Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använder jag knappfunktionen...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2008-04-16 10:43

för att hoppa till valfri layout. Namnet på layout är bestämd i ett fält där även knappen återfinns. Fältet kan vara bil ( innehåll VOLVO, SAAB, AUDI, etc) när jag har vald volvo i fältet, kommer sedan knapptryckningen att ta mig till Volvo-layouten.
Behöver hjälp / Janne

Hej!
Det beror på vilken FM version du använder, själv kör jag 8.5adv. Jag skulle ha använt funktionen "Gå till layout" och där "layutnamn efter beräkning" Den beräkningen skulle jag ha hämtat från ett variabelfält som jag kallar "Bilfabrikat". Ett bra sätt är att använda variabelfält för att döpa knappar, då kan samma knapp ha olika namn beroende på villkor (sätt bara in ett mergefält som knapptext). Det var lite hjälp på vägen hoppas jag!

Mvh Jenny

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-04-16 14:20

kör 6.0, vet inte om det gör någon skillnad, får pröva.
TAck skall du ha så länge.

Janne

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-04-16 16:12

fortfarande fel. . . . .

Har provat med ett merge fält i knappen och det fungerar fint, eftersom jag väljer olika innehåll i textfältet "Bil" , så ändras knappens text motsvarande med innehållet från "bil".

Har definerat knappens funktion som "gå till layout - layout enligt fält ---- Bil "
Men detta får inte knappen att skicka mig till rätt layout.

Ytterligare tips behövs.

/Janne

Jag satte upp en liten testdatabas här i FileMaker 9 och det jennybalsta skriver fungerar perfekt.

Här är några felkällor.

1. Har du exakt rätt namn på layouten jämfört med vad som står i fältet? Minsta mellanslag på fel ställe gör att det inte funkar. Man kan lösa sådana saker genom att kopiera layoutens namn från tillval för layout in i en värdelista och den värdelistan är vad man kan välja på fältet. Versaler/gemener verkar dock inte spela roll i FileMaker 9, men kanske i FileMaker 6? I så fall måste det stå Volvo i fältet och layouten måste heta Volvo och inte volvo och inte VOLVO.

2. Värdelistan på fältet bil måste vara av rätt typ, meny eller alternativknappar. Annars lagras två rader i fältet och så smart är inte FileMaker att den fattar det.

3. Din beräkning kanske är fel?

4. Fel typ på fälten? Bil skall vara ett textfält.

Kolla detta och rapportera.

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-04-17 11:57

nya försök

knappen växlar namn via ett mergefält till rätt innehåll beroende på fältet bil som är av typen meny.
Manus till knappen är som följer:
Gå till layout (uppdatera skärmen, "bil") där jag har angett layoutnummer enligt fält bil.

Jag har inte en valmöjlighet att välja - layoutnummer enligt beräkning - - - , detta är kanske en utökning från FMpro6.0??

När jag sedan trycker på denna händer det ingenting, jag står kvar i ursprunglig layout.

vad nu?? / Janne

Ah, ok, det är det som är fel.

Om fältet innehåller Volvo, Saab osv så är ju det inte siffror, alltså fungerar inte knappen som försöker hitta ett layoutnummer, dvs inte ett namn.

Du måste antingen byta i manuset så att den "letar" efter layoutnamn enligt beräkning (vilket kanske inte går att välja i FileMaker 6, men det finns i FileMaker 9) eller så måste du kolla vilket nummer dina layouter har och sedan göra ett beräkningsfält som översätter från vad som står i fältet "bil" (namnet på en layout) till en siffra (layoutens nummer), och använda det fältet i manuset, så att knappen fungerar. Din beräkningsfält kan heta tex "Bil_som_siffra" och det fältet skall stå istället för fältet bil i manussteget:

Gå till layout (uppdatera skärmen, "Bil_som_siffra").

Beräkningen i bil som siffra skall vara något i stil med:

Case(bil="Volvo"; 1;
bil="Saab"; 2;
bil="Auburn Speedster 1936"; 212)

För att få reda på vilket nummer en layout har så använder man i FileMaker 7, 8, 9 en funktion som heter Get ( Layoutnummer ). Den heter något liknande i FileMaker 6. Du behöver bara skapa ett beräkningsfält med beräkningen "Get ( Layoutnummer )" (utan citattecken förstås) som innehåller den funktionen och lägga det fältet i alla dina layouter man skall kunna hoppa till, så får du fram siffrorna du behöver för att göra case-satsen ovan.

Tillägg: I Filemaker 6 så heter funktionen som vet vilket nummer en layout har "Status (CurrentLayoutNumber)" och finns i funktionskategorin "Status functions".

Senast redigerat 2008-04-19 18:36

Hur gick det med detta?

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-04-21 08:46

Tills jag har uppgraderat till senaste versionen av FMpro, så får jag hålla de första layouterna på en fast plats i ordningslistan, så det inte sabbar upp knappens numeriska addresering. I FMpro 6.0 fungerar detta utmärkt enligt era anvisningar.

Tack skall ni ha för hjälpen båda två.

Janne

Att färglägga ett fält med IF-sats

Hur gör jag för att låta en alternativknapp med tre värden (A, B och C) styra ett fält som antingen kan vara ett textfält som ser ut som
xx -- --
eller
-- xx --
eller
-- -- xx

Allra hälst vill jag att där XX står skall vara en svart fyrkant som kan stå i 3 olika positioner på en rad.

Utskriften skall vara en facit som skrivs ut på ett OH ark och läggs över ett prov där jag skall kolla att rätt alternativ är förkryssad för varje fråga. Att använda alternativknapp för detta ger för stort mellanrum mellan varje ruta, dessutom skall rutorna vara fyrkantiga.

A B C
__ ...__ ...__
\__\ \ __\ \ __\
__ ...__... __
\__\ \ __\ \ __\
__ ...__ ...__
\__\ \ __\ \ __\
__ ...__ ...__
\__\ \ __\ \ __\

Denna bild blev konstig, av forumsformatteringen:tveksam: måste det vara.

Dessa rutor vill jag fylla i: antingen ruta A Helsvart, eller ruta B eller ruta C, ni fattar galoppen.
Allt styrd av vad som står i fältet RÄTT SVAR, som är på formen alternativknapp.

Hoppas någon har ett tips

Janne

Lite olika lösningar finns..

Om du vill ha en "snygg" lösning kan du skapa containerfält i en separat tabell (register i fmpro6) där du lägger in helsvarta bilder som du sen relaterar till respektive fält i aktuellt register (låt knapparna via script skapa variabler som "togglar" (ändrar sig mellan 3 olika värden för att få anting ruta A B eller C svart...
Jag hinner inte visa exempel nu men jag kan försöka göra det sen...
Ett enklare sätt (och inte lika snyggt) är ju att att låta knappen via script skriva lllll (lilla L) skapa i antingen A, B eller C

Togglafunktion gör du som följer:

If (is emty) B
Tilldela B "llllll"
Tilldela C ""
else
If (is empty) C
Tilldela C "llllll"
Tilldela A ""
else
If (is empty) A
Tilldela A "llllll"
Tilldela B ""
end if
end if
end if

Lycka till!

Mvh Jenny

OK, du har nämt att du kör version 6, och inte FileMaker 9, alltså har du inte tillgång till Villkorsstyrd formatering som dök upp i version 9.

Men detta går att göra i alla fall, på flera sätt.

Utifrån din beskrivning gissar jag att du har ett register "Frågor" som innehåller ungefär det här:

  • Fråga

  • Svarsalternativ 1

  • Svarsalternativ 2

  • Svarsalternativ 3

  • Frågans_Rätta_Svar(innehåller 1, 2 eller 3, skall i layouten helst ha alternativknappar med värdelista)

Det finns andra sätt att göra det fäljande (lagra bilderna, den svarta och den vita), men eftersom det här sättet är bäst, så gör vi så. Kan verka vara overkill i det här fallet, men det finns andra anledningar att man gör så här.

Du behöver skapa ett nytt register "Inställningar", det skall innehålla EN post. Du behöver dessa fält där i:

  • Rel_Xett beräkningsfält (text) med beräkningen "X"

  • Bild_Rätt_Svar(containerfält) Lägg in en svart ruta i detta fält, en JPEG-bild som är vit (eller grön eller vad du nu vill) med valfri storlek.

  • Bild_Fel_Svar(containerfält) (samma som ovan, vit ruta, JPEG-bild).

Du behöver sedan lägga till dessa fält till registret "Frågor"

  • Rel_Xett beräkningsfält (text) med beräkningen "X"

  • Svarsalternativ 1_Bild(beräkningsfält av typen container)

  • Svarsalternativ 2_Bild(beräkningsfält av typen container)

  • Svarsalternativ 3_Bild(beräkningsfält av typen container)

Skapa sedan en relation från Frågor till Inställningar som heter Frågor_Register_Rel_X och använd Rel_X på båda sidor. Detta kallas för en statisk relation eller konstantrelation och ger dig "tillgång" till alla poster (det finns bara en) i Inställningar oavsett vilken post du "står på" i Frågor. Alltså kan du komma åt den svarta bilden i post 1 i Inställningar i fältet Bild_Rätt_Svar, genom att använda det relaterade fältet Frågor_Register_Rel_X::Bild_Rätt_Svar i beräkningar mm.

Beräkningen i Svarsalternativ 1_Bild skall se ut så här (beräkningsresultat container)

If(Frågans_Rätta_Svar="1"; Frågor_Register_Rel_X::Bild_Rätt_Svar ; Frågor_Register_Rel_X::Bild_Fel_Svar)

Svarsalternativ 2_Bild skall se ut så här (beräkningsresultat container)

If(Frågans_Rätta_Svar="2"; Frågor_Register_Rel_X::Bild_Rätt_Svar ; Frågor_Register_Rel_X::Bild_Fel_Svar)

Svarsalternativ 3_Bild skall se ut så här (beräkningsresultat container)

If(Frågans_Rätta_Svar="3"; Frågor_Register_Rel_X::Bild_Rätt_Svar ; Frågor_Register_Rel_X::Bild_Fel_Svar)

Hur det fungerar:
För det första lagras bilderna (svart ruta, vit ruta) som skall visas om det är rätt eller fel i en egen post i ett annat register.

Det beräkningen gör i de tre fälten Svarsalternativ 1_Bild till 3 är att kolla "Är det jag som skall ha den svarta rutan?" Om inte, så blir det den vita rutan.

Lägger du ut dessa i layouten, de tre fälten med svart eller vit bild i, brevid varandra kan du genom att ange 1, 2 eller 3 i Frågans_Rätta_Svar styra i vilket av de tre fälten som blir en svart prick och vilka andra som blir en vit prick.

Ok, det var allt, resten handlar bara om att lägga ut fältet "Fråga" och de tre svarsalternativen; Svarsalternativ 1-3, och de tre fälten som är din svarta eller vita fyrkant; Svarsalternativ 1_Bild, Svarsalternativ 2_Bild, Svarsalternativ 3_Bild i en speciell anpassad layout som passar dina OH-mall.

För själva datainmatningen kan det vara snyggt att ha annan layout i vilken du skapar frågorna, alternativen och anger villket alternativ som är rätt (ditt fält "Frågans_Rätta_Svar" som är visas som alternativknappar med värdelista).

Lycka till!

/Ola

Senast redigerat 2008-05-07 10:20

Såg inte att jennybalsta hann före mig igår. Idag gjorde jag en sådan här liten lösning som är ganska så ful, men utseende går ju alltid att pilla med senare.

Här är lite skärmdumpar.

Vill någon ha denna databas gjord i FileMaker 9, så hör av er, det finns massa färglada ikoner för olika chatmetoder mm...

...under mitt namn ...

<--- där!

En sista bild. Notera beräkningsresultat "Container" längst ner i bilden.

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-05-07 12:37

Detta med en bild som läggs inn fungerar utmärkt för mitt program, tack så mycket skall ni ha båda två. / Janne

1
Bevaka tråden