Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny dator. Hur flytta användarkonto och filer?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 15:17

Här är läget: Min G4:a dog men nu har jag skaffat en begagnad G5:a Ska bara köpa en svensk strömsladd (amerikansk dator) och sen är jag redo att köra igång. Och då vill jag föra över allt från G4:ans hårddisk - användarkonton, inställningar, filer, program etc. - till G5:an. Hur gör jag det på det enklaste och säkraste sättet? Jag har skaffat ett externt firewirekabinett som jag stoppat in G4:ans hårddisk i, kan jag plugga in den i G5:an och föra över allt på nåt smidigt sätt? Nån som kan vägleda mig, och ge mig tips och viktiga saker att tänka på? Gärna en utförlig steg-för-steg beskrivning. Den begagnade G5:an har ett nyinstallerat system...G4:ans gamla hårddisk har OS X 10.4.9.

Tack!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-14 15:23

Använd flyttassistenten. Finns under verktyg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 15:38

O.K. Är det det bästa och säkraste sättet?
Och i så fall...jag antar att jag väljer alternativet "från en annan Mac-dator" (se bifogad bild) om jag kopplat in hårddiskkabinettet med firewire?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 15:41

Från en annan enhet, måste det ju vara, eftersom disken sitter i ett externt kabinett och inte en dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 15:47

Ja...så klart. Tack. Som ni märker behövs lite vägledning.
Är flyttassistenten det bästa sättet? Har hört talas om diverse kloningsprogram...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 16:22
Ursprungligen av Joma:

Ja...så klart. Tack. Som ni märker behövs lite vägledning.
Är flyttassistenten det bästa sättet? Har hört talas om diverse kloningsprogram...

Kör med Flyttassistenten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 17:48

o.k. tack.

1
Bevaka tråden