Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta dubbletter

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-04-23 21:16

Har precis kopierat ihop två hårddiskar till en och behöver nu sortera ut dubbletter, främst i en mapp med 30+ GB bilder.
Lämpligt program till detta?

Riktigt riktigt glad blir jag om detta program dessutom kan tjuvkika" in i iPhotos bibliotek och kolla om bilderna där har dubblett i en annan (vanlig) mapp!

/M

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-04-23 21:40

Mjo, missade att skriva att jag också sökt där...
Jag ser dock gärna ett tips på ett bra (och gärna kostnadsfritt) alternativ för att hitta dubbletter av filer (inte i första hand musik i iTunes, utan snarare foton.)
Tack ändå!

Jag känner inte till ngt program som klarar att se skillnad eller likhet på två bilder.

Har för mig att polisen har den här typen av program som klarar av att tala om ifall det finns flera bilder i en serie etc - programmet "ser" alltså vad som finns på bilden.
Det används för att leta bildserier med t ex barnporr.

Dubletter av musik är väl lättast gå på filnamn/längd etc, eller kanske ngt smartare som kan läsa id3-taggarna - men vänta, har inte iTunes redan den funktionen?

Men det kanske finns som freeware...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-04-23 22:17

Det är främst filnamn, skapelsedatum etc som är intressant.
OT: Hittade ett program till XP (som jag inte kommer ihåg vad det heter) när jag hjälpte min far att ta bort dubbletter. Han hade 11GB dubletter av totalt 16GB bilder... Gissa om det blev smidigare att hitta RÄTT semsesterbild sedan...

Programmet var iaf. väldigt snabbt och smidigt.
/OT

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-24 13:37

Det här blir ett sånt där oanvändbart svar som inte ger nåt egentligen, men jag tänkte i alla fall säga att jag har spånat lite på ett script som gör nåt liknande. Man kan t.ex. ta fram MD5-summor av alla filer, ifall dubletterna skulle råka heta olika saker, och lista alla filer i en katalog med lika MD5-summor.

Jag skall kolla lite om jag inte kan hitta på nåt och ber att få återkomma...

/genell

1
Bevaka tråden