Ändra namn på mappar i Lightroom?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har importerat alla mina bilder till Lightroom och valde att formatera mapparna enligt följande: Översta mappen kanske "2005", i denna mappen ligger sedan bilderna i mappar namngedda ex; "april 03".
Smart kan tyckas men dessa undermappar ligger ju i namnordning och då hamnar April överst istället för Januari.
Kan man enkelt ändra på hur mapparna är namngedda? Jag vill ha "04-03" istället för "april 04".

Ja, det kan du!

Högerklicka på mappen i Library och välj Rename.

Mjo, problemet är ju såhär. Jag har haft kamera i ca. 4 år. Fotat alla 12 månader på året, kanske i snitt 7 dagar/månad. Ger 4*12*7 mappar att döpa om (över 300). Tänkte det kanske går att bara ändra hur LR har mapparna döpta eller kanske få Automator att fixa biffen?
Tackar för svar iaf. Frågan var kanske inte ställd hela vägen.
Fler tips?

Nja, då blev det mer komplicerat

Jag har ett liknande system som du, men inte så detaljerat: 2008/0804 osv räcker gott för mig. Har bilder 10 år bakåt i tiden enligt det systemet.
I samband med import (och konvertering till DNG) döper jag om bilderna enl modellen 2008-04-16x17-01-25_kamerans namn.

Men det hjälper inte dig att veta detta

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 21:26

Ett litet tips för att få månadsmapparna att lägga sig i ordning är att helt enkelt döpa dem enligt följande: 01 januari, 02 februari, 03 mars osv.

1
Bevaka tråden