Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering av systemet!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-28 13:47

Tjenare!

Sitter på En PowerPC G5 med tiger och tänkte uppgradera till Leopard!
Vad jag undrar är Om jag bara kan installera det "uppe på" det gamla... och allt gammalt ligger kvar... har en del special sökprogram och liknande som jag inte har back up på samt lite lösenord jag inte kan å så.

( min föregångare sket i allt sista tiden såå) grejen e la egentligen att jag ska blåsa ur allt å bygga upp mitt eget ystem men det hinns inte nu! Måste dock uppgradera till Adobe CS 3 å tänkte ta OS samtidigt!

Lite OT
Sen har jag 1,5gb i ram vilket känns lite lite.... Vad är det för ram i en sån här... vet att det e
DDR SDRAM... jag har två 512mb och två 256mb.... måste dessa "jobba" i par? tänkte köpa två styck 1gb stickor att sätta i!

Tack på förhand!

Mvh Uffe

Ursprungligen av Ulf81:

Sitter på En PowerPC G5 med tiger och tänkte uppgradera till Leopard!
Vad jag undrar är Om jag bara kan installera det uppe på det gamla... och allt gammalt ligger kvar... har en del special sökprogram och liknande som jag inte har back up på samt lite lösenord jag inte kan å så.

Välj alternativet Arkivera och installera när du installerar Leopard, så får du en fräsch installation men har kvar alla program och inställningar.

Ursprungligen av Ulf81:

Sen har jag 1,5gb i ram vilket känns lite lite.... Vad är det för ram i en sån här... vet att det e
DDR SDRAM... jag har två 512mb och två 256mb.... måste dessa "jobba" i par? tänkte köpa två styck 1gb stickor att sätta i!

Det finns ingen dator som heter PowerPC G5. Det är namnet på processorn. Det har funnits både iMac G5 och PowerMac G5, som använde en sådan processor.

Men eftersom du har 4 minnesmoduler så lär det ju vara en PowerMac G5 (iMacen har bara två minnesplatser).

I en PowerMac G5 måste minnena monteras parvis.

Vilken typ av minne det är beror på vilken modell du har. Det kan vara antingen 400 MHz PC3200 DDR SDRAM, eller 533 MHz PC2-4200 DDR SDRAM. Kolla i Systeminformation så ser du vilken typ av minnen du har.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-28 15:10

Så är det... en PowerMac..... e inte sååå haj på MAC...400 MHz PC3200 DDR SDRAM är det nog med..... tackar så mycket för hjälpen!!!

Ursprungligen av Ulf81:

...PC3200 DDR SDRAM är det nog...

Den sista generationen PowerMac G5 (som kom i oktober 2005) använder 533MHz PC4200 minne. Alla generationer före det använder 400MHz PC3200.

Öppna programmet "Systeminformation" (Äpple-menyn --> Om den här datorn --> Mer info), så ser du vilken typ av minne du har.

http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/index-powermac-g5.html

1
Bevaka tråden