Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Airport Express + Telia ADSL?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag var ner till vår huvudstad igår passade jag på att kila in på M-store och köpa nya AirPort Express.

Har sedan tidigare en d-link di-524 som fungerar hyfsat, men den är rätt slö. Den var ganska lätt att installera, inställd på dynamisk ip-adress eftersom jag har telia adsl.
Jag pluggade i min express enligt instruktionsboken och tänkte att detta borde vara piece of cake, men ack vad jag bedrog mig. jag har hållit på i över 3 timmar med att försöka få igång den. det verkar inte finnas någon inställning för dynamisk ip aiportverktyget?

en gång (efter återställning) lyckades den hitta dhcp servrar och grejer och började lysa grönt. jag provade gå in på aftonbladet m.m. det gick ganska bra, men sen gick jag in i airportverktyget och skulle ladda ner nya firmware men då tappade den allt. ibland när man går in på nätverksinställningar och diagnos lyser alla grönt, ibland är de två nedersta gula. mitt gamla nätverk la a också en stund, men lyckades få upp det igen.

hmm... lite gryllig förklaring men jag hoppas någon kan hjälpa mig. kör nyaste macbook om någon undrar. tacksam för utförlig beskrivning, är inte superbra på trådlösa nätverk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-26 14:44

Jag skulle nollställa airporten (tryck in ett gem/penna eller ngt en längre stund som i 10sek +). Plugga in den och sedan starta upp airport konfigurationsverktyget som medföljer Leopard. Därefter säga du vill skapa ett nätverk osv enligt wizarden. Strular uppkopplingen sen kan du prova byta channel från auto till tja, 6, 11 eller ngt annat slumpartat samt slå på kompensation för störningar.

Ovan är helt från minnet men gjorde det åt en polare för ngra dagar sedan och det tar 3-4minuter att göra det. Går oftast snabbare än att felsöka.

tack för snabbt svar.
jag har fått igång det nu, gjorde det lite svårare än vad det var hihi.

nu har jag upptäckt vad det verkliga problemet var.

min AE har rullat på och jag har njutit av avsevärt snabbar trådlös anslutning. familjens stationära dator har varit trasig, men när vi fick tillbaka den från reparationen upptäckte vi att det inte gick att surfa trådbundet. konstigt, tänkte jag, det har ju fungerat förrut. ringde tillslut till telia och fick svaret på problemet.
telias silvriga zyxel modem som har 4 portar kan inte i sig användas som router. det är bara i port ett som man får full tillgång till adsl, de andra tre är till för typ bredbands-tv.
är det bara jag som tycker att detta är outrageous, eller?

nu är jag tillbaka på min gamla d-link och sölar omkring på nätet
ska man köra på airport extreme, eller finns det någon annan bra router man kan använda för att komma runt problemet?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-21 18:33

Googla lite. Ska gå att aktivera router-funktioner i det modemet om jag inte minns fel

1
Bevaka tråden