Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.exe - vad är det?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått en fil med den ändelsen och den skulle ha varit en QuickTime-film men går inte att öppna som en sådan. "Filen är inte en filmfil", säger QuickTime Player 7.4.5.

Dubbelklickar jag på den (i OSX 10.5.2) öppnas den som en oändlig stor textfil.

Vad göra?

Ska den packas upp i något speciellt program eller vad?

Filen måste exekveras i Windows. http://sv.wikipedia.org/wiki/.exe

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-17 20:55

Det här är väldigt roligt. .exe kan man säga är Macs motsvarighet, .dmg (dock paketeras aldrig en exe-fil upp). Dessutom är det mindre säkerhet bakom exe-filer i Windows, vill gör att den "film" du troligtvis ville se var av virus/trojan/spyware-kvalitet.

Ursprungligen av lither:

Det här är väldigt roligt. .exe kan man säga är Macs motsvarighet, .dmg (dock paketeras aldrig en exe-fil upp). Dessutom är det mindre säkerhet bakom exe-filer i Windows, vill gör att den "film" du troligtvis ville se var av virus/trojan/spyware-kvalitet.

Den låg på en DVD-skiva som var skickad till mig från en person som med 100% säkerhet inte har några virusavsikter. Men vad ska jag hälsa honom? Kan en Windowsanvändare inte spara ner en ren QuickTime-fil på en DVD - måste det vara/bli .exe?

Ursprungligen av Nyteknik:

Den låg på en DVD-skiva som var skickad till mig från en person som med 100% säkerhet inte har några virusavsikter. Men vad ska jag hälsa honom? Kan en Windowsanvändare inte spara ner en ren QuickTime-fil på en DVD - måste det vara/bli .exe?

Det kan vara en zipfil också. Är det det kan du packa upp den i Stuffit.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-04-17 21:32
Ursprungligen av lither:

Det här är väldigt roligt. .exe kan man säga är Macs motsvarighet, .dmg (dock paketeras aldrig en exe-fil upp). Dessutom är det mindre säkerhet bakom exe-filer i Windows, vill gör att den "film" du troligtvis ville se var av virus/trojan/spyware-kvalitet.

.exe är väl snarare windows motsvarighet för .app som visserligen är paket, i (självaverket är det mappar). .bin och .cue eller .iso är väll snarare det vanliga windows motsvarigheterna för .dmg som är virtuella volymer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-18 15:33
Ursprungligen av badmojo:

.exe är väl snarare windows motsvarighet för .app som visserligen är paket, i (självaverket är det mappar). .bin och .cue eller .iso är väll snarare det vanliga windows motsvarigheterna för .dmg som är virtuella volymer.

Tja, jo, erhm ... mycket sant. Jag hade mest installationsfiler i huvudet, därav jämförelsen. Men rent tekniskt sett har du verkligen rätt. Pwned.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Filen måste exekveras i Windows. http://sv.wikipedia.org/wiki/.exe

Jag läste vid den länken strax efter att jag hade postat första inlägget, men blev inte klokare för det.

Vad betyder "exekveras i Windows"? Spelas upp / användas i Windows? Går inte att konvertera?

Är det den en självuppackande zip-fil brukar det räcka att ändra filändelsen till .zip, och sedan packa upp den som vanligt.

Ursprungligen av Hagelin:

Är det den en självuppackande zip-fil brukar det räcka att ändra filändelsen till .zip, och sedan packa upp den som vanligt.

Nja, det blev inte bra. Då fick jag en fil som slutar på .zip.cpgz.

Suck...

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-04-18 07:39
Ursprungligen av Nyteknik:

Nja, det blev inte bra. Då fick jag en fil som slutar på .zip.cpgz.

Suck...

Be din kompis som bränt DVD-skivan att spara filen på skivan som ett känt film-format (.exe är inte något känt film-format utan en exekverbar fil, förenklat sagt ett program som word, safari etc.). Det finns massor av olika, på nätet är divx eller xvid väldigt populärt då det blir hyfsad kvalité, men framförallt väldigt små filer som går snabbt att ladda ner. Det "riktiga" DVD-formatet är MPEG-2 och Bluray kör med H.264.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-04-18 14:30

.exe filer är som program!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-04-19 00:08

.exe är programfiler i windows (och även dos) Du klickar på word.exe och då startar du word t.ex
Den exe-fil du har fått är en självuppackande fil. Dvs när du klickar på den i en windowsdator så körs programmet. Det programmet packar upp den nerpackade och inbäddade filmfil som ligger inne i exe-filen.
Packar gör man för att filmfilen inte ska bli så tung. Att man packar ned och gör en exekverbar programfil är lite fiffigt om man har en windowsdator för då slipper man skaffa ett uppackningsprogram. I macen är den ganska värdelös om du inte har ett uppackningsprogram som är gjort för macen, men som kan packa upp och hitta filmfilen i din exe-fil.
Be din vän packa den som en .zip-fil typ istället.

.. men be honom inte packa .exe-filen bara, för det hjälper föga.. Lite virrigt det här alltså! :/

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-19 07:05

för att förydliga ytterligare .exe är exekverbara binärfiler i windows/dos (program) motsvarigheten i mac ligger oftast i xxxxx.app/Contents/MacOS/xxxxxx eller någon konsolbaserad varient i t ex /usr/bin

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-19 12:34

Du har fått ett windows-program skickat till dig. Du behöver windows för att köra det, eller be din vän skicka filmen i ett plattformsoberoende format.

1
Bevaka tråden