Ökar värdet på PM G4 om Leopard är installerat på extraskiva?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 12:01

Jag överväger att installera Leopard på en egen hårddisk i min G4 Digital Audio, uppdaterad med ATI9800-kort och Sonnet 1.2GHz cpu-kort för tre år sedan. Även minnet är maximerat.

Nu kommer frågan. Tror ni att jag får tillbaka pengarna när jag säljer burken om några månader? Blir det lättare att sälja min burk?

Tacksam för svar.:confused:

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 12:06

G4:or är väl inte särskilt heta på marknaden, även om de är uppgraderade eller har Leopard installerat?

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 12:44

I min dröm så skulle Leoparden eventuellt göra G4:an ljummen istället för kall?

Att Leopard bara är installerat är värt noll. För att det ska vara värt något måste du skicka med originalskivan för Leopard när du säljer datorn.

Programvara som bara är "installerad på disken" där köparen inte får med varken skivor, kartonger eller licenser är värdelöst och säkert olagligt.

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 13:59
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Att Leopard bara är installerat är värt noll. För att det ska vara värt något måste du skicka med originalskivan för Leopard när du säljer datorn.

Programvara som bara är "installerad på disken" där köparen inte får med varken skivor, kartonger eller licenser är värdelöst och säkert olagligt.

Det var det som är tanken. Jag får ju med Leopard med min nya Mac. Mitt försäljningsargument är att köparen får en Mac som kör det senaste. De slipper alla problem med att installera det nya systemet.

Ursprungligen av bossep:

Det var det som är tanken. Jag får ju med Leopard med min nya Mac. Mitt försäljningsargument är att köparen får en Mac som kör det senaste. De slipper alla problem med att installera det nya systemet.

Okej. Jo, det är klart värdet ökas om Leopard följer med. Kanske inte lika mycket som kostnaden för systemet, om du nu inte hittar någon köpare som verkligen inte vill installera själv.

Fast egentligen är det väl i så fall mest fråga om goodwill, att vara juste, att ta betalt för det (genom högre pris) går i alla fall inte i min bok. Och är nog dessutom knappast lagligt. Men du kan göra göra det ändå (alltså installera Leopard)för att vara juste.

Men å andra sidan vad du kan sälja beror ju på vem som köper, men jag skulle aldrig ta extra betalt för att ha installerat Leopard på en burk. Det tycker jag faktiskt är lite gnidet.

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 21:02
Ursprungligen av Mattias H:

Fast egentligen är det väl i så fall mest fråga om goodwill, att vara juste, att ta betalt för det (genom högre pris) går i alla fall inte i min bok. Och är nog dessutom knappast lagligt. Men du kan göra göra det ändå (alltså installera Leopard)för att vara juste.

Men å andra sidan vad du kan sälja beror ju på vem som köper, men jag skulle aldrig ta extra betalt för att ha installerat Leopard på en burk. Det tycker jag faktiskt är lite gnidet.

Det är auktion jag syftar på.

Jag är i stort tveksam att installera Leopard på min G4. Jag är inte helt övertygad om att det kommer att fungera?

Ursprungligen av bossep:

Jag är i stort tveksam att installera Leopard på min G4. Jag är inte helt övertygad om att det kommer att fungera?

Du har rätt i att vara tveksam. Leopard går inte att installera på min blådåre (G3) med 800 MHz G4-uppgradering från Sonnet. Stoppar jag in skivan och försöker blir det bara Kernel panic.

Så googla innan du köper något.

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 22:23
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du har rätt i att vara tveksam. Leopard går inte att installera på min blådåre (G3) med 800 MHz G4-uppgradering från Sonnet. Stoppar jag in skivan och försöker blir det bara Kernel panic.

Så googla innan du köper något.

Rent instinktivt skulle jag nog säga att Leopard inte är tänkt för G4. Jag vill inte behöva 'lura' datorn för att sedan uppleva en lång problem. Hela vitsen är ju att få en snabbare och trevligare dator. Jag har läst om ett program som 'lurar' datorn så att man kan installera Leopard på långsamma Macar.

Ursprungligen av bossep:

Rent instinktivt skulle jag nog säga att Leopard inte är tänkt för G4. Jag vill inte behöva 'lura' datorn för att sedan uppleva en lång problem. Hela vitsen är ju att få en snabbare och trevligare dator. Jag har läst om ett program som 'lurar' datorn så att man kan installera Leopard på långsamma Macar.

Med tillräckligt med minne kan nog din dator bli ännu snabbare med Leopard än med Tiger. Det är ett känt faktum att Leopard fungerar lika bra på många modeller som inte stödjer systemkraven som de som stödjer dem. Systemkraven handlar nog mer om att få de som har äldre datorer att köpa nya.

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 23:15
Ursprungligen av Marcus K:

Med tillräckligt med minne kan nog din dator bli ännu snabbare med Leopard än med Tiger. Det är ett känt faktum att Leopard fungerar lika bra på många modeller som inte stödjer systemkraven som de som stödjer dem. Systemkraven handlar nog mer om att få de som har äldre datorer att köpa nya.

Helt sant att Apple vill att vi alla köper nya datorer! Och jag ska göra det också.

Jag har så mycket minne jag kan ha i min, 1.5GB.

Ursprungligen av bossep:

Det är auktion jag syftar på.

Enligt LowEndMacs sida om Leopard på äldre Macar klarar Digital Audio Leopard. Möjligen kan man behöva uppdatera till senaste firmware om man inte redan har gjort det.

Jag tror att du måste inse att den inte är värd så mycket med tanke på att de får med ilife 08 och leopard när man köper dator men om du har något bra program till så ökar det kanske i värde.

1
Bevaka tråden