetenta ?

Mjo Kollade närmare på det och, det är samma gamla TN-panel.

Laddade hem en färgprofil som grejjjade till det riktigt bra. Rekomenderar alla att kalibrera eller leta efter en färgprofil som man tycker passar, min imac gick just från 7/10 till 10/10

Ursprungligen av zamson:

Mjo Kollade närmare på det och, det är samma gamla TN-panel.

Laddade hem en färgprofil som grejjjade till det riktigt bra. Rekomenderar alla att kalibrera eller leta efter en färgprofil som man tycker passar, min imac gick just från 7/10 till 10/10

Länk?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-07 11:14
Ursprungligen av zamson:

Mjo Kollade närmare på det och, det är samma gamla TN-panel.

Laddade hem en färgprofil som grejjjade till det riktigt bra. Rekomenderar alla att kalibrera eller leta efter en färgprofil som man tycker passar, min imac gick just från 7/10 till 10/10

Fixade profilen verkligen till problemet med betraktningsvinkeln så att det är jämnt belyst över hela skärmen?

Senast redigerat 2008-05-07 11:28
  • Medlem
  • Solna
  • 2008-05-07 16:29
Ursprungligen av B-I:

Fixade profilen verkligen till problemet med betraktningsvinkeln så att det är jämnt belyst över hela skärmen?

Klart att TN-panelen fortfarande är en TN-panel men jag stör mig inte längre på skärmen.

Ursprungligen av granholm:

Länk?

Kolla denna tråd, jag minns inte riktigt vilken det var jag körde på.

Kändes lite mörk till en början men då var man ju totalt skadad av fabriksinställningen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-05-07 08:26

O yes, äntligen köpte jag mig en iMac

Min helt nya iMac 24" väger precis samma som min gamla iMac G5 20" - 11.5 kg. Den är också mycket snabbare, tyngre bestyckad och lite billigare. Det är utveckling.

Var någonstans på iMacen finns mottagningen för fjärrkontrollens IR?

Jag har letat efter en magnet för fjärrkontrollen, finns den inte längre?

Finns det något spännande användningsområde för Bluetooth?

Ursprungligen av Olav Rust:

Min helt nya iMac 24" väger precis samma som min gamla iMac G5 20" - 11.5 kg. Den är också mycket snabbare, tyngre bestyckad och lite billigare. Det är utveckling.

Var någonstans på iMacen finns mottagningen för fjärrkontrollens IR?

Jag har letat efter en magnet för fjärrkontrollen, finns den inte längre?

Finns det något spännande användningsområde för Bluetooth?

A) I den svarta ramen runt skärmen
B) Ingen magnet. Har inte haft på mina två senaste.
C) Kontakt mellan dator och ex. mobiltelefon (kanske inte spec. spännande dock)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-08 01:45
Ursprungligen av adress@mac:

A) I den svarta ramen runt skärmen
B) Ingen magnet. Har inte haft på mina två senaste.
C) Kontakt mellan dator och ex. mobiltelefon (kanske inte spec. spännande dock)

Magneten försvann med Alu-iMac. Har läst att IR-mottagningen sitter runt äpplet.

Ursprungligen av Homy:

Magneten försvann med Alu-iMac. Har läst att IR-mottagningen sitter runt äpplet.

Den sitter i "svarta ramen" ovanför äpplet( syns om man lyser med stark lampa) Jag tror inte det har någon större betydelse - men i alla fall.;)

Ursprungligen av adress@mac:

Den sitter i "svarta ramen" ovanför äpplet( syns om man lyser med stark lampa) Jag tror inte det har någon större betydelse - men i alla fall.;)

Där var den ju! När det gäller Bluetooth, finns det någon lösning för att ta emot och skicka fax, via exempelvis mobiltelefon? Och kan två Macar med Bluetooth kommunicera med varandra?

Kan trådlösa möss som talar IR också kommunicera med iMacens IR?

Ursprungligen av Olav Rust:

Där var den ju! När det gäller Bluetooth, finns det någon lösning för att ta emot och skicka fax, via exempelvis mobiltelefon? Och kan två Macar med Bluetooth kommunicera med varandra?

Kan trådlösa möss som talar IR också kommunicera med iMacens IR?

Utan att vara 100% säker på alla frågorna, skulle jag vilja svara JA på alla - 99,9%

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-07 20:16

Det verkar inte vara så att jag får iMacen på fredag,men på lördag!Hela familjen åker till Machuset och A6 Center i Jönköping!
Förresten beställde jag nyss en ipod nano :D:D
Livet leker!:cool:

  • Medlem
  • 2008-05-09 17:45

Varför skicka med en av de dyraste, Fedex? Jag fick det till att USPS tar ca $140-$150 för Express mail. Vilket inte är allt för farligt.

Fr.o.m igår sitter jag nu på en 24", 3,06 med 4GB 800mhz Ram och 1000 GB HD samt NVida kortet, märkbar skillnad mot min förra 24" 2,8 med 4GB Ram vilket var en positiv överaskning!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-10 20:21

Ääääääntligen,åkte med familjen idag till Jönköping och köpte iMacen.Det blev en 20" 2.66 GHz:D:D:D:D älskar den,vill ni se mitt skrivbord får ni gå in på tråden med allas skrivbord,hoppas ni känner till den...:p

Ursprungligen av fedi-93:

Ääääääntligen,åkte med familjen idag till Jönköping och köpte iMacen.Det blev en 20" 2.66 GHz:D:D:D:D älskar den,vill ni se mitt skrivbord får ni gå in på tråden med allas skrivbord,hoppas ni känner till den...:p

Grattis ! Köpte exakt likadan förra veckan.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-12 17:32

Jag kan inte fatta att många ogillar Mighty Mouse,Jag gilar den verkligen men trådlöst skulle var skönare.

Ursprungligen av fedi-93:

Jag kan inte fatta att många ogillar Mighty Mouse,Jag gilar den verkligen men trådlöst skulle var skönare.

När man väl använt trådlös vill man aldrig ha en sladd igen.
Förresten grattis till imacen. Vet att du väntat länge på den.

Någon som vet vad programmet hette som gjorde att man kunde välja vilken skärm som skulle vara igång?

Ursprungligen av korthoga:

Någon som vet vad programmet hette som gjorde att man kunde välja vilken skärm som skulle vara igång?

Host host.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-12 19:43
Ursprungligen av Cappachino:

När man väl använt trådlös vill man aldrig ha en sladd igen.
Förresten grattis till imacen. Vet att du väntat länge på den.

Tack du

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-18 13:51

Bättre men inte lika snygg

Nu har jag fått min nya iMac och håller just på att överföra informationen från min gamla iMac, 2 timmar och 46 minuter återstår.

Måste dock säga att min gamla iMac är bra mycket snyggare. Den har en bredare vit kant runtomkring skärmen, på den nya är det en svart (ful?) ram runt. Man kommer nog att vänja sig.

Eller man kanske kan byta skal på dom - flytta hela innanmätet så att jag får den maskinen i det gamla fina skalet. Fast det säger jag mest på skoj, jag skulle aldrig våga mig på en sådan operation.

Ursprungligen av Eva:

Nu har jag fått min nya iMac och håller just på att överföra informationen från min gamla iMac, 2 timmar och 46 minuter återstår.

Måste dock säga att min gamla iMac är bra mycket snyggare. Den har en bredare vit kant runtomkring skärmen, på den nya är det en svart (ful?) ram runt. Man kommer nog att vänja sig.

Eller man kanske kan byta skal på dom - flytta hela innanmätet så att jag får den maskinen i det gamla fina skalet. Fast det säger jag mest på skoj, jag skulle aldrig våga mig på en sådan operation.

Vad händer med din vita imac nu då?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-18 14:33
Ursprungligen av Cappachino:

Vad händer med din vita imac nu då?

Ja, det är egentligen inte jag som behöver en ny dator utan det är min man. Han har en gammal Mac som han inte kan använda till att synka sin iPhone med då den saknar usb2.

Men ni förstår väl att jag tar den nyaste macen

Vi kommer alltså att ha en mac till salu nu. Det är en sån där "vanlig" mac, den första modellen som hade en dvd-brännare.

Ursprungligen av Eva:

Måste dock säga att min gamla iMac är bra mycket snyggare. Den har en bredare vit kant runtomkring skärmen, på den nya är det en svart (ful?) ram runt. Man kommer nog att vänja sig.

Smaken är ju som baken
Den vita plasten är nog den fulaste datorn som gjorts enligt mig, ser ut som ett WC... Med den ny Alu designen blev den bra mkt snyggare den svarta kanten runt tycker jag är riktigt fin också hoppas externa skärmarna kommer se ut så också

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-18 14:36
Ursprungligen av motif:

Den vita plasten är nog den fulaste datorn som gjorts enligt mig, ser ut som ett WC...

Men snälla motif - som ett WC???????
I så fall måste jag säga att den är som ett väldigt snyggt WC

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-18 15:23
Ursprungligen av Eva:

Men snälla motif - som ett WC???????
I så fall måste jag säga att den är som ett väldigt snyggt WC

Jag måste tyvärr hålla med honom,Den vita är jätte ful.Förresten grattis!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-18 15:33
Ursprungligen av fedi-93:

Jag måste tyvärr hålla med honom,Den vita är jätte ful.Förresten grattis!

Tack! Och den nya är nog inte så ful ändå . . .
Den blir faktiskt snyggare och snyggare ju mer jag tittar på den

Ursprungligen av Eva:

Tack! Och den nya är nog inte så ful ändå . . .
Den blir faktiskt snyggare och snyggare ju mer jag tittar på den

Det där känner jag igen ! Allt blir snyggare efter några öl (eller vin ). Eller - det kanske inte var det du menade ? Grattis till nya datorn - oavsett om du får behålla den själv eller inte.

Bevaka tråden