Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CMD+V slutat att fungera, hur återställa?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-12 12:15

Under gårdagen lyckades jag få CMD+V att sluta fungera, fråga mig inte hur. Och det första jag gjorde då problemet uppstod var givetvis att gå in under tangentbord och titta på kortkommandon, men givetvis fanns det inget där som kunde hjälpa mig mig i min förtvivlan.

Någon som kan berätta hur jag får tillbaka så jag kan klistra in med CMD+V? CMD+C fungerar alldeles utmärkt.

Kanske dumma frågor, men...

Har du provat att avsluta alla program (det kanske är något program som "blockerar" eller lägger beslag på Cmd+V)?

Har du provat att starta om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-13 00:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kanske dumma frågor, men...

Har du provat att avsluta alla program (det kanske är något program som "blockerar" eller lägger beslag på Cmd+V)?

Har du provat att starta om?

hm, alltså.. jag har ju inte installerat något nytt program förutom Quicksilver sedan igår, och den har jag numera bindat ihop tillsammans med CMD+X. Givetvis har jag också prövat att starta om datorn.

Måste ju finnas en simpel lösning/inställning där man kan ställa in detta, tycker jag, annars vore ju något fel.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-04-13 02:10

Markera någon text och kolla i edit-menyn... går det att välja Paste/Klistra in där? Står det CMD + V efter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-13 13:10
Ursprungligen av manlix:

Markera någon text och kolla i edit-menyn... går det att välja Paste/Klistra in där? Står det CMD + V efter?

hur hittar jag edit-menyn?

Ursprungligen av vamk:

hur hittar jag edit-menyn?

"Redigera", om du har svenska menyer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-13 13:38

hm, ja.. alltså när jag går in under /Redigera står det ju efter Klistra in att det fortfarande är CMD+V som gäller, men när jag trycker ner fungerar det inte. Har även kollat igenom Quicksilver än en gång, men det finns ingen snabbknapp som jag har bindat där. Väldigt skumt. Tror ni Apple har någon lösning på detta problem om jag ringer dem under morgondagen (jag har en månad kvar på telefonsupport?

  • Medlem
  • 2008-04-13 13:52

Har du testat ett annat tangentbord?

Prova att skapa en ny användare, och kolla om det är likadant där.

  • Medlem
  • 2008-04-13 14:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Prova att skapa en ny användare, och kolla om det är likadant där.

Ja, gör det, det är säkert inte fel på tangentbordet, kolla inte det. Förlåt så mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-13 19:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Prova att skapa en ny användare, och kolla om det är likadant där.

jag skapade en ny användare, och givetvis fungerar det där men alltså.. Quicksilver samt Camouflage är de enda två programmen jag har installerat där jag måste binda en "tangent" på senare tiden. När jag installerade det för första gången så har jag för mig att jag band just tangenten till just CMD+V (klantigt!), men jag ändrade det sedan - då borde ju standard inställningar rimligtvis komma tillbaka i sitt ursprungliga skick, men icke.

Tycker ju att man borde kunna ställa in detta någonstans, men jag undrar vart. Och först nu inser jag också hur mycket jag använder CMD+V.

update: problemet är ju att inget händer då jag trycker CMD+V så jag vet ju inte vilket program (om något) som använder detta. Surt.

Senast redigerat 2008-04-13 19:31
  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2008-04-13 16:55

Du kan också försöka med att starta om Finder (Finns under menyn "Tvångsavsluta").

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-13 20:26

Haha, jag löste det irriterande problemet. Tydligen var det något som låg blockerat i Quicksilver så jag gjorde helt enkelt en restart på programmet och nu fungerar fanskapet igen. Dock tycker jag det är konstigt att man icke kan ändra detta manuellt, vilket man bordek kunna göra relativt lätt. Men nåja.

Allting bra, och jag tackar så ödmjukast för den hjälpen jag fick av er alla.

1
Bevaka tråden