Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"hey, is this really you ?! :S"-viruset?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick just detta meddelande via Adium:

Citat:

hey, is this really you ?! :S
http:/mainpictures.10gbfreehost.com/[email protected]

Ovanligt nog så var man så dum att man öppnade länken även fast det var från en svensk kompis... får skylla på att man är rätt trött efter en fysiskt påfrestande helg...

Nu till saken, vad för virus/mask är detta, och "fungerar" den på Mac?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-04-21 22:25

Vanligt MSN-spam, inget virus (som angriper Mac).

Tack & bock för snabbt svar, bara att radera filerna och proceed as usual?

Jepp, skicka ett tack till Mac-gudarna också och hans profet på jorden, Steve Jobs.

Ursprungligen av Taz_1999:

Jepp, skicka ett tack till Mac-gudarna också och hans profet på jorden, Steve Jobs.

Jag hoppas de vet att jag älskar dem, kommer nog aldrig säga ett ont ord om Mac.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-21 23:04
Ursprungligen av chinobar:

Nu till saken, vad för virus/mask är detta, och "fungerar" den på Mac?

Det är ett Windows-program så du kan inte köra det på Mac. Vad det gör vet jag inte. Men en sidoeffekt är kanske att du precis har bekräftat för spammaren att din epostadress faktiskt "fungerar" och att du mottagit filen.

Ursprungligen av Jogin:

Det är ett Windows-program så du kan inte köra det på Mac. Vad det gör vet jag inte. Men en sidoeffekt är kanske att du precis har bekräftat för spammaren att din epostadress faktiskt "fungerar" och att du mottagit filen.

Jo, man får ju hoppas det är så!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-22 00:04
Ursprungligen av chinobar:

Jo, man får ju hoppas det är så!

Vad är det du hoppas? Att spammarna har verifierat din epostadress? Eller att Windows-programmet är ett Windows-program?

Ursprungligen av Jogin:

Vad är det du hoppas? Att spammarna har verifierat din epostadress? Eller att Windows-programmet är ett Windows-program?

Tolkade det som att om adressen var verifierad dyker det inte upp igen, och jag hoppas slippa det i fortsättningen

Ursprungligen av chinobar:

Tolkade det som att om adressen var verifierad dyker det inte upp igen, och jag hoppas slippa det i fortsättningen

Tyvärr är det precis tvärt om. Om de vet att adressen är riktig så har de ännu större anledning att fortsätta att skicka skräp och/eller sälja vidare adressen.

Ursprungligen av Christofer:

Tyvärr är det precis tvärt om. Om de vet att adressen är riktig så har de ännu större anledning att fortsätta att skicka skräp och/eller sälja vidare adressen.

Jaha...
Jaja, har hittills inte fått något mer, men i fortsättningen är jag garanterat försiktigare!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-22 00:35

Sonen fick detta på sin MSN när han var på sin morfars dator med win, kom en massa spam till mig från honom, även fastän han var utloggad och datorn avstängd. Är tydligen något som tar över MSN, man kommer från det genom att byta lösen på sitt MSN.

Drabbar inte Mac.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-04-22 17:02

Om något händer med någon av dina konton är det generellt sett bra att byta lösenord direkt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-22 17:34
Ursprungligen av boris91:

Om något händer med någon av dina konton är det generellt sett bra att byta lösenord direkt.

Han kör Mac, inte Windows. Därför är lösenordsbyte ungefär lika nödvändigt som att kasta salt över axeln tre ggr.

1
Bevaka tråden