Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook batteri, laddare m.m

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Köping
  • 2008-04-18 14:06

Hallå allesammans!

Jag har precis köpt mig en bättre begagnad PB 1,67 Ghz och fick på köpet inte mindre än två extra laddare och två extra batterier till. Detta är ju såklart jättebra, men lite mer än vad jag gör av med, så jag tänkte sälja dessa.

Problemet är att jag inte har varit Mac-ägare så himla länge och jag vet inte hur man bestämmer andrahandsvärdet på sådana här saker, laddare och batterier. Är det någon som kan ge lite tips eller annat som kan hjälpa mig med detta? Hur vet man t ex i vilket skick ett batteri är i?

Och så en annan sak medan jag har er på tråden

Det finns en liten skråma på PB-ens skärm, som är snäppet större än en död pixel.
Den sitter en bit till vänster, ca klockan 8, från mitten räknat och jag tror också att en annan pixel håller på att gå under ca en halv centimeter från övre kanten.

Tanken har slagit mig om jag skulle ta och köpa en ny skärm och byta ut den jag har nu, men jag vet inte om jag bara är överpedant och förtjänar en smäll på kinden eller om det verkligen är värt det ...

Faktum är också att jag har en PB 1,25 Ghz som jag ska sälja av som har en helt felfri skärm och som jag tänkte byta mot 1,67-ans. Men skruvarna som sitter ovanför högtalarna ser helt molesterade ut och jag tvivlar på att de går att få upp igen (dom var så när jag fick den). Dessutom så känns det som om skärmen till PB 1,25-an är lite gulare i de vita nyanserna.
Ställer man 1,67-an och 1,25-an bredvid varandra så ser man lätt att 1,67-an har en lite vitare vit än den andra - beror detta på åldersskillnaden eller?
Jag har förgäves försökt att ställa in färgerna på 1,25-ans skärm för att efterlikna dom på 1,67-an, men utan resultat.

Det blev ett långt första inlägg, men om någon kan kommentera eller hjälpa mig med detta så vore jag otroligt tacksam!

Det går väl att köpa en ny skärm, men köper du en sprillans ny från en Appleauktoriserad verkstad får du vara beredd på att punga ut med X antal tusen för den. Köper du den på t ex eBay blir det ju billigare, men då får du ingen garanti för att den är bättre än din.

När det gäller att flytta skärmen från 1,25:an så är det ju inte hundra procent säkert att skärmen passar. Är det samma upplösning? Passar eller går det att flytta över LVDS-kabeln? Ofta blir det mer problem än det är värt...

  • Medlem
  • Köping
  • 2008-04-20 00:32
Citat:

När det gäller att flytta skärmen från 1,25:an så är det ju inte hundra procent säkert att skärmen passar. Är det samma upplösning? Passar eller går det att flytta över LVDS-kabeln? Ofta blir det mer problem än det är värt...

Jo, det är klart. Men jag tänkte att det borde passa eftersom de båda är inom powerbook aluminium familjen och båda är ju 15-tummare också...

Skulle jag köpa en skärm skulle det vara över ebay, det kan man tjäna en hel del slantar på, men man vet ju som sagt inte hur den skärmen ser ut som man får... det är en chansning.
Jag får väl dras med den där lilla pricken... suck ... men man blir ju lätt pedant när allt annat är felfritt och funkar som en dröm i övrigt. Det är ju som med folk som putsar på sina bilar eller hojar, det får inte vara en fläck för mycket.

Kan någon hjälpa mig med mitt batteri-dilemma då??

1
Bevaka tråden