15.4'' skärm skev, servicecenter nekar reparation?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-04-15 16:34

Hej! Jag köpte en macbook pro för knappt en månad sedan, macen har haft en liten defekt som jag på senare tid börjat störa mig på - nämligen att skärmen är skev på ena sidan! (se bild)
http://pici.se/pictures/COJzNiUBq.jpg
Jag tog med min mac dit jag köpte den(macforum), de höll med om att det var fel och hänvisade mig till deras servicecenter. Väl där tog en snubbe med sig min dator in på sitt kontor, tittade på den i ung. två minuter medans han pratade med någon annan om det, och kom tillbaka till mig och påstod att "det ska vara såhär". Därmed var ärendet över och jag kunde inte göra något åt saken! Jag undrar därmed vad jag nu ska göra? En dator i den här prisklassen borde väl inte ha sådana här defekter?

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 16:40

De flesta har det. Onödigt & byta skärmen när en ny förmodligen kommer se exakt likadan ut.

Ta kontakt med Apple Support. Om den du pratar med anser att det är ett problem så ser de till att det blir reparerat så slipper du ta diskussionen med servicestället. Här har du en lista på telefonnummer till Apple:
http://www.apple.com/support/contact/phone_contacts.html

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-15 17:13

Jag har samma "problem". Är ju inget problem egentligen så att byta skärmen är ju onödigt men som DaPhox sa så har många det problemet och att din dator med stor sannolikhet kommer se likadant ut efter en eventuell reparation.

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 17:49

Min ser likadan ut, fast det glipar i andra kanten.
Inget som stör mig eftersom jag använder datorn med skärmen uppfälld.

Påpeka att "Ingen millimeter är för obetydlig".

http://www.apple.com/se/macbookpro/design.html

vilka hycklare...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 10:09
Ursprungligen av Patrik G:

Påpeka att "Ingen millimeter är för obetydlig".

http://www.apple.com/se/macbookpro/design.html

vilka hycklare...

Så där har jag aldrig sett en MBP i verkligheten. Alla glipar lite i någon kant, och så blir det väl när man "böjer" den upp och ner hela tiden när man öppnar den. Alla mina bärbara har sett ut så, och som sagts tidigare, jag använder den uppfälld och stör mig inte så mycket på det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 23:32
Ursprungligen av Konrad:

Inget som stör mig eftersom jag använder datorn med skärmen uppfälld.

Haha, det var det roligaste jag läst idag!

Så här i känsliga tider här på 99 kanske jag ska skriva att jag på inget sätt önskar dig en sned skärm, Mercy.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-04-17 11:53

Sådär ser min ut också, inget att oroa sig för

• Medlem
  • Borås
  • 2008-04-22 21:00

Har också en precis likadan glipa på samma sida. Riktigt irriterande då min gamla asus hade bra mycket bättre passform än så. Har efter köpet kollat på mbp de har uppställda i butiker. Känns som att de handplockar exemplar med bra passform
För det finns de som är perfekta. Min kompis dator är inte skev, men den med bäst passform jag har stött på är den som står på elgiganten i jönköping på a6.

Om de ska jämföra sig med biltillverkare i premiumklassen får de allt se till att ha bra ihopskruvade grejer. Hade minst sagt blivit lite besviken om jag köpte en ny merca där kofångaren var sne...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 00:15

min skärm är lite sned den med, men jag ser att det går ut på bägge sidor, lite lite grann. kan det tom vara så att det finns en anledning till att de gjort så?

Acke i agree, jag garvade hårt

• Medlem
  • Borås
  • 2008-04-23 17:06

Mercaägarna är inte helt nöjda även om de inte ser att det rostat hål i dörrar och baklucka när de sitter i bilen

Vi har samma problem med vår nyköpta Macbook Pro. Tragiskt att det är bättre passform på min vanliga macbook än på en maskin som kostar drygt dubbelt så mycket. =(

På MacSupport fick vi samma svar som er andra. Nämlien att "det ska vara så".

Känns ju lite "skevt" att det ska vara så dålig finish på en så dyr dator. Min gamla Sony VAIO har fan bättre passform.

/Klaus

Ursprungligen av LaserJudas:

Känns ju lite "skevt" att det ska vara så dålig finish på en så dyr dator. Min gamla Sony VAIO har fan bättre passform.

/Klaus

Fast å andra sidan så fick du stå ut med ÄCKEL-windows i vaion, right?
Jag skulle välja en mac framför vilken PC som heslt, även om mac:en luktade kobajs och var skevare än de där balla tornet i Pisa..

Ursprungligen av Hallberg88:

Fast å andra sidan så fick du stå ut med ÄCKEL-windows i vaion, right?

Bara för att man får OS X på köpet med en MacBook Pro är det INTE okej att datorn är deformerad och inte håller den standard som Apple utlovar!

Jämför http://static.pici.se/pictures/COJzNiUBq.jpg med http://images.apple.com/euro/macbookpro/images/design_hero20080226.jpg.

Jag tycker att det är fruktansvärt dåligt faktiskt.

• Medlem
  • Överallt
  • 2008-06-21 12:13
Ursprungligen av henkebarn:

Sån är reklamen. Du får inte dom där fina hamburgarna som McDonalds har på prisskyltarna ovanför kassan heller.

Ursprungligen av Mija:

Sån är reklamen. Du får inte dom där fina hamburgarna som McDonalds har på prisskyltarna ovanför kassan heller.

Nej men dels
- ska hamburgaren förstöras i samband med nyttjande
- kostar inte en hamburgare 27000:-
- är inte en hamburgare gjord av aluminium
- kan andra tillverkare göra raka datorer

Aluminium är ett trevligt material men har den nackdelen att det är känsligt för värme.

Teorin från min sida är att datorn i princip deformerar sig själv. Du använder datorn, den blir varm och du lägger ner den i en väska. Där den utsätts för tryck från nån bok, tyngdkraften eller något annat. Och då trycks datorn till sin nya lite skevare form, blir kall i väskan och stelnar.

Macbook är nog en tåligare variant att ha med sig. Trots sprickor.

Sen kan man väl fråga sig om denna skevhet påverkar datorns funktion, gör den inte det så är det bara patina. Tittade på Henkebarns bilder och har lite svårt att förstå dramatiken. Troligen har väl Apples bild fått sig en omgång i Photoshop medan den andra bilden visar en datorn som har använts ett tag.

Ursprungligen av ghost9999:

Tittade på Henkebarns bilder och har lite svårt att förstå dramatiken.

Det som jag kallar för bulan på mina bilder kanske inte syns så bra på bilderna, men den har i alla fall blivit en spricka och nu ett hål till och med, precis som på "alla" andra MacBooks. Jag har betalat över 14k SEK för datorn i grundkonfiguration och lagt till 3k SEK för tillval som HDD och RAM. Jag tycker inte att en så dyr produkt ska behöva vara så kass i hållbarhet.

Vad sägs om att din nya Mercedes plötsligt, utan att du behandlat den dåligt, får bucklor i dörrarna? Visst, du kan få dem utbytta, men du kommer under tiden få vara utan din bil och du vet att du förmodligen kommer få byta 2-3-4 gånger till under bilens livslängd, för så är den byggd! (Till skillnad från den där Audin, som du egentligen inte vill ha, men som Mercan ständigt jämförs med...)

Nej, det är fullkomligt uselt faktiskt.

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-07-15 14:53

Angående Macbook pro med "skev" skärm
så tror jag det går att justera rätt så enkelt, finns en topic om detta i servicemanualen för
macbook pro dock för dom som har problem med att locket inte stannar nere
borde nog gå att fixa så den "spänner" lika mycket på båda sidorna då det är det som verkar vara problemet.
maila mig om nån vill ha infon som står i servicemanualen.
emil.gustavsson@gmail.com

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-28 15:08

Är du inte nöjd, ring Apple, själv tycker jag inte att det är något att bry sig om.

Mm, så där ser de ut efter bara någon vecka tycker jag. Inget att hänga upp sig på iofs, det stör inte så farligt, men Apple borde hunnit ha fixat det vid det här laget.
Alu-Powerbook var väl lika vad jag minns, medan titanmodellerna inte blev deformerade?

• Medlem
  • Borås
  • 2008-04-29 21:34

Det handlar inte om deformation. De levereras i det skicket.

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-06-20 12:59

Precis som Markus K sa så ska du ta kontakt med Apple som i sin tur kan lägga en arbetsorder till ditt närmaste serviceställe, tror inte serviceställen får ta och byta sådana saker som Plastdetaljer och deformerade delar på eget bevåg utan en arbetsorder från Apple.

Jag är lite småsur över det här också. Ärligt talat, om man köper en dator bland annat för dess design, som ju Apple stoltserar med, så ska man väl kunna räkna med en rak dator?

Så här ser min macbook ut:

Datorn är uppenbarligen inte helt rak utan skev på vänster sida.

En bula vid höger "handledsstöd", som troligtvis kommer utvecklas till en spricka.

Samma som ovan.

Trist! Och att inte ens aluminiummodellerna är bättre när det gäller att vara raka, är ju riktigt trist! Plast... Well, tillsammans med värme kan jag förstå varför det böjer sig, men aluminium? För över 20.000:-? Inget man ska acceptera!

jag har samma grej. gick in med den samma dag och frågade, de sa bara att det var normalt.. i det stora behovet av den jag var (och den stora glädjen över att få ha den) så ville jag inte hamna i en ny reparations-karusell.. min glipar lika mycket på bägge sidor.. MBP

1
Bevaka tråden