Hur ska jag gå tillväga med detta garantiärende?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har redan två veckor en liten tvist med Macforum/Apple. Allt började i April förra året när min 6 månader gamla Macbook sprack i panelen (precis som vi har sett i ett par forumtrådar innan). Eftersom jag köpte min dator från USA/eBay så mailade jag personen jag köpte den av. Dom påstod att det givetvis inte gick på garantin eftersom det var 'handhavande' fel.

Där efter så ringde jag Macforum i Göteborg för att ställa precis samma fråga. Enligt en väldigt trevlig person som jag pratade med så gick 'felet' inte på garantin eftersom jag själv hade spräckt datorn. Mycket logiskt om ni fråga mig, göra man sönder någon så ska det inte gå på garantin. Personen jag pratade med påstod dock att dom kunde beställa in en reservdel för 1395:- och sedan så kunde jag montera in den själv.

Perfekt tänkte jag, allt gick som det skulle fram tills för en månadsedan när panelen sprack igen. Eftersom garantin har gått ut så ringde jag denna gång i stället till Apple. Fastän garantin hade gått ut och att jag själv var orsaken till att panelen var sprucken så vart det inga problem alls för dom att laga den. Nu, två veckor efter den varit inne på service så har jag fått tillbaka den, datorn ser i stor sätt ut som ny, allt är frid och fröjd.

Jag känner mig dock lite lurad. När jag pratade med Macforum i April så påstod dom att det inte skulle gå på garantin vilket gjorde att jag fick lägga ner 4h och 1395:- på att reparera den själv. När jag pratar med Apple så kan jag inte få några pengar tillbaka eftersom jag inte pratade med dom först. Macforum påstår att jag inte kan få några pengar tillbaka eftersom jag citat:

"endast ringt och beställt en reservdel"

Den muntliga bekräftelsen jag fick på att felet inte gick på garantin gällde inte (vilket givetvis inte går att bekräfta). Dom håller benhårt fast vid att jag bara har ringt utan att ställa några övriga frågor om reparationen och bara beställt en reservdel.

Hur löser jag detta på enklaste sätt?

Apple vill inte ta på sig skulden vilket är okej, medan Macforum tycker att jag får skylla mig själv när jag ringer och klagar ett år senare.

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 17:10

Du hade ju bara tur att du fick den reparerad gratis. Macforum har inte gjort nåt fel. Det är kört.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-15 17:37

Tror tyvärr inte du kan gå vidare med detta på något vettigt sett. Kommer bara kosta tid och pengar. Dessutom kan du ju aldrig bevisa att Macforum berättade att det inte gick på garantin.

Jag anser att man ska vända sig direkt till Apple och inte gå via återförsäljare, men det är bara min åsikt.

Tur kan det inte ha varit att jag fick den utbytt.
Enligt konsumentverket så är de 2 (eller liknande) års produktgaranti om man kan bevisa att man själv inte har orsakat felet.

Jag tycker fortfarande att Macforum har gjort fel.
Dom har påstått en sak om inte stämmer och p.g.a det så har jag förlorat 1395 kr.

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 17:46

Då förstår jag inte ditt inlägg kanske. Skrev du inte att du själv åsamkat skadan?

Svensk konsumenträtt gäller inte i USA. Du ska vara glad att Apple lagade din dator.

Apple har globala garantier, vilket enligt dom själva gör att dom följer svenska lagar om datorn är registrerad i Sverige. När jag köpte datorn så skrev dom över datorn på mig.

Givetvis så är det jag som har gjort så att den har gått sönder, slitage kalls det.

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 23:37
Ursprungligen av Linusstrom:

Tur kan det inte ha varit att jag fick den utbytt.
Enligt konsumentverket så är de 2 (eller liknande) års produktgaranti om man kan bevisa att man själv inte har orsakat felet.

Jag tycker fortfarande att Macforum har gjort fel.
Dom har påstått en sak om inte stämmer och p.g.a det så har jag förlorat 1395 kr.

Du har Ett års garanti. Du har Tre års reklamationsrätt om datorn är köpt i Sverige.

Ursprungligen av Linusstrom:

Apple har globala garantier, vilket enligt dom själva gör att dom följer svenska lagar om datorn är registrerad i Sverige. När jag köpte datorn så skrev dom över datorn på mig.

Givetvis så är det jag som har gjort så att den har gått sönder, slitage kalls det.

Detta fick du nog om bakfoten. Du kan inte hävda reklamationsrätt mot Apple överhuvudtaget i det här fallet, då den 1) är köpt i USA 2) inte köpt via apple, dvs apple är inte återförsäljare.

Detta sagt, så var det ju bra att Apple täckte det i vilket fall som helst.

Om jag skriver in serienr på min MacMini som jag köpt via ebay i USA (recondad av Apple) på svenska Apples sida får jag fram informationen att den har ett års garanti med möjlighet att förlänga via AppleCare.

Även min PowerBook som jag köpte via ebay USA hade garanti i Sverige, fick faktiskt lov att lämna in den för fel på ena minnesplatsen och knakande gångjärn.

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-16 17:01

Garanti gäller ju inte självförvållad skada.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 17:59

Det där felet är (som redan konstaterats) rätt vanligt på macbook och har blivit garantiärende även några veckor utanför garantin. Felet är ju självförvållat i den mening att det inte skulle inträffat om den legat orörd i ett år men blir ofta garantiärende förmodligen på grund av att det uppstår under normal användning. Jag förstår att det känns surt, skulle känt likadant, och jag tycker det verkar dåligt gjort av Macforum. De borde ha koll på vad som gäller. Men som redan sagts så har du ju svårt att hävda din rätt eftersom samtalet med Macforum antagligen inte är dokumenterat. Tycker du ändå ska försöka få något slags intyg från Apple att den här typen av fel åtgärdas på garanti för att sedan ta kontakt med Macforum. Den ursprungliga undersökningen finns kanske dokumenterad hos Macforum. Jag tvivlar dock på att det kommer att fungera. Det kan också bli rätt mycket jobb för relativt lite pengar.

Garanti följer väl inte med om man köper av en privatperson? Garantin gäller väl bara originalägaren, eller är jag helt ute och cyklar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 18:10

Jag har köpt en aebs begagnat och den har jag fått utbytt på garantin. Kanske har de andra typer av register för lite dyrare produkter men skulle kunna tänka mig att de annars bara kollar om produkten som svarar mot serienumret fortfarande har garanti.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 18:58

garantin följer med produkten

1
Bevaka tråden