Köpa AppleCare på eBay?

Tråden skapades och har fått 194 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är intresserad av att ev. köpa AppleCare till MacBook på eBay (tyska, amerikanska, brittiska) och undrar om någon har erfarenhet av det. Att rekommendera en pålitlig säljare ger pluspoäng.

Fördelar, förutom priset?
Nackdelar?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2008-04-25 22:38

Jag köpte min från en säljare på australiska Ebay "techtimesau" de har en egen webshop http://techtimesau.com hamnade på ca 1680 kr för Applecare för en MacBook Pro när jag köpte den på ebay.au i januari. Fick leveransen av Applecare värdekoden på ca 12 timmar via email (CDn kan du ladda ner från Apple)

• Medlem
  • Solna
  • 2008-04-26 17:54

Så det går bra att köpa från australien? jag vet att man inte kan köpa applecare i usa och sedan använda i sverige det står på deras sida

Jag köpte min här (denna auktionen) till min Macbook. Fick koden inom 12h och registrerade mitt exemplar helt utan problem 199usd dvs mindre än 1200kr för 2 års förlängd garanti

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320232305746

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-26 19:39

----------
Q: Var kan jag köpa AppleCare Protection Plan?
A: AppleCare Protection Plan är tillgänglig på webbutiken Apple Store, Apples butiker och hos många auktoriserade Apple-återförsäljare. Apple rekommenderar att du köper AppleCare Protection Plan i det land där du är bosatt, eftersom AppleCare Protection Plan har avtalsvillkor som är specifika för konsumenterna i det land där tjänsten erbjuds. I särskilda villkor för AppleCare Protection Plan finns detaljerad information.

http://www.apple.com/se/support/products/faqs.html
----

Alltså det kanske gäller andra villkor för applecare i Australien eller USA än vad det gör i Sverige...

Någon som kan hitta skillnader:

USA: http://images.apple.com/legal/applecare/docs/AppleCare_Protect_Plan_NA_en.pdf
SWE: http://images.apple.com/legal/applecare/docs/AppleCare_Protect_Plan_EU_sv.pdf

Kan bara tilläga att jag köpte AppleCare i USA till min MacBook Pro köpt i Sverige och det har fungerat utmärkt för garantiärenden gällande saker skickade direkt från apple och reparationer hos serviceställen.

Funderar på varför man ska ha Apple Care. Är det mycke problem med grejerna. Min egen erfarenhet är att burkarna bara rullar på.

Jag har kanske haft tur, men så här ser mitt facit ut.

Mac II
LC
Performa 6xxx
iMac 5 flavrors
iBook G4 1 GHz
iBook G4 1,2 GHz
PowerBook G4 1,5 GHz
MacBook Pro 2,2 GHz

Samtliga har fungerat utan mankemang under en för mig tillräckligt lång tid för att kännas för långsamma eller på något annat sätt visat sig mogna för byte. De fem sista på listan är i bruk i dag.

Jag har inte haft AppleCare på någon av dem ochinte kännt behov av det heller.

Jag resonerar så här: Om jag skulle råka på något dyrt haveri så har jag sparat de pengarna som Caren skulle ha kostat. Så för varje dator jag köperoch slipper problem med "betalar" jag min egen försäkring.

Men som sagt: Jag har kanske haft en ovanlig tur …

//tm

• Medlem
  • Sigtuna
  • 2008-04-26 22:39

kvalitet?

köper man inte apple grejer just för att slippa sånt här :S

eller?

Ursprungligen av hagge10:

eller?

Jo. Det var ungefär det jag menade

Ursprungligen av hagge10:

eller?

Hårdvaran i en Mac-dator går såklart även den sönder. OS X är bra mycket bättre än Windows, men inte ens OS X kan skydda hårdvaran från att inte gå sönder.

Min Macbook är min första Mac, och min tanke är att ha den så länge som garantin gäller (2010) och då vill jag ha garanti under den tiden. Lagen som gäller generellt är väl att när man har försäkring/förlängd garanti så händer inget, men när man inte har så händer något ovälkommet.

Jag tänkte att 1200kr (600kr/år) inte är någon stor investering, eftersom jag ofta flyttar min Macbook och att laga en bärbar dator inte är billigt, eller enkelt att göra.

Jag förstår att man inte köper det på en iPod som man köpt för 2000kr kanske, men om man som jag köpt en dator för 12 000 kr så skulle jag känna mig dumsnål om något hände och jag för att spara 1200kr inte förlängt min garanti. Dessutom kan det vara skönt att ringa Apple ifall låt oss säga mitt Airport-kort lägger av.

Det är så jag resonerade.

• Medlem
  • Solna
  • 2008-04-26 23:45

Det jag läste om ang. applecare för usa är att den endast gäller för de 50 staterna typ. var finns det för andra ställen som man kan göra ett klipp angående applecare för mbp?

/A

Ursprungligen av Abbe83:

Det jag läste om ang. applecare för usa är att den endast gäller för de 50 staterna typ. var finns det för andra ställen som man kan göra ett klipp angående applecare för mbp?

/A

Har du nån länk?

Får flera olika besked här. Läste igenom infon för APP för både USA och Sverige och hittade inget där som spelar nån roll för mig (Sverige har 14 dagars ångerrätt på distansavtal bl a).

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-04 18:45
Ursprungligen av koss_boss:

Jag köpte min här (denna auktionen) till min Macbook. Fick koden inom 12h och registrerade mitt exemplar helt utan problem 199usd dvs mindre än 1200kr för 2 års förlängd garanti

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320232305746

Tack för tipset. Jag köpte AppleCare för min MacBook Pro över eBay från MacPro. Efter ca. 12 timmar hade jag ett email med Apple Care numret. Sen var det bara att logga in på Apple Support sidan och registrera Macbooken och Apple Care numret. Nu har min MBP garanti till juli 2010.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Tack för tipset. Jag köpte AppleCare för min MacBook Pro över eBay från MacPro. Efter ca. 12 timmar hade jag ett email med Apple Care numret. Sen var det bara att logga in på Apple Support sidan och registrera Macbooken och Apple Care numret. Nu har min MBP garanti till juli 2010.

//Rob

Kul att kunna hjälpa till

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-05 16:28

Hur funkar det då, öppnar de kartongen och mailar numret?
Skickar de kartongen efteråt? Detta blir ju mer än 50% billigare jämfört med Sverige...

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-05 17:43
Ursprungligen av j0cke:

Hur funkar det då, öppnar de kartongen och mailar numret?
Skickar de kartongen efteråt? Detta blir ju mer än 50% billigare jämfört med Sverige...

Det beror vad du köper. Det som jag köpte hade inget porto utan han skickade endast numret. Men dom har vissa aktioner där man ska betala porto och då skickas hela lådan. Men du kan prova att mejla dom. Dom svarar rätt snabbt.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-05 17:47

Jag har slängt iväg lite mail. Det låter nästan för bra för att vara sant. Som tur är är det ju oftast inte det när man köper från något annat land.

Någon som har märkt av detta då som beskrevs längre upp i tråden:

"----------
A: AppleCare Protection Plan är tillgänglig på webbutiken Apple Store, Apples butiker och hos många auktoriserade Apple-återförsäljare. Apple rekommenderar att du köper AppleCare Protection Plan i det land där du är bosatt, eftersom AppleCare Protection Plan har avtalsvillkor som är specifika för konsumenterna i det land där tjänsten erbjuds. I särskilda villkor för AppleCare Protection Plan finns detaljerad information.

----"

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-05 18:10
Ursprungligen av j0cke:

Jag har slängt iväg lite mail. Det låter nästan för bra för att vara sant. Som tur är är det ju oftast inte det när man köper från något annat land.

Någon som har märkt av detta då som beskrevs längre upp i tråden:

"----------

----"

Det där kan stämma men i praktiken så ser det ut så att när du köper Apple Care måste du registrera din Apple produkts serienummer på Apple Support sida (USA) och ange ett Apple Care Nummer vilket är inte länder specifik.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 09:59

Det låter bra, 780:- kan man leva med istället för 2200:- som det kostar i Sverige på mediamarkt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 09:43

Köpte precis Applecare av en amerikansk säljare med bra betyg/feedback. Fick koden efter 4 timmar och det fungerade bra, tyvärr hängde sig apples-sajt i sista steget pga. överbelastning (iPhone aktiveringar?) men det står "in process" nu. Jag betalade 199 USD, ca. 1160 SEK.

• Medlem
  • Borås
  • 2008-08-24 19:40

AppleCare for Macbook Pro 3-Year Coverage MA515LL/A - eBay (item 330263666057 end time Aug-24-08 19:33:18 PDT)

Den här säljaren ska väl vara bra? Många bra omdömen iaf men jag är inte så insatt i ebay-världen och hur mycket det säger

• Medlem
  • Kungälv
  • 2008-09-05 11:03

Jag köpte precis en Apple protection plan för min MBP av 480Sherry men har inte fått koden än. Kan återkomma med recension av både honom och försäkringen.

• Medlem
  • Lund
  • 2008-09-11 14:57
Ursprungligen av kvintus:

Jag köpte precis en Apple protection plan för min MBP av 480Sherry men har inte fått koden än. Kan återkomma med recension av både honom och försäkringen.

Hur gick det?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2008-09-11 16:40
Ursprungligen av nh81:

Hur gick det?

Det gick alldeles utmärkt! Koden skickades snabbt och registreringen var inga problem. Jag köpte även mobileme på ebay och det funkade lika bra det.

//K

• Medlem
  • Lund
  • 2008-09-19 23:14

Om det står för iMac MA520LL/A kan den då även vara gilltig för de nuvarande modellerna?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2008-09-20 07:01

Apple tycks ju bara sälja en typ av Applecare oavsett vilken iMac du har så det borde ju vara samma för både nya och gamla modeller.

Men visst är det så att jag kan köpa Apple Care inom ett år från att jag köpt och registrerat min mac och förlänga min garanti?

Ja henkebarn, så länge du har garanti som medföljer så kan du köpa Apple Care.

/Adam

Köpte för några veckor sen en Mac pro (nya modellen med quad) av en kille, den är nu reggad på mig (fick ett mail av apple iaf) och den har garanti kvar till Januari 2009. jag funderar på att köpa en apple care på ebay till den kostar ca 700kr och det kan det ju vara värt för 3års extra garanti.
Om jag förstått tråden rätt så ska det ju inte vara några problem alls?
/MVH
Patrik

hehe ingen som bara kan svara på min fråga så jag verkligen förståt rätt, isåfall så ska jag beställa en apple care

Bevaka tråden