Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhet, virtualisering och spel i MacOSX

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-04-22 10:32

Hallaw forumet!

Såg en föreläsning igår eller i förrgår på svt24 om datorsäkerhet för journalister. Intressant för en inte fullt insatt i allt vad säkerhet gäller. Det som de förespråkade mest av allt var virtualisering och det väckte mitt intresse. Har läst om det och undrar lite hur man gör det säkert?

I mitt fall har jag tänkt att kunna göra mina bankaffärer lite säkrare, känns kanske lite lönlöst om det sitter folk och hackar ens trådlösarouter men ett litet steg i rätt riktning bör det ju vara. Skall jag då använda den virtuella datorn till att surfa till banken med eller skall den användas till det där man får virus och andra presenter ifrån. Nackdelen som jag ser det är om jag har den virtuella datorn till "den säkra" så finns ju möjligheten att ta sig enklare från den "riktiga datorn" till "den säkra" på ett inte så jobbigt sätt.

Om jag vänder på kakan och gör alla bank affärer eller "tråkiga saker" på den "riktiga datorn " och alla roliga grejer på den virtuella. Om då roliga grejer innebär spel borde inte de tappa prestanda i den virtuella datorn?

Sedan har jag lurat lite och läst runt om vilken mjukvara man skall satsa på verkar som det är VMware eller parallells som gäller. Får vellan prova mig fram. Men en annan fråga är om man skall lägga den andra datorn på en helt enskild partition eller skall man ha den i en mapp. Har inte undersökt ärendet närmare.

För att gå vidare på pratitioner så tycker jag det är kul att spela spel. Lite tråkigt är det ju att man inte får alla spel till OSX men det får jag ju leva med. För att få bästa prestanda bör jag då göra en helt dedikerad partionen till XP alt VISTA och boota den eller löser virtualliseringen ut att kunna spela spel?

Ha det gött

Om du ska spela spel blir det nog tungt genom virtualisering -- tänk på att du kör två operativsystem! Isåfall är det nog bättre med dualboot genom Boot Camp.

Det finns ytterligare (minst) ett alternativ av virtualiseringsprogramvara. Det heter VirtualBox. WMware är dyrast av dessa tre och sägs vara bäst, men för mig duger VirtualBox.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-04-22 15:49

Ok då får det bli att köra lite boot camp för lite tyngre spel tycker att lite äldre spel bör virtulaiseringen klara av. samt att ha en form av virtualisering mjukvara.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-04-22 16:31
Citat:

Utveckla gärna det resonemanget lite. Vad är det i en virtualiserad miljö som skulle göra det säkrare att surfa till banken?

I min värld skulle den virtuella datorn bli en extra dator. Med två stycken datorer kan jag dela upp användandet mellan datorerna. Eftersom jag är en kanske är en normalanvändare +, dvs jag vet hur torrents fungerar, surfar till sidor som kan verka mystiska, tycker det är kul att prova nya program och installera andra OS för att lura runt lite samt då spela spel. När jag då surfar runt på skumma sidor och installerar konstiga program så kommer jag säkert lyckas få in något konstigt i datorn. Om jag då får in det i den ena datorn bör jag hålla den andra datorn ren från t.ex. virus och malware. När jag sedan vill surfa till min bank kan jag på ett enkelt sätt byta till datorn som jag inte har släppt in massa hemskheter i.

Kort och gott, en dator utan skit och en dator med skit.

Att skydda routern vet jag inte riktigt än hur jag skall göra så jag har nästan släppt det och tar en chansning.

Ytterligare en aspekt till det här är att jag inte har råd att skaffa mig en till dator som jag har som ren.

Att jag kommit fram till denna variant på lösning var mesta dels för det programmet jag såg men även för att jag har varit nyfiken på vad virtualisering är och vad det kan göra för mig. Jag har under de åren jag använt datorer ej använt mycket till skydd. Sällan råkat ut för något som varit störande, tror det var i Win95 jag fick något virus som var störigt. Har mestadels använt win-miljö och skannat datorn lite då och då men klarat mig riktigt bra.

Ursprungligen av zeem:

I mitt fall har jag tänkt att kunna göra mina bankaffärer lite säkrare, känns kanske lite lönlöst om det sitter folk och hackar ens trådlösarouter men ett litet steg i rätt riktning bör det ju vara. Skall jag då använda den virtuella datorn till att surfa till banken med eller skall den användas till det där man får virus och andra presenter ifrån. Nackdelen som jag ser det är om jag har den virtuella datorn till "den säkra" så finns ju möjligheten att ta sig enklare från den "riktiga datorn" till "den säkra" på ett inte så jobbigt sätt.

Utveckla gärna det resonemanget lite. Vad är det i en virtualiserad miljö som skulle göra det säkrare att surfa till banken?

Jag undrar även jag vad i det säkerhetshöjande ligger i virtualisering av Windows på mac. Är du säker på att det var det de menade? Ok, OS X skyddas, men inte blir surfningen i Winmiljön säkrare?

För det skulle ju isåfall innebära att alla ska köra mac, vilket vore trevligt, men inte löser det säkerhetsproblemen som en journalist med en vanlig PC har? Vad innebär virtualisering där? Vore intressant med en förklaring på det, då säkerhet alltid är önskvärt.

För journalister och andra som vill skydda sin information är det ju annars kryptering på alla sätt som gäller.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-04-22 16:38
Ursprungligen av Mattias H:

Jag undrar även jag vad i det säkerhetshöjande ligger i virtualisering av Windows på mac. Är du säker på att det var det de menade? Ok, OS X skyddas, men inte blir surfningen i Winmiljön säkrare?

I min värld behöver det inte vara Windows som just är det virtuella OS'et i mitt fall vill jag nog helst ha två stycken MacOSX. Det borde ju inte vara något konstigt med det.

Att virtualisera Windows är i mitt fall bara för att spela spel eller prova program och inte för att jag vill ha ett annat os för att skydda min bankprylar.

Med virtualisering ser jag ingen hejd på hur många OS jag kan installera. Dock har jag alldrig provat på det fullt ut så jag kan inte ge några 100% svar.

Ursprungligen av zeem:

I min värld behöver det inte vara Windows som just är det virtuella OS'et i mitt fall vill jag nog helst ha två stycken MacOSX. Det borde ju inte vara något konstigt med det.

Varken Parallels Desktop eller VMware Fusion kan köra OSX som "gäst-operativ". Det finns kanske något annat virtualiseringsprogram där det funkar, men jag känner inte till något.

Och om du vill ha två OSX, så behöver du ingen virtualisering. Då är det bara att installera OSX på två olika partitioner, och sedan välja vilken av dessa du vill boota från.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-04-22 16:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varken Parallels Desktop eller VMware Fusion kan köra OSX som "gäst-operativ". Det finns kanske något annat virtualiseringsprogram där det funkar, men jag känner inte till något.

Och om du vill ha två OSX, så behöver du ingen virtualisering. Då är det bara att installera OSX på två olika partitioner, och sedan välja vilken av dessa du vill boota från.

hmm inte det . Tycker jag känns som om det borde finnas. För en sådan lösning hade varit den perfekta för mig. Att behöva boota för att komma in i sin säkra datorn är kanske bra. Tömmer minnen etc. Men IT-stressen är hög där det gäller att spara micro sekunder;)

Ursprungligen av zeem:

Att behöva boota för att komma in i sin säkra datorn är kanske bra. Tömmer minnen etc. Men IT-stressen är hög där det gäller att spara micro sekunder;)

Spara ännu fler mikrosekunder genom att hoppa över det där med dubbla operativ helt och hållet.

Om man kör OSX...
...och man har brandväggen påslagen...
...och man har ett uppdaterat antivirusprogram...
...och man svarar bara ja på frågor om att installera program (eller videocodecs o.dyl) om man vet att de är säkra...

...då är man 100% säker, anser jag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varken Parallels Desktop eller VMware Fusion kan köra OSX som "gäst-operativ". Det finns kanske något annat virtualiseringsprogram där det funkar, men jag känner inte till något.

Och om du vill ha två OSX, så behöver du ingen virtualisering. Då är det bara att installera OSX på två olika partitioner, och sedan välja vilken av dessa du vill boota från.

Detta beror på att Apples EULA inte tillåter att OS X klienter att körs virtualiserade och bara alldeles nyligen ändrade sig när det gäller OS X server. VMware har förhandsvisat stöd för virtualisering av Leopard Server.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-04-22 16:50
Ursprungligen av Mattias H:

För det skulle ju isåfall innebära att alla ska köra mac, vilket vore trevligt, men inte löser det säkerhetsproblemen som en journalist med en vanlig PC har? Vad innebär virtualisering där? Vore intressant med en förklaring på det, då säkerhet alltid är önskvärt.

För journalister och andra som vill skydda sin information är det ju annars kryptering på alla sätt som gäller.

Utifrån programmet och min tolkning:

Kryptering i all ära men vad hjälper det om någon redan har din dator och kan logga allt innan du krypterar din text. Eller tar din krypteringsnyckel.

En annan grej som de framhöll väldigt noga var just det med att skapa en extra dator i datorn för att skilja nytta med nöje. Surfa inte porr och skriv inte ner adressen till ens källor i samma dator verkar ju vara en ganska vettig grej.

Ett exempel de tog upp var att journalister skulle nog stoppa in ett usb-minne i sin dator de hittade i samband med ett scoop. Vem vet vad som kan hända då? Tyckte jag läste om något usb minne man stoppade i och sedan började ikonerna falla omkring.

Ytterligare ett exempel var när man anslöt sig till hot spots ute i vårat land. Vem garanterar att det är något säkert med dem? Med en virtuell maskin kommer inte en massa skit installeras mitt ibland dina lönekonton utan bara bland dina torrents.

Hoppas det är någon som kan mer om detta än vad jag kan som kan reda ut begreppen ytterligare. Jag tar gärna emot tips om ytterligare läsning inom detta ämne, helst då för att skydda hemma användaren.

Du kan få ökad säkerhet genom att skapa en helt ren och kontrollerad Windowsavbild som du sedan startar engångs-instanser av, dvs inga ändringar sparas när du är färdig utan nästa gång startar du upp en ny kopia av det kontrollerade ursprungsläget.

Senast redigerat 2008-04-22 19:34

I min värld är alla lyckliga!

1
Bevaka tråden