Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar Mac OS 9 för nya iBook?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skall köpa en ny bärbar dator för de försäkringspengar* jag hoppas få för min Pismo, som blev stulen häromveckan.
Såg att iBook var billig, men det stod på Macotekets hemsida att den inte bootar Mac OS 9. Stämmer det? Går det att komma runt? Jag har lite program som säkert funkar i Classic - men som bör installeras i Mac OS 9.

* Undrar hur mycket man får ut för en dator som köptes för 25.618 kr januari 2001. Nån med erfarenhet?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-03 20:22

jag har en ibook och det är inga problem att köra classic program. inte heller att boota upp i OS 9...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-06-03 21:48

Ring Macoteket och fråga...

Macoteket har åtminstone en modell som tydligen skall gå att starta från Mac OS 9. Kika på deras hemsida:

Apple iBook G3 800MHz 12" *utförsäljning*
128MB_
30GB_
DVD+CDRW

Tack! Jag köpte en liten liten iBook. Mac OS 9 funkade finfint. Funkade bättre än Mac OS X med de 128 mb RAM den levererades med.

Citat:

Skrevs ursprungligen av FredrikHolmqvist
Tack! Jag köpte en liten liten iBook. Mac OS 9 funkade finfint. Funkade bättre än Mac OS X med de 128 mb RAM den levererades med.

Ska du köra Mac OS X så räcker det nte med 128 Mb RAM.
Köp mer och skit i 9an, den är ändå död.

Död och död. Den funkar ju.

Mer minne kommer så fort jag får nåt från försäkringen.

Men om detta är en diskussion vi skall ha:
Anledningen till att jag överhuvudtaget använder Mac är att jag har InDesign 1.5 och Flash 5. De funkar bäst i Mac OS 9 och halvbra i Classic. Så jag ville bara vara säker på att jag kunde installera dem. Nån uppgradering av de programmen skall jag inte göra.

Allt annat jag vill göra på en dator pekar på att jag egentligen borde köpt en intel-laptop för Linux. Men Mac OS X är en kompromiss som funkar för mig.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 16:34

man kan köra linux om man partitionerar upp hårddisken... om ni inte visste

Citat:

Skrevs ursprungligen av snuffzan
man kan köra linux om man partitionerar upp hårddisken... om ni inte visste

Jag brukar göra det, men jag har bestämt mig för att inte göra det den här gången - det blir så så himla schizofrent. Och det är krångligt flytta filer mellan de 2 systemen när man dualbootar. Linux läser inte HFS+ och har lite problem med HFS, Mac läser inte EXT2, EXT3 etc, UFS skulle funka om man nu inte hade behov av Classic, men det har jag.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-05 00:27

Hmm... Är inte Apples X11 (körs via X) någon form av Linuxemulator? Kan ju vara värt att spana på om du använder Linux.

//Patrick

Njae... Nån Linuxemulator är det inte, däremot ett grafiskt skal som möjliggör användandet av ett flertal program (med grafiskt gränssnitt). Programmen behöver dock inte vara Linuxprogram för det - även om Linux förmodligen är det OS där de programmen är vanligast.

Men, det är inget problem. Det funkar fint med Mac OS X, lite långsamt bara med det RAM som iBooken skeppades med - men det är en tidsfråga bara innan jag hunnit köpa mer. Och Mac OS 9 funkar fortfarande så... det är ok.

Med Fink kan jag också installera nästan alla program som jag använder i Linux och lika smidigt nästan.

iBook 800 Mhz och tidigare klarar OS 9

iBook 900 MHz klarar det inte

  • Oregistrerad
  • 2003-06-06 14:58

hur kommer det sej att iBook 900 Mhz inte klarar os 9. Det finns ju faktiskt program som inte kommit till os x än?

Det är naturligtvis en medveten strategi från Apple för att pressa fram en total övergång till Mac OS X, både vad beträffar användare och utvecklare av programvara. Enligt Apple är Mac OS 9 en död och begraven åldring och man satsar benhårt på OS X. Vill man fortfarande köra OS 9-program så fungerar det ju i Classic-läget under X, åtminstone om programmen klarar 9.1 eller senare. Är inte programvaran såpass uppdaterad får man helt enkelt sitta kvar med det man har.

En tråkig strategi tycker jag.

Det finns väl inget som gagnar slutkonsumenten med detta?

1
Bevaka tråden